نمودار جهانی شاخص توسعه انسانی (۲۰۰۴ میلادی) بالا (0.800–1) متوسط (0.500–0.799) پائین (0.300–0.499) آمار دقیقی وجود ندارد(نقشه مخصوص برای افراد کور رنگ)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   

شاخص توسعه انسانی (در زبان انگلیسی: Human Development Index بصورت خلاصه شده: HDI)، نام جدولی است تناسبی که در آن کشورهای جهان بر اساس فاكتورهایی از جمله درآمد سرانه واقعی، نرخ باسوادی، آموزش، بهداشت، تغذیه و نيز امید به زندگی (در بدو تولد) مورد مقایسه قرار می‌گیرند.

شاخص توسعه انسانی از سال ۱۹۹۱ میلادی توسط برنامه توسعه سازمان ملل متحد به مرحله اجرا گذاشته شد و از آن پس هر ساله فهرستی از کشورهای جهان را به ترتیب بالاترین تا پائین ترین رتبه‌ها را در مقایسه با نمودارها و کشورهای دیگر منتشر می‌کند. شاخص توسعه انسانی یکی از نمودارها و منابعی است که توسعه اقتصادی در کشورها و نحوه آن را نشان می‌دهد.

شاخص توسعه انسانی به معنای رتبه بندی کشورها از نظر پیشرفتهای توسعه انسانی و متوسط آسودگیهای زندگی است. کشورهایی که در رده‌های بالای شاخص توسعه انسانی قرار دارند، کشورهای توسعه یافته و کشورهایی که در رده‌های پائین شاخص توسعه انسانی قرار دارند، کشورهای توسعه نیافته و عقب افتاده‌تری از نظر پیشرفتهای جهانی هستند.

 

 

 

فرمول شاخص توسعه انسانی

نمودار شاخص توسعه انسانی بین سالهای ۱۹۷۵ تا ۲۰۰۴ میلادی.

کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی کشورهای اروپایی و کشورهای آسیای مرکزی و میانه کشورهای آمریکای جنوبی و کارائیب کشورهای شرق آسیا کشورهای عربی کشورهای جنوب آسیا کشورهای شاخ آفریقا

In general to transform a raw variable, say x, into a unit-free index between 0 and 1 (which allows different indices to be added together), the following formula is used:

  • x-index = \frac{x - \min\left(x\right)} {\max\left(x\right)-\min\left(x\right)}

where \min\left(x\right) and \max\left(x\right) are the lowest and highest values the variable x can attain, respectively.

The Human Development Index (HDI) then represents the average of the following three general indices:

  • Life Expectancy Index = \frac{LE - 25} {85-25}
  • Education Index = \frac{2} {3} \times ALI + \frac{1} {3} \times GER
    • Adult Literacy Index (ALI) = \frac{ALR - 0} {100 - 0}
    • Gross Enrollment Ratio (GER) = \frac{CGER - 0} {100 - 0}
  • GDP Index = \frac{\log\left(GDPpc\right) - \log\left(100\right)} {\log\left(40000\right) - \log\left(100\right)}

LE: Life expectancy
ALR: Adult literacy rate
CGER: Combined gross enrollment ratio
GDPpc: GDP per capita at PPP in USD

UNDP has created a technical note on the definition of the HDI (see links below).

 

اثرات جنگ بر روی کشورهای همسایه و بازتاب آن در HDI

کشورهايی که در مناطق بحرانزده قرار دارند حتی اگر خود دچار بحران نباشند به علت نگرانی از سرايت ناامنی و بی ثباتی به داخل خاک خود ناگزير از پرداخت هزينه هايی برای حفظ آمادگی نظامی خود می‌شوند و از سوی ديگر ميزان سرمايه‌گذاری خارجی در چنين کشورهايی کاهش می يابد و شبکه‌های دادوستد کالا با مشکل مواجه می‌شوند. این رخدادها دارای تأثیرات مستقیم در شاخص توسعه انسانی هستند.

 

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *