sme-afgتشبثات کوچک و متوسط، یکی از بخشهای مهم اقتصادی  به حساب می آید زیرا، این تشکیلات از ظرفیت بالای ایجاد اشتغال برخوردار بوده و سهم قابل توجه ی در تولید ناخالص کشورها دارند. درحال حاضر، به تعداد 23 میلیون تشبثات در 25 کشور اروپایی فعال اند که باعث ایجاد 75 میلیون شغل گردیده است.[1]

این تشبثات  نقش قابل توجهی در اقتصاد کشور ما نیز دارند زیرا 80 تا 90 درصد تمام داد و ستد در مناطق روستایی افغانستان توسط همین تشکیلات اقتصادی صورت میگیرد. همچنان، این تشبثات 50% نیروی کار و 50% تولید ناخالص افغانستان را تشکیل می دهند.[2] اکنون، وزارت تجارت و صنایع در صدد است تا مطابق استراتژی جدید تشبثات کوچک و متوسط تا سال 2016، یک میلیون کار جدید ایجاد نموده و 3 بیلیون دالر آمریکایی به تولید ناخالص کشور بیافزاید.

تعریف تشبثات کوچک و متوسط در افغانستان:

احمد ضیا سیدخیلی، رئیس تشبثات کوچک و متوسط وزارت تجارت و صنایع، این تشبثات را در یک مصاحبه چنین تعریف نمود:

به تشکیلات اقتصادی که کمتر از 5 نفر کارمند داشته و سالانه به مبلغ 2.5 میلیون افغانی سرمایه گذاری نمانید، تشبثات کوچکتر گفته می شود. در حالیکه، تشبثات کوچک آنند که بین 5 تا 19 کارمند دارند وسالانه 2.5 تا 5 میلیون افغانی سرمایه گذاری می کنند. و تشبثات متوسط دارای 20 تا 99 کارمند بوده و 5 تا 10 میلیون افغانی را سالانه سرمایه گذاری می کنند. به گفته ی آقای سید خیلی، تعداد این تشبثات به بیش از یک میلیون می رسد که متأسفانه تا آخر ماه جون 2014،  39896 شرکت های داخلی توسط آیسا راجستر گردیده اند و بقیه همه به طور غیر رسمی و غیر معیاری فعالیت می کنند.

فعالیت غیر رسمی این تشکیلات، موانع زیادی را به راه انکشاف این سکتور ایجاد می کند که از جمله:

-کارمندان این تشبثات زیان های مالی (درآمد پایین) و صحی (نبود مکان امن و پاک) زیادی را متقبل می شوند.

-تشبثات غیر رسمی رقابت های ناسالم را با تشبثات رسمی آغاز می کنند که در نتیجه، تشبثات رسمی نیز از قانون و مقررات دولت فرار خواهند کرد.

-غیر رسمی بودن این شرکت ها باعث می گردد تا آنها رشد نکنند و در اخیر از بهره وری، درآمد، و معیشیت کمی برخوردار گردند.

-رشد تجارت و تکنالوجی در کشور محدود می ماند.

-تولیدات داخلی بی کیفیت بوده و در بازار آزاد امروزی، که از کشورهای زیادی اموال وارد می گردد، رقابت نتوانند.

-قرارداد های تجارتی قابل اعتبار نمی باشد در نتیجه، حاکمیت قانون زیر سئوال می رود.

-در نتیجه فعالیت های سرخودانه، احتمال دارد آلودگی هوا افزایش یابد.

– و فرار مالیاتی همیشه یک چالش بزرگ برای دولت باقی می ماند.

اما سئوال این جاست: چرا تشبثات غیر رسمی ما، رسمی نمی شوند؟

برای دریافت جواب به سئوال بالا، با بیش از 50 تشبثات مصاحبه نمودم. از آنها پرسیدم با وجودیکه وزارت تجارت و صنایع تلاش می کند که 9 سکتور عمده (پشم، مواد ساختمانی، چوب، محصولات زراعتی، سنگ های قیمتی، مرمر، زنان متشبث، چرم، و قالین) را توسعه دهد،  چرا نمی خواهند از خدمات توسعوی دولت مستفید گردند؟ آنها در پاسخ گفتند که تا اکنون دولت برای آنها کاری انجام نداده است و اگر گاهی دولت از آنها خبر میگیرد فقط به منظور گرفتن مالیه بوده و بس. آنها افزودند که اگر رسمی شدن باعث انکشاف تجارت شان گردد و مفاد آن از ضرر بیشتر باشد، حتماً شغل شان را راجستر می کنند.

مشکلات زیادی دامن گیر تشبثات کوچک و متوسط افغانستان اند که مهم ترین آن، نظر به گفته های 50 متشبث، عبارتند از: دسترسی به بازارهای داخلی و یا خارجی، حمایت دولت، تکنالوجی مورد نیاز، دزدی و یا تقلب، رقابت ناسالم، نرخ اسعار، قیمت ها، و امنیت.

اما دسترسی به منابع مالی عمده ترین مشکل برای ادامه ی فعالیت این شرکت ها محسوب می شود. به گفته ی 50 مصاحبه کننده در شهر کابل:

-آنها در مورد منابع مالی موجود در کشور معلومات کافی ندارند.

-آن تعداد که از موجودیت چنین خدماتی آگاه می شوند، بنابر شرایط دشوار آنها، نمی توانند قرضه بگیرند زیرا مدت قرضه فقط سه سال است و در این مدت کوتاه، متشبثین قادر به بازپرداخت نیستند.

-متشبثین مجبور اند تا 24% نرخ بهره بپردازند.

-3 تا 4 ماه در برمیگیرد تا پروسه قرضه دهی تکمیل گردد.

-اکثر تشبثات در جستجوی قرضه اسلامی اند که متأسفانه هیچ بانکی چنین خدمات را عرضه نمی کند.

-ازرش وثیقه بالاتر از مقدار قرضه است که هیچ متشبثی قادر به واگذاری آن نمی باشد.

-و در اخیر، بانکهای که قرضه می دهند همه در کابل فعالیت دارند. در حالیکه اکثر تشبثات در مناطق روستایی قرار دارند و ازین گونه خدمات بی بهره می مانند.



[1] European Commission, 2005

[2] Third regional cooperation economic cooperation conference in Afghanistan 2010

 

نگارنده: سکینه قاسمی

بازدیدها: 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *