online-adsتبلیغات، و ارتباط مستقیم و قدرتمندش با کسب و کار و بازرگانی، همیشه یکی از مباحث مورد علاقه مدیران و دانشمندان علم مدیریت بوده. برخی علوم و تکنولوژی ها مانند مخابرات، انرژی و غیره بسیار وابسته به زیرساخت های پر هزینه شان هستند و علم مربوط به آنها به سختی انتقال پیدا می کنه. نتیجه اینکه کشور های در حال توسعه مانند ایران، در این زمینه ها فاصله زیادی با کشور های پیشرفته پیدا می کنند که بعضا به آن Technology Gap یا حفره تکنولوژی می گویند. در مقابل برخی صنایع و علوم مانند اینترنت و دانش های مربوط و وابسته به دنیای مجازی، دارای زیرساخت هایی سهل تر جهت انتقال و ایجاد هستند و مرزهای بین کشورها در این علوم کم رنگ تر و کم اثر تر به نظر می رسند. و به عقیده من، علم تبلیغات از این دسته است.

با توجه به اینکه بیشتر زیرساخت های مورد استفاده این علم، که بیش از 3-4 دهه از ظهور حرفه ایش در دنیا نمی گذره، در کشور ما وجود داره، انتظار میره که برخلاف برخی دیگر از زمینه های تکنولوژی، ما در این علم تونسته باشیم هم گام با کشورهای پیشرفته پیش بریم. ولی به نظر من خیلی هم نمیشه به این مساله خوشبین باشیم.

البته وقتی میگم پیشرفت در تبلیغات، منظورم این نیست که تبلیغاتی که در ایران مثلا از صدا و سیما پخش میشه به زیبایی و حتی اثربخشی مشابهان خارجی خود نیست، بلکه منظورم این است که اساسا تبلیغات به اندازه واقعی خود مقبول نیافتاده و توسط دو سر خود، یعنی صاحبان صنایع و خدمات و مردم و مخاطبین آنها به رسمیت شناخته نمیشه.

برای مثال ترجیح میدم راجع به تبلیغات اینترنتی صحبت کنم: در آمریکا شرکت هایی مثل گوگل، یاهو، سی نت (CNet) و یا بیدورتایزر (Bidvertiser) از این صنعت پول های هنگفتی کسب می کنند. شما برای اینکه گوگل مثلا با کلمه insurance شما رو معرفی کنه باید حدود 1.5 تومان پول پرداخت کنید (حدود 15 سنت برای هر کلیک و با تقریبا 1% نرخ کلیک بر نمایش) و بدون در نظر گرفتن اینکه این نوع تبلیغات گوگل بسیار هدفمند است (برای کسی پخش شده است که به دنبال سایت های مرتبط با insurance هست) در مقایسه با تعرفه های رسمی شرکت های ایرانی که تبلیغات اینترنتی انجام می دهند، و این نوع خدمات مشابه گوگل را هم ارایه نمی کنند، میبینیم که گوگل ارزان تر هم هست!

با وجود این تفاوت غیر قابل قبول هزینه ای٬ شما بر روی گوگل اغلب تبلیغات مطلوب و جدی را می بینید، در حالیکه محیط تبلیغات اینترنتی فارسی اشباع شده از تبلیغ سی دی های هک، دزدیدن پسورد یاهو، تبلیغات انواع جشنواره ها و فراخوان های کوچک و متوسط و یا نهایتا ISP هایی که التماس می کنند شماره IN های آنها را به خاطر بسپارید!! بدتر هم می شود. وقتی که ببینید مثلا یک سایت خبری تبلیغ شرکت های کلاه بردار مثلا سرمایه گذاری را با سود های ماهیانه ۶۰-۷۰ درصد پخش می کند.

به عقیده من، این تهدیدی جدی است که کسب و کار مجازی ایرانیان را تهدید می کند. خطری که شرکت های صاحب نفع خود به وجود آورده اند. شخصا هرگز به کسی که نیمی از تبلیغات سایتش به سی دی فیلم های احضار ارواح و هک آی دی یاهو اختصاص دارد، هزینه ای بابت تبلیغ کسب و کار خود را نمیدهم!

 

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *