يونيدو و توسعه كشاورزي: مروري بر برنامه توسعه كشاورزي و صنايع وابسته در افريقا (3ADI)
unidoدر بخش عمده‌اي از كشورهاي در حال توسعه، به سبب وجود محدوديت‌هاي دسترسي به بازار، كمبود اطلاعات، نبود زيربناهاي لازم، ضعف در تكنولوژي‌ها و تامين مالي، بنگاه‌هاي كشاورزي و كشاورزان در بهره‌برداري كامل از ظرفيت خود موفق نيستند. بااين وجود در اين كشورها كشاورزي اسكلت اصلي فعاليت‌هاي اقتصادي را شكل مي‌دهد. تقويت اين بخش و ايجاد ارزش افزوده براي كالاهاي كشاورزي براي تضمين امنيت غذايي، تحريك رشد اقتصادي و كاهش فقر به صورت پايدار ضروري است.

 

با توجه به اهميت اين موضوع، يك كنفرانس بين‌المللي با موضوع «توسعه كسب و كارها و صنايع مرتبط با كشاورزي در افريقا» در مارس 2010 در ابوجا(1) برگزار شده است كه در نتيجه آن برنامه اجرايي 3ADI 2 در اين زمينه تدوين شد. اين كنفرانس يونيدو (UNIDO) را موظف مي‌كرد كه با همكاري بانك توسعه افريقا(3)، سازمان كشاورزي و غذاي سازمان ملل متحد (فائو)(4) و صندوق بين‌المللي توسعه كشاورزي IFAD) 5) برنامه مشتركي را در حوزه زنجيره ارزش صنايع كشاورزي، امنيت غذايي، سياست‌گذاري، تامين مالي و تجارب وابسته به كشاورزي آغاز كنند. اين برنامه، مستلزم تسريع توسعه صنايع و كسب و كار مربوط به كشاورزي است تا ارزش افزوده محصولات كشاورزي را در كشورهاي در حال توسعه تضمين كند.
كشورهاي پيشرو منتخب افغانستان، كمروس، جمهوري خلق كنگو، مانا، هيتي، ليبري، ماداگاسكار، نيجريه، رواندا، لئون، سودان و جمهوري متفق تانزانيا هستند.
برنامه كمك‌هاي فني UNIDO در كشورهاي منتخبي تمركز دارد كه در آن‌ها يك يا دو محصول كشاورزي كليدي به‌وسيله مقامات محلي منطبق با استراتژی(راهبردهاي) ملي انتخاب شده و مورد بررسي قرار مي‌گيرد. اقدامات يونيدو شامل بهبود رقابت و بهره‌وري، بهبود كيفيت و سهولت دسترسي بازارها مي‌باشد. يونيدو همچنين از يك برنامه‌هاي سرمايه‌گذاري مشاركت مي‌كند كه طي آن از سرمايه‌گذاري در بخش كشاورزي كشورهاي مورد نظر به منظور افزايش قابل ملاحظه توليد كشاورزي و تبديل آنها به محصولات با ارزش افزوده بالا حمايت مي‌كند.

يونيدو انتظار دارد بتواند با تمركز بر برنامه 3ADI بتواند برخي از اهداف زير را محقق كند:
•تسهيل گردش سرمايه‌هاي بخش خصوصي در كسب و كارهاي مربوط به كشاورزي در كشورها 3ADI
•تدوين و اجراي برنامه‌هاي توسعه كسب و كارهاي مربوط به كشاورزي در مقياس بزرگ در قالب مشاركت عمومي خصوصي(6) با هدف رشد اقتصادي، بهبود امنيت غذا و كاهش فقر.
•افزايش هم ‌افزايي در سطح بين سازماني، و عميق همكاري بين UNIDO، ديگر سازمان‌هاي UN و شركاي عام و خاص اين برنامه
انتظار مي‌رود كه برنامه 3ADI بتواند در 2020 از طريق مساعدت‌هاي فني، اصلاح و جذب سرمايه‌گذاري بخش خصوصي، زنجيره ارزش كشاورزي را پرسود و بهر‌ه‌ور تر نموده و طي آن:
•بنگاه هاي كوچك و متوسط (SMEها) كشاورزي به نحو مؤثري با بازارهاي منطقه‌اي پيوند بخورند.
•درآمد توليدكنندگان از طريق مشاركت در فرايند‌هاي ارزش‌افزا افزايش يابد.
•محصولات كشاورزي متمايز و بهتر به بازارهاي جهاني، منطقه‌اي و محلي عرضه شود.
•سهم بيشتري از قيمت كالاهاي مصرفي به كشورهايي كه محصولات اوليه را توليد می‌كنند؛ تعلق گيرد.
•منابع طبيعي به صورت پايدار مورد بهره‌برداري قرار گيرند.
•بخش‌ كشاورزي بنيان و زيربناي مؤثري براي صنعتي شدن(7) و افزايش اشتغال فراهم آورد.
به نظر مي‌رسد چند كشور ديگر نيز در دور دوم (كه از سال دوم اجراي طرح آغاز مي‌شود) به چارچوب 3ADI بپيوندند.
به طور كلي هدف اين طرح توسعه كشاورزي و صنايع وابسته به آن مي‌باشد كه با هدف اول، هفتم و هشتم توسعه هزار (MDG) هم‌خواني دارد. هدف اول توسعه هزاره به حذف فقر و گرسنگي؛ هدف هفتم به تضمين پايداري و حفظ محيط زيست؛ و هدف هشتم به ايجاد مشاركت جهاني براي توسعه؛ اشاره دارد. آغاز اين برنامه از آگوست 2010 و اتمام آن در آگوست 2020 خواهد بود و بودجه آن 739 هزار يورو برآورد شده است.

 

پي‌نوشت:
منبع:http://www.unido.org/fileadmin/media/images/worldwide/Fact_sheets_new/GLO_PR_3adi_2011.pdf

1) Abuja
2) African Agribusiness and Agro-industries Development Initiative (3ADI)
3) African Development Bank (AfDB)
4) Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO)
5) International Fund for Agricultural Development (IFAD)
6) public-private partnerships
7) industrialization

 

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *