dollar-cost-averagingاگر ازیک سرمایه گذار حرفه ای بپرسید که سختترین کار در سرمایه گذاری چیست به شما خوهند گفت که سختترین  کار پیدا کردن کمترین و بالاترین قیمت سهم یا دو حد بالا و پایین بازار در زمانهای مختلف می باشد . خرید در کف قیمت و فروش در بالاترین قیمت تقریبا کار محالی است و هر گونه ادعایی در این زمینه به نظر می رسد که ادعای نیرنگ آمیزی باشد و به همین دلیل است که بسیاری از حرفه های بازار به رعایت روش متوسط هزینه دلاری توصیه می کنند.

 

اگر چه اسم این روش به نوعی مفهوم سخت و پیچیده ای را تداعی می کند اما در عمل روش بسیار ساده و قابل استفاده ای است . روش متوسط هزینه دلاری فرایندی است که شما طبق یک زمان بندی خاص علیرغم پایین آمدن قیمت سهام مبلغ ثابتی را به خرید آن اختصاص می دهید اگر قیمت سهام پایین آمده باشد شما قادر به خرید تعداد بیشتری سهام خواهید شد و در حالت عکس یعنی زمانی که قیمت سهام بالا رفته  باشد شما تعداد کمتری را خواهید خرید و  در نتیجه انجام این کار قیمت تمام شده هر سهم ، کمتر از قیمت میانگین  تمامی خریدها ، خواهد بود . چرا که در قیمتهای پایین تر ، تعدادزیادی از  سهام را خریداری کرده اید .

روش متوسط هزینه دلاری باعث کاهش ریسک شما نسبت به زمانی خواهد شد که مبلغ کلانی را در یک زمان نادرست به سرمایه گذاری اختصاص دهید . اجازه بدهید با ذکر یک مثال این روش را تجزیه و تحلیل کنیم فرض کنید شما مبلغ ده هزار دلار  پاداش گرفته اید ( فرض کنید ) حالا شما آماده سرمایه گذاری این مبلغ هستید . از آنجاییکه شما با روش متوسط هزینه دلاری آشنایی دارید به جای سرمایه گذاری یکدفعه ای این مبلغ در یک سهام یا صندوق سرمایه گذاری مشترک تصمیم می گیرید این  سرمایه گذاری را در طول چندین ماه آینده انجام بدهید مثلا مبلغ 2000 در ماه برای 5 ماه بعد  .

قبل از ادامه مثال این را هم متذکر شویم که این روش بیشتر به درد کسانی می خورد که ماهانه می توانند مبلغی را سرمایه گذاری کنند و پول زیادی یکدفعه بدستشان نمی رسد ( این فرض منطقی تر است ) قیمت سهام مورد نظر شما 10 دلار است پس شما 200 سهم می خرید ، ماه بعد قیمت سهام شما به 8 دلار رسیده است و شما 250 سهام می خرید ، دو ماه بعد قیمت سهام به 5 دلار رسیده و شما می توانید 400سهم بخرید . هر چند که میانگین خرید هر سهم شما برابر 23 دلار تقسیم بر 3 دلار یعنی 7.66 دلار  است ولی بهای تمام شده هر سهم شما برابر  حاصل مجموع سه مبلغ دو هزار دلاری ا یعنی شش هزار دلار به مجموع سهام خریداری شده است یعنی بهای تمام شده هر سهم برایر 7.05 خواهد شد .

 سوالی که الان در ذهن شماممکن است  ایجاد شده باشد این خواهد بود که خوب تا کجا می توان ادامه داد، جوابی ندارم و  تنها می توانم بگویم که در یک بازار رو به پایین و یا به عبارت دیگر ، در یک بازار خرسی روش متوسط هزینه دلاری نمی تواند از ضرر جلو گیری کند

 فایده این روش و اثر بخشی آن در گرفتن بازدهی خوب از رشد بازار در بلند مدت است.

بازدیدها: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *