life-insuranceبيمه عمر ‌و ‌سرمايه‌گذاري برگرفته از نوعي بيمه تمام عمر رايج به نام بيمه عمر جامع (Universal Life) مي‌باشد، كه در بسياري از كشورهاي جهان به عنوان بيمه ‌نامه پيشرو ارائه مي‌شود.

اين بيمه نامه تركيبي از يك بيمه عمر و يك اندوخته سرمايه ‌گذاري مي‌باشد كه علاوه بر ارائه پوشش براي خطر فوت و برخي پوششهاي اضافي، درآمدهايي را با تضمين يك نرخ سود سرمايه‌گذاري مشخص در زمان حيات نصيب بيمه‌گذار مي‌كند و در ايران به صورت يك بيمه با مدت معين ارائه مي‌شود.

پوشش حيات نيز با جمع‌آوري و انباشت بخشي از وجوه پرداختي بيمه‌گذار در يك اندوخته سرمايه‌گذاري، تامين مي‌شود و اندوخته مزبور با هدف تامين دوره بازنشستگي يا ساير مقاصد مالي فرد در آينده، تشكيل شده است.

به همين منوال، مبالغ پرداختهاي بيمه‌گذار نيز به دو مؤلفه حق بيمه پوشش فوت و سپرده سرمايه‌گذاري (حق بيمه پوشش حيات) تقسيم مي‌شود.

در اين بيمه علاوه بر پوشش خطر فوت و همچنين تامين دوران بازنشستگي برخي پوششهاي اضافي ديگر نيز پيش‌بيني شده كه هر يك از آنها با اختصاص حق بيمه مربوط به خود، تعهدات اضافي را براي بيمه‌گر (شركت بيمه) به دنبال دارد و در صورت وقوع خطر از بيمه‌شده حمايت مي‌كند.

به طور كلي اين بيمه‌نامه از حيث تنوع پوششها و نحوه ارائه آنها جامع‌ترين بيمه‌نامه موجود در جهان است كه اغلب نيازهاي معيشتي يك خانواده را براي مدتي طولاني تامين نموده و مزاياي آن نقش بسيار سودمندي در حيات اقتصادي و رفاه اجتماعي فرد و خانواده‌اش دارد.

در بيمه عمروسرمايه‌گذاري، بيمه شده بر پايه نيازهاي خود و خانواده، در ابتدا، سرمايه‌اي را به عنوان سرمايه پايه بيمه انتخاب مي‌كند و به تناسب سرمايه انتخابي و همچنين با توجه به تمايل و توان مالي خود، مبالغ حق بيمه و نحوه پرداخت آن را (اعم از ماهانه، سه‌ماهه شش‌ماهه و سالانه) برمي‌گزيند.

حق بيمه‌هاي پرداختي پس از كسر حق بيمه لازم براي پوشش فوت و پوششهاي اضافي، به اندوخته سرمايه‌گذاري افزوده مي‌شود.

اين اندوخته، طي سالهاي بعد با افزوده شدن حق بيمه‌ها و اختصاص سود به آنها، افزايش يافته و با تشكيل يك سرمايه حيات، پس‌اندازي مطمئن براي رفع نيازهاي احتمالي و برنامه‌هاي آينده بيمه شده خواهد بود.

قرارداد بيمه عمروسرمايه‌گذاري براي مدتي معين بين 5 تا 30 سال ميان بيمه‌گذار و بيمه‌گر (شركت بيمه) منعقد مي‌شود، كه در طي اين مدت دو پيشامد ممكن است به وقوع بپيوندد:

1) فوت بيمه‌شده در خلال مدت بيمه،
2) حيات وي تا پايان مدت بيمه و سررسيد بيمه‌نامه

در صورت حيات بيمه‌شده در پايان مدت بيمه :
 موجودي اندوخته سرمايه‌گذاري و سود آن به اضافه مبالغ اضافي سود مشاركت در منافع به وي پرداخت مي‌شود.

در صورت فوت در خلال مدت بيمه :
 سرمايه تعيين شده به علاوه موجودي اندوخته سرمايه‌گذاري در هر زمان به بازماندگان يا افرادي كه به عنوان استفاده كننده از منافع بيمه‌نامه قبلا تعيين كرده است، پرداخت خواهد شد.

به علاوه در صورتي كه بيمه‌نامه داراي پوششهاي اضافي باشد، و در خلال مدت بيمه خطرات مربوط به آنها به وقوع بپيوندد، بيمه‌گر تعهدات خود را در مورد پوششهاي اضافي اجرا مي‌كند. عمل به تعهدات مروبط به پوششهاي اضافي هيچ خدشه‌اي به تعهدات اصلي مربوط به پوشش فوت يا حيات وارد نمي‌كند.

اندوخته سرمايه گذاري

به تمامي حق بيمه‌هاي پرداختي بيمه‌گذار نرخ سود تضميني سرمايه‌گذاري 15% به صورت علي‌الحساب اعطا مي‌شود كه نرخ تعيين شده تا مدت 10 سال توسط شركت بيمه تضمين مي‌شود و در ادامه، نرخ سود با توجه به نرخ سود بازار اعلام شده توسط بيمه مركزي قابل تغيير است.

علاوه بر نرخ سود علي‌الحساب 15% كه به صورت روز شمار محاسبه خواهد شد، سود مازاد سرمايه‌گذاري شركت از محل اندوخته‌هاي بيمه‌گذاران، به صورت مشاركت در منافع، به ايشان اعطا مي‌شود.

مبالغ اندوخته سرمايه‌گذاري، با نرخ سود پيش‌بيني 20% و 22% كه سود مشاركت در منافع را به دنبال خواهند داشت،‌ در جداول نمونه ارائه خواهد شد.

با پرداخت مستمر حق بيمه‌ها و واريز بخش اعظم آن به اندوخته و با در نظر گرفتن سود اعطايي به اين مبالغ، با گذشت زمان، اندوخته سرمايه‌گذاري انباشته مي‌شود.

به عبارت ديگر، اندوخته مذكور، شامل دو مولفه اصل مبالغ حق بيمه پرداختي و سود اختصاص داده شده به اين مبالغ مي‌باشد. موجودي اندوخته سرمايه‌گذاري در بيمه ‌عمروسرمايه‌گذاري در پايان هر بازه زماني پرداخت (يك‌ماهه، 3 ماهه، 6 ماهه و سالانه) از رابطه زير حاصل مي‌شود:

اندوخته سرمايه گذاري =اندوخته دوره هاي قبل+ سود حاصل از اندوخته دوره هاي قبل + مبالغ دريافتي اين دوره

در اين بيمه، پوشش فوت با انتخاب يك سرمايه پايه فوت فراهم مي‌شود كه قابليت افزايش را در سالهاي آينده خواهد داشت و تنها در صورت فوت بيمه‌شده به بازماندگان پرداخت مي‌شود.  ضمنا بیمه شده از مزایایی مانند دریافت وام بدون ضامن , برداشت از اندوخته و … برخوردار می گردد .

خلاصه  ویژگی ها :

 

ويژگي ها

بيمه عمر و سرمايه گذاري پارسيان

مدت بيمه 5 تا ۳۰ سال
حداقل سن و حداكثر سن بدو تولد تا 65 سال به شرط آنكه سن به اضافه مدت بيمه از 70 سال كمتر باشد
حد اقل و حداكثر سرمايه فوت

حداقل ۳و حداكثر 100 ميليون تومان

و ارائه پوشش فوت از 10 ميليون ريال تا 30 ميليون ريال به كودكان زير يك سال

 

استفاده ازارزش بازخريدي(اندوخته صندوق)

ازپايان سال اول

پوشش اضافي حادثه

دريافت حداكثر 3 برابر سرمايه فوت

پوشش اضافي معافيت ازپرداخت حق بيمه در صورت از كار افتادگي

پرداخت اقساط تا پايان مدت قرارداد يا از كار افتادگي

پوشش اضافي بيماريهاي صعب العلاج تا 200 ميليون ريال به شرط آنكه از 30% سرمايه فوت تجاوز نكند.

نرخ سود سرمايه گذاري

حداقل تضميني 15٪ و22٪ پيش بيني

دريافت وام بدون ضامن بلافاصله

تا 90% ارزش بازخريدي و بازپرداخت تا پايان مدت بيمه نامه

بهره وام

پايين ترين نرخ بهره بانك پارسيان

پرداخت اقساط حق بيمه

ماهانه،سه ماهه،شش ماهه،ساليانه

حداقل اقساط

ماهيانه :30.000 تومان سه ماهه : 75.000 تومان
شش ماهه : 120.000 تومان سالانه : 200.000 تومان

الگوي پرداخت حق بيمه ثابت يا يا نرخ افزايش۲۰،۱۵،۱۰،۵ درصد ساليانه

رابطه سرمايه فوت و حق بيمه

سرمايه فوت حداقل 1 برابر و حداكثر تاجايي كه هزينه هاي بيمه گري بيشتر ازحق بيمه نشود.(حدود38برابرحق بيمه)

ماليات معاف
برداشت ار اندوخته از ابتداي سال سوم تا 50 درصد و از ابتداي سال هفتم تا 90 درصد

پرداختي در زمان فوت

سرمايه فوت+سرمايه حادثه(درصورت فوت ناشي ازحادثه)+ارزش بازخريدي

پرداختي در زمان حيات و پايان قرارداد موجودي اندوخته سرمايه گذاري + سود تضميني + مبالغ اضافي سود مشاركت
نحوه پرداخت يكجا يا مستمري براي مدت معين

چند مثال :
شخصي سرمايه فوت 10,000,000 تومان و سرمايه حادثه 30,000,000 تومان و سرمايه بيماري هاي خاص 3,000,000 تومان را انتخاب گرده است . اين شخص ماهيانه 50,000 تومان مي تواند اقساط بيمه پرداخت كند . همانطور كه در جدول ذيل مي بينيد اين شخص پس از 15 سالبا سود تضميني 15% حدود 24,900,000 تومان اندوخته دارد و با سود 22% مشاركت در صورت تحقق اين مبلغ تا حدود 43,200,000 تومان قابل افزايش مي باشد .

حالا اگر همين شخص اقساط 50,000 توماني خود را هر سال فقط 10% افزايش دهد مطابق جدول ذيل پس از 15 سال با سود تضميني 15% حدود 43,100,000 تومان و با سود مشاركت 22% در صورت تحقق حدود 69,100,000 تومان دريافت مي كند .

 

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *