marketing-meetingشما به عنوان یک بازاریاب موفق باید بدانید چگونه میتوانید قرار ملاقات موفقی داشته باشید داشتن یک قرار ملاقات موفق یعنی بالا رفتن از پله فروش. سعی کرده ام در این نوشته اصول و راهکارهای یک قرار موفق را تشریح کنم.

 

در واقع قرار ملاقات از سه بخش اصلی تشکیل میشود :

بخش اول کارهایی است که باید قبل از رفتن به قرار انجام دهیم.

بخش دوم مربوط به مواردی است که باید در حین ملاقات شخص رعایت کنیم.

و بخش بعدی مواردیست که باید بعد ازقرار انجام دهیم.

میتوان گفت تمامی این موارد از درجه اهمیت یکسانی برخوردارند و جا انداختن هر کدام از آنها در نتیجه کار تاثیرقابل توجهی خواهد داشت .

در بخش اول به مواردی که باید قبل از رفتن به قرار ملاقات انجام دهیم اشاره میکنم:

بهتر است قبل از ملاقات شخص حتما با او تماس گرفته و از وی برای ملاقات اجازه بگیرید.زمانی که با مشتری مورد نظر تماس میگیرید امکان دارد موارد مختلفی پیش بیاید.بهترین حالت این است که مشتری استقبال کرده و به شما وقت میدهد.خوب اگر این اتفاق افتاد کار سختی لازم نیست بکنید با توضیحاتی که در قسمت یک دادم قرار بگذارید تا موفقیت خود را ببینید

اما اگر مشتری به شما اجازه ملاقات نداد باید چه کنید؟

ساده ترین راه این است گوشی را قطع کرده و به سراغ مشتری بعدی بروید و بدانید شما یک بازاریاب شکست خورده هستید البته نه به این خاطر که نتوانستید قراری بگیرید بلکه به این دلیل که تلاشی نکرده اید تا نتیجه دلخواهتان رابدست آورید. برای اینکه شکست خورده نباشید و نشان دهید حرفه ای هستید کارهای زیر را برای گرفتن قرار انجام دهید.

به فردی که با او تماس گرفته اید اطمینان دهید که برای فروش محصولاتتان نزد او نمیروید و هدف از این ملاقات تنها معرفی محصولتان است.به مشتری بگویید که وظیفه شما معرفی است و از اینکه او از شما خرید نکند اصلا نارحت نخواهید شد. به او اطمینان دهید که وقت او را بیهوده تلف نخواهید کرد و حتما از ملاقاتی که با هم خواهید داشت چیزهای جدیدی از هم خواهید آموخت.

حالا که مطمئنید یک قرار ملاقات دارید کارهای زیر را انجام دهید تا به موفقیت نزدیک تر شوید:

۱-مشتری مورد نظر به قرار ملاقات با شما اظهار تمایل میکند:

در این موقع شما باید بابت اینکه وی وقت خود را در اختیار شما میگذارد تشکر کنید شما با این کار احساس مفید بودن را در او به وجود می آورید و به فرد این حس دست میدهد که کار مهمی انجام داده است

۲-اکنون وقت آن رسیده زمان را تعیین کنید:

سعی کنید زمان ملاقات را شما تعیین کنید .در تعیین قرار ملاقات به دو نکه مهم توجه کنید اول اینکه زمان قرار را به فرد تحمیل نکنید و دوم هرگز طوری وانمود نکنید که وقت شما کاملا خالی است و هر زمانی میتوانید حضور پیدا کنید . بنابراین پیشنهاد بهترین راه است.به مشتری بگویید بنظرتون ساعت ۴ مناسب است یا۶؟ و اگر خودتان ساعتی را بهتر میدانید بسیار زیرکانه تحمیل کنید مثلا بگویید البته ترافیک قبل از ۴ خیلی کمتر و فکر میکنم بهتر باشد.

۳-مشتری را بشناسید:

قبل از اینکه پیش مشتری بروید از هر راهی که میتوانید اطلاعاتی در مورد وی بدست بیاورید.اطلاعاتی نظیر سن وی;خصوصیات خاص اخلاقی آیا قبل از این با همکار یا رقبای شما قراری داشته یا همکاری کرده است ؟در مورد محصول شما چقدر اطلاعات دارد؟ آیا مکان شرکت یا فروشگاه خود را عوض کرده است؟ آیا قبلا از این محصول استفاد کرده است؟

۴-آماده باشید:

شما باید تمام اطلاعاتی که در مورد محصولی که میفروشید را داشته باشید و نقطه گنگ و مبهمی وجود نداشته باشد.شما باید حدس بزنید که مشتری شما ممکن است چه سوالاتی را از شما بپرسد و از قبل برای پاسخ دادن به آنها آماده باشید تمام کاتالوگ ها و مواردی که ممکن است مشتری از شما بخواهد همراه داشته باشید.

پیشنهاد میکنم قبل از رفتن به قرار یکبارقرار ملاقاتتان را خیلی سریع در ذهن مرور کنید یادتان باشد در این قرار ذهنی شما موفقیتتان صد در صد است.

۵-ظاهر حرفه ای داشته باشید:

اولین چیزی که بعد از نحوه حرف زدن و صدای شما به مشتری ارائه میشود ظاهر شماست.

سعی کنید ظاهری مرتب داشته باشید بهترین پیشنهاد برای شما پیراهن یا مانتو طوسی و شلوار مشکی است خانها مقنعه طوسی مشکی و آبی بهترین پیشنهاد است.حتما لباستان تمیز باشد.از لباسهایی که دارای لک و پارگی هستند خودداری کنید.

۷-منظم باشید:

کیف شما باید کاملا مرتب باشد. شما باید بدانید جای هرچیزی دقیقا کجاست.هرگز نیاید برای ارائه چیزی وقت تلف کنید و بدنبال آن بگردید نشان دهید که حرفه ای هستید و کار خود را به بهترین شکل بلدید.حتما دو رنگ خودکار همراه داشته باشید . برگه ای برای یادداشت همراه داشته باشید.

۸-دقیق باشید:

حداقل برای کار خود و بدست آوردن پول روی زمان حساس باشید این کار به شما کمک میکند زودتر به پول برسید.اگر به مشتری میگویید فردا ساعت۹ با او تماس خواهید گرفت حتما تماس بگیرید. با این کار او به شما بیشتر اطمینان خواهد کرد و به حرفهای دیگر شما نیز ایمان می آورد.

۹-از عطر استفاده کنید:

دقت کنید از عطری که استفاده میکنید ملایم باشد و اطمینان پیدا کنید که حساسیت زا نیست در ضمن به میزان کمی از عطر اسفاده کنید

۱۰-جوراب تمیز بپوشید:

ممکن است در بعضی از قرارهایی که میروید به دلیل فضای خاص موجود مجبور باشید کفشهای خود را در بیاورید دقت کنید که جوراب بد بویی نداشته باشید

۱۱-به موقع سر قرار حاضر شوید:

شما با به موقع سر قرار حاضر شدن به اولین تعهد خود عمل کرده ایید باید بدانید برای مشتری بسیار اهمیت دارد که شما دیر نکنید و بسیار جالب خواهد بود با این همه مشکلات شما به او اهمیت داده اید و سر وقت حاضر شده اید.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *