مضاربت چیست؟
این یک نوعی از محصولات یا خدمات بانکداری اسلامی است. این بذات خود یک نوع شراکت هست که در آن پول از یک جناح (که صاحب المال یا رب المال نامیده میشود – بالعموم بانک اسلامی) و کار یا زحمت از جناح دیگر (که مضارب نامیده میشود – مشتری بانک) ارائه میشوند و مفاد بین هردو جناح براساس توافق در ابتدای قرارداد تقسیم میشود و درصورت زیان، همه زیان را صاحب المال متحمل میشود و سهم مضارب در زیان همان زحمات و تلاشش هست که بهدر میروند.

مضاربت


مشارکه چیست؟
این نیز یکی از انواع محصولات یا خدمات بانکداری اسلامی هست. در این نوع محصول، هردو جناح (که شرکاء نامیده میشوند) یک مقدار سرمایه را به شراکت میگذارند و از آن یک سرمایه گذاریی را آغاز میکنند. در صورت مفاد، آنرا بین هردو جناح (یا بیشتر از دو جناح میتوان چندین شریک باشند) بر اساس توافق ابتداییشان در ابتدای قرارداد تقسیم میشود. و زیان بر اساس نسبت مقدار سرمایه شان تقسیم میگردد. کارکرد این نیز مانند مضاربه هست ولی تنها فرق میان این دو نوع خدمات بانکداری اسلامی اینست که در مضاربه، سرمایه از یک جناح است و کار از شریک دومی و شریک اولی (رب المال – کسیکه سرمایه آورده است در امور اداری سرمایه گذاری یا تجارت کاری نمیداشته باشد ولی در قرارداد مشارکه باید هردو جناح (شریک) سرمایه بگذارند و میتوانند یکی یا هردو (یا هر چند فرد / شریکی که باشند) در امور اداری آن دخالت داشته باشند و فرق دوم اینست که در مضاربه همه زیان را رب المال متحمل میشود ولی در مشارکه زیان نیز بر اساس نسبت شراکت در سرمایه ابتدایی بین هردو شریک تقسیم میشود.

مشارکت

 
فرق میان این دو نوع خدمات بانکداری اسلامی (مضاربه و مشارکه) اینست که در مضاربه، سرمایه از یک جناح است و کار از شریک دومی و شریک اولی (رب المال – کسیکه سرمایه آورده است در امور اداری سرمایه گذاری یا تجارت کاری نمیداشته باشد ولی در قرارداد مشارکه باید هردو جناح (شریک) سرمایه بگذارند و میتوانند یکی یا هردو (یا هر چند فرد / شریکی که باشند) در امور اداری آن دخالت داشته باشند و فرق دوم اینست که در مضاربه همه زیان را رب المال متحمل میشود ولی در مشارکه زیان نیز بر اساس نسبت شراکت در سرمایه ابتدایی بین هردو شریک تقسیم میشود.
در ذیل فرق میان هردو واضح و با جزئیات بیان شده است.

بازدیدها: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *