همانطور كه ميدانيم قيمت هاي سهام مرتبا در حال بالا و پائين رفتن بوده و از آنجا كه اين نوسانات تابع نظم خاصی نمی باشند ، نمی توان بطور مستمر و دقيق نوسانات قيمت را پيش بينی نمود و بطور كلی نه تنها پيش بينی لزومی ندارد بلكه بعلت ايجاد اعتقاد باعث گمراهی معامله گر نيز ميگردد.
بنا براين بهتر آنست كه از متدهائی پيروی نمود كه در آن نيازی به پيش بينی و يا Forecast نبوده و آن متد ها بتوانند باعث رهائی معامله گر از قيد كليه اعتقادات ، باورها و پيش بينی ها گردند . يكی از اين متد ها بنام Three Line Break ميباشد كه در صفحه ١٦٧ كتاب Beyond Candelsticks نوشته Steve Nison تشريح گرديده است . پيش بينی تغيرات قيمت نقطه شروع و بر قراری يك باور و يا اعتقاد ميباشد. وقتی شخصی اتفاقی را پيش بينی مينمايد دچار گمراهی ميگردد . آنچه ما را تشويق به خريد مينمايد اينست كه فكر ميكنيم كه قيمت بنفع ما تغير پيدا ميكند و چون اينطور تصور مينمائيم خودآگاه و يا نا خودآگاه دنبال عوامل و دلايلی ميگرديم كه اين باور را تا ئيد نموده و در نتيجه بتوانيم در باره اعتقاد خود پا بر جا بمانيم . به همين ترتيب انگيزه اغلب كساني كه بعنوان راهنمايان و خبرگان وضع بازار را تجزيه و تحليل مينمايند اينستكه اعتقادات ونظريات و پيش بينی های خودرا تائيد و تثبيت و تقويت نمايند و بطور كلی يكی از خصوصيات هر انسانی اينست كه فقط در جسجوی مطالبی باشد كه بتواند باورهای او را تائيد نمايد و در عين حال اگر شواهد ی بر خلا ف اعتقادات و باورهای انسان ارائه و نمايان گردد، اين شواهد طبيعتا به نظر نيامده و رد ميگردند ، بدين معنی كه در ساختمان اعتقاد نفی نيز نهفته است و اين نفی باعث از بين بردن و يا پوشاندن هر نوع احساس و يا تفكری است كه مخالف با آن اعتقاد با شد در صورتيكه افراد از هر نوع پيش بينی صرفنظر نموده و توجه خود را معطوف به عملياتی كه ميبايد هنگام تغيرات قيمت در زمان حال انجام دهند بنمايند شا نس موفقيت آنان بمراتب افزايش خواهد يافت.
نتايج تحليل های تكنيكی يا بنيادی هميشه درست از آب در نمی آيد زيرا كليه اين تحليل ها بر پايه آنچه در گذشته اتفاق افتاده و به اين اميد كه رفتار سرمايه گذاران در گذشته به همان منوال در آينده نيز تكرار ميگردد بوده و در زمان حال قبل از آنكه آينده اي پيش آيد احتمالا تغير مييابد و مضافا اينكه هر آن ممكن است اتفاقات جديدی رخ داده و تكرار تاريخ را غير ممكن سازد. در هر صورت آينده بهيچ وجه قابل پيش بيني نيست و آنچه بطور حتم در اختيار شخص باقي ميماند ،كنترل و بر رسی و انجام اعمالی است كه ميبايد در صورت پيدايش وضع جديد بازار در زمان حال انجام گيرد. روشهائی كه متعاقبا در بحث روش معاملاتی BP3 تشريح خوا هد گرديد بر پايه‌ اصول پنجگانه ذيل استوار ميباشند.
١-‌ پيش بينی صحيح و مستمر قيمت غير ممكن ميباشد
٢- در معا ملات هيچ نيازی به پيش بينی نيست
٣- معآ مله گر بايد بداند كه در صورت وقوع تغيرات قيمت چه بايد بكند
٤- چگونگی تغيرات قيمت بتنهائی بهترين منبع اطلا عا ت ميباشند
٥- روشهای مورد بحث بر پايه قيمت در زمان حال ميباشند
در روش معاملاتی 3BP از نمودارهای شمع های ژاپنی استفاده ميگردد ولي تمام شمعهائی كه بترتيب در نمودار ظاهر ميشوند مورد استفاده نميباشند.
شمعهائی كه مورد استفاده قرار ميگيرند آنها ئی هستند كه ا ز شمع قبلی خود دارای قيمت پا يا ني بالا تر ( در مورد روند مثبت) و یا دارای قيمت پا ياني پائين تر ( در مورد روند منفی) باشند و بدين ترتيب پس از شناخت شمع های مورد ا ستفاده آنها را جدا كرده و در نمو دار ديگری ترسيم مينمايند . در جدول ضميمه (شماره ٦١.١) قيمت های روزانه را بمدت ٦٠ روز در نظر ميگيريم
قيمت روز اول (قيمت پايه) بمبلغ ١٣٥ بوده. اين قيمت مربوط به قيمت پايانی شمع روز اول ميباشد
در روز دوم قيمت پائين تر و بمبلغ ١٣٢ بوده است
در روز سوم قيمت باز هم پائين تر و بمبلغ ١٢٨ بوده است
در روز چهارم قيمت كمی بالا رفته ولی بقيمت ١٣٥ روز اول نرسيده و بنا بر اين از لحاظ اين متد غير قابل استفاده است
در روزهای پنجم و ششم وهفتم و هشتم نيز قيمت نه بالا تر آز قيمت پايه (١٣٥) بوده و نه پائين تر از پائين ترين قيمت (١٢٨) بوده است ، و بدينجهت اين قيمت ها نيز مورد استفاده نخواهند بود
در روز نهم قيمت از اولين قيمت (١٣٥) بالاتر رفته و در ١٣٩ بسته شده و بدينجهت اين قيمت مورد استفاده قرار خواهد گرفت
در جدول ضميمه كنار قيمتهای بلا استفاده با علامت ( منها) و قيمتهای مورد ا ستفاده با علامت فلش بالا و یا فلش پائين بر حسب مورد مشخص گرديده است . پس از آنكه قيمتهای مورد استفاده را جدا كرديم اقدام به ترسيم نمو دار زیر خواهيم كرد .

table61

تصوير نمو دار قيمتها ی جدا شده از جدول (٦.١)

exhibit61

بطور كلی اين مقالات تنها برای معامله گرانی كه بتازه گی وارد بازار گشته اند تهيه نشده بلكه معامله گران با تجربه نيز ميتوانند از آن استفاده نموده و نحوه جديدی را در معاملات خود آغاز نمايند ولی منظور مهم از گرد آوری اين اطلاعات كمك به افرادی است كه در اين كار ضرر و زيان ديده و تصميم به ترك بازار گرفته اند زيرا در صورتيكه اين افراد از اين متد با انضبا ط كامل پيروي نمايند موفقيت آنها بدون شك حتمی خواهد بود . لازم بتذ كر است كه متد 3BP يك روش قديمی داد و ستد در ژاپن بوده و هنوز هم مورد استفاده معامله گران قرار ميگيرد . اصول اين متد بر پايه مقا يسه قيمت فعلی با قيمت قبلی جهت تعين روند ميباشد ، بدين معنی كه وقتی قيمت فعلی از قيمت قبلی خود بالاتر ويا پائين تر رود ، روند جديدي بطرف مخالف آغاز ميگردد . اين متد ميتواند در مورد كليه معاملات و در كليه مراحل زمانی ( از يك دقيقه تا ساليانه ) مورد استفاده قرار گرفته و با اطمينان روند را تعين نمايد . ضمنا تركيب اين متد با روشهای ديگر ميتواند راهنمای فوق العاده مؤثری در باره ، تعين موقع خريد ، تعين موقع فروش ، تعين موقع مجدد خريد ، و تعين هنگام اجتناب كامل از انجام معاملا ت باشد . در هر صورت پس از مدتی تمرين ، جدا كردن قيمتهای پايانی و ترسيم تمودارهای مربوطه آسان ميشود تا حدی كه پس از ممارست كافی ميتوان با نگاه آنها را جدا نموده و در خيال تصوير نمودار مربوطه را تجسم نمود . در بدو امر بهتر است جهت ترسيم نمودارها از كاغذ شطرنجی استفاده كرد و برای هر قيمت پايانی مورد استفاده يك مربع كوچك را در نظر گرفت و آنها را با فاصله و در ستونهای مجاور در بالا و يا پائين يكديگر بر حسب مورد با رنگ تيره و يا بی رنگ ترسيم و مشخص نمود.
معامله گرانی كه از روش معاملاتی BP3 پيروی مينمايند از شنيدن و خواندن اخبار اقتصادی ، شايعات ، توصيه ها ، و پيش بينی ها اجتناب نموده و فقط به آنچه در زمان حال وا قع ميگردد انديشيده و اقدامات لازم را طبق دستور متد معمول ميدارند .

 

برگرفته: پارک دانش

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *