OECD
 
واژه «او.اي. سي.دي» (OECD) كه امروزه از كاربرد بسيار زيادي در عرصه اقتصاد بين‌الملل برخوردار شده و هر روز به كرات بر زبان كارشناسان و تحليلگران اقتصادي و صفحات مطبوعات جاري مي‌شود، مخفف نام انگليسي «سازمان همكاري اقتصادي و توسعه» است.

سازمان همكاري اقتصادي و توسعه (Organisation for Economic Co-operation and Development -OECD) كه مقر آن در پاريس است به عنوان باشگاه كشورهاي ثروتمند، مركز پژوهشي، موسسه نظارتي و دانشگاه غير آكادميك ياد مي‌شود.

سازمان همكاري اقتصادي و توسعه در ۱۴ دسامبر سال ۱۹۶۰ با امضاي يك كنوانسيون ۲۱ ماده‌اي توسط كشورهاي اتريش، بلژيك، كانادا، دانمارك، فرانسه، آلمان، يونان، ايسلند، ايرلند، لوكزامبورگ، هلند، نروژ، پرتغال، اسپانيا، سوئد، سوئيس، تركيه، انگليس و آمريكا تاسيس شد.

بعدا با پيوستن كشورهاي ايتاليا، ژاپن، نيوزيلند، فنلاند، استراليا، جمهوري چك، مجارستان،  مكزيك، كره جنوبي، لهستان و جمهوري اسلواكي تعداد اعضاي اين سازمان به ۳۰ كشور افزايش يافت.

سازمان همكاري اقتصادي و توسعه به عنوان يكي از تاثيرگذارترين نهادهاي اقتصادي جهاني مجمعي براي كشورهاي همفكر به منظور بحث و بررسي، ايجاد و پالايش سياست‌هاي اقتصادي و اجتماعي آنها فراهم آورده است.او.اي.سي.دي با ارزيابي تجارب مشترك اعضا و جستجوي راه حل براي مشكلات مشترك از طريق هماهنگ كردن سياست هاي داخلي و بين المللي به آنها كمك مي كند. توصيه هاي سازمان همكاري اقتصادي و توسعه به اعضا در شكل موافقتنامه هاي الزام آور حقوقي همچون موافقتنامه هاي مربوط به مبارزه با رشوه و قانون جريان آزاد سرمايه و خدمات يا از طريق ساز و كارهاي غيرالزام آور صورت مي‌گيرد.

اگر چه سازمان همكاري اقتصادي و توسعه به عنوان باشگاه كشورهاي ثروتمند و همفكر معروف شده است اما عضويت در آن به كشورهاي يك نقطه خاص از جهان محدود نيست و امروزه كشورهايي از آمريكاي لاتين، اروپايي شرقي و آسياي جنوب شرقي نيز عضو اين سازمان هستند. مهمترين شرايط عضويت در او.اي.سي.دي پاي بندي يك كشور به اقتصاد بازار آزاد و دمكراسي كثرت گرايانه است.

البته اين سازمان از كشورهاي غيرعضو نيز خواسته است تا به موافقتنامه ها و قراردادهاي آن بپيوندند كه در اين خصوص اكنون 100 كشور غير عضو از جمله برزيل، چين و روسيه و تعدادي از كشورهاي آفريقايي با او.اي.سي.دي همكاري مي  كنند.عمده فعاليت هاي سازمان همكاري اقتصادي و توسعه توسط دبيرخانه آن كه در پاريس مستقر است انجام مي شود.

دبيرخانه او.اي.سي.دي، ۲۳۰۰ كارمند دارد كه حدود ۷۰۰ نفر از آنان اقتصاددان، حقوقدان و ساير كارشناسان حرفه اي هستند كه در ادارات مختلف اين سازمان مشغول به كار هستند. در راس دبيرخانه نيز دبيركل قرار دارد. زبان رسمي او.اي.سي.دي هم انگليسي و فرانسوي است.بودجه سالانه سازمان همكاري اقتصادي و توسعه نيز براي سال 2008 مبلغ 342.9 ميليون يورو است كه از سوي اعضا به نسبت حجم اقتصادشان پرداخت مي شود.

در حال حاضر بيشتر حق عضويت (حدود ۲۵ درصد بودجه) سازمان همكاري اقتصادي و توسعه را آمريكا پرداخت مي‌كند. پس از اين كشور ژاپن بيشترين سهم را در تامين بودجه دارد. آمارها و تحليل هاي سازمان همكاري اقتصادي و توسعه به ويژه در زمينه آمارهاي مقايسه اي، اقتصادي و اجتماعي از مهمترين و قابل اعتماد ترين آمارهاي منتشر شده در اين زمينه به شمار مي رود.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *