effective-managerمديران واقعي بايد الگويي از يك فرد آگاه، ارزشمند و قابل احترام در حيطه ي كاري شان باشند. راه هاي مختلفي وجود دارد تا يك مدير بتواند تيم كاري اش را هدايت كند، اما مهمتر از اينها ويژگي هاي يك مدير خوب است. اگر مدير قابليت كافي براي هدايت تيم كاري اش را داشته باشد آن تيم و تجارت موفق خواهد بود. به گزارش گروه خبري بانكي، 5 ويژگي يك مدير خوب در ذيل معرفي شده است كه خيلي از مديران خوب از آنها بهره مند هستند.

 

1-الگو باشيد: يك مدير خوب بايد در هر زمينه اي از خصوصيات اخلاقي الگويي براي كارمندانش باشد. اگر مدير از نظر اخلاقي در بين كـارمـنـدان بـهـتـريـن بـاشـد بـاعـث مـي‌شـود كـه كارگذارانش به وي احترام گذاشته و خواسته هاي مديرشان را تمام و كمال انجام دهند. براي اينكه الگوي كارمندانتان باشيد بايد:

– تجربيات خود را در اختيار آنان بگذاريد: شما وقتي از تجربيات خود براي كارمندان صحبت كنيد آنها درك مي كنند كه شما مدت طولاني براي كارتان زحمت كشيديد تا به اين تجربيات رسيديد. آنها با شنيدن تجربيات شما مي‌فهمند كه الان روي صندلي رياست نشسته ايد و هيجان بيشتري براي همكاري با شما پيدا مي كنند.

– حرفه اي عمل كنيد: درست است كه شما در مقام رياست و مديريت قرار داريد، اما دوستانه برخورد كنيد تا حرفه اي تر باشيد استانداردهاي اصلي حرفه اي بودن علاوه بر برخورد مناسب، لباس رسمي، به موقع و سر وقت حاضر شدن و نحوه ي ارتباط برقرار كردن است.

2-هميشه در مورد قوانين و قواعد كاري جدي باشيد: شما مدير عامل يك شركت هستيد و وظيفه ي اصلي شما هدايت يك تيم است بنابراين هميشه در مورد انتظارات تان واضح سخن بگوييد تا ديگران هم از اهداف كاري شما مطمئن شوند. مثلا اگر روي يك پروژه فعاليت مي كنيد اهداف و انتظارات تان را از اول بيان كنيد تا كارمندان انگيزه‌ي بيشتري پيدا كنند. دستورالعمل هاي كاري را هيچ وقت در اواسط يك پروژه تغيير ندهيد بايد اينقدر حرفه اي باشيد كه براي انجام يك پروژه كاري از ابتدا تمام سعي خود را روي برنامه ريزي صحيح آن داشته باشيد و روي اهداف خود تاكيد كنيد تا كارمندان آنها را جدي بگيرند.

3-هميشه در اتاق تان ساكن نمانيد: يك مدير خوب نبايد دائما در طول روز در اتاقش به سـر بـبـرد بلكه بايد در حال رفت و آمد بين كارمندان باشد گاهي اوقات بايد براي تذكر برخي از مـسـائل و مهم جلوه دادن آنها خودتان به كارمندان سر بزنيد نه اينكه آنها را به اتاق تان دعوت كنيد. هميشه پيگيري امور را خودتان در دست بگيريد از كارمندان هم بخواهيد كه امورات مـخـتـلـف كاري را پيگيري كنند. از كارمندان بخواهيد در مورد مسائل مختلف نظرشان را بيان كنند و از آنها بخواهيد در مورد پروژه هاي كاري ايده هاي خود را مطرح كنند و با يكديگر در مورد اين ايده ها صحبت كنند و نتيجه گيري كنند.

4-پاداش را فراموش نكنيد: براي رفتار صحيح كارمندان به آنها پاداش دهيد شما بايد روحيه ي كاري كارمندان را بالا ببريد و در آنها ايجاد انگيزه كنيد اين پاداش مي تواند باعث انگيزه دادن به آنها بشود. كارمندان را بايد تشويق كنيد تا براي رسيدن به اهداف انگيزه ي بيشتري پيدا كنند. اگر كارمند شما دچار خطا شد بايد به او تذكر دهيد اما تذكر دادن بايد به صورت شخصي باشد اگر كارمند شما باعث ناراحتي ديگران شود شما بايد حرفه اي باشيد و با آرامش به وي تذكر دهيد.

5-به كارمندان احترام بگذاريد تا محبوب باشيد: بخشي از روز را با كارمندان مي گذرانيد بنابراين بايد با احترام با آنها برخورد كنيد.

– مثلا شما بايد اشتباهات خود را بپذيريد: شما كامل نيستيد هر كسي مي تواند نقصي داشته باشد بنابراين اگر انتقاد پذير باشيد مردم به شما احترام بيشتري خواهند گذاشت.

– تـجـربـيـات شخصي تان را در اختيار كارمندان قرار دهيد: البته اين به معناي شكستن احـتـرام نـيـست بلكه به اين معناست كه شما تـجـربـيـات كـاري تـان را با كارمندان در ميان بگذاريد.

– شما بايد هميشه يك مدل رفتاري داشته باشيد نه اينكه در هر زمان رفتار متفاوت از خود نشان دهيد: اگر با كارمندان با احترام برخورد مي‌كنيد پس بايد با احترام تذكر دهيد. در محل كار دوستانه برخورد كردن باعث ايجاد حس همدلي بين كارمندان مي شود تا دلسوزانه تر كار كنند، اما بايد چارچوب هايي را به عنوان يك مدير خوب به كارمندان يادآوري كنيد.

 

منبع

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *