بیع بالثمن عاجل نوعی از محصولات یا خدمات بانکداری اسلامیست که امروز در بعضی کشورها مانند مالیزیا از آن استفاده میشود و در بعضی کشورهای دیگر ممنوع و خلاف شریعت اعلام شده است.
درین نوع محصول، مشتری یک جنس یا جایدادی را برای خریداری انتخاب میکند و سر قیمت و سایر مقررات آن با فروشنده بموافقت میرسد. بعدا برای کمک مالی به بانک اسلامی مراجعه میکند. بانک جایداد یا همان شی را از فروشنده میخرد و با ازدیاد مفاد خود آنرا دفعتا با مشتری میفروشد. زمانیکه بانک جنس یا جایداد را به مشتری میفروشد، اسنادهای ملکیت آن را از مشتری میگیرد و پول را به فروشنده اصلی پرداخت میکند. بعدا مشتری پول جایداد یا جنس را بر اساس مدت تعیین شده بین مشتری و بانک، ماهانه در اقساط به بانک میپردازد.

بعضی دانشمندان بانکداری اسلامی (پیروان مذهب شافعی) آنرا درست میدانند ولی بعضی دیگری مانند پیروان مذهب حنفی، مالکی و اهل تشییع آنرا نادرست میدانند. سبب نادرست بودن آن از نگاه شریعت از نظر ایشان اینست که بانک جنس را قبل از پرداخت قیمت آن به فروشنده، آنرا به مشتری میفروشد. یعنی درینجا دو قرارداد همزمان بدون اتمام یکی و آغاز دیگری هردو در یک وقت رخ میدهد که قرارداد اولی میان مشتری و بانک را نادرست میسازد.
البته این نوع قرارداد در دنیا آنقدر مورد استفاده نیست و تنها در کشور مالیزیا، بعضی بانکهای اسلامی از آن استفاده میکنند.
در ذیل روش کاری این نوع قرارداد را میتوانید ببینید.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *