رهبران الهام‌بخش گاهی مدیران خوبی نیستنداگرچه رهبری الهام‌بخش و دگرگون ساز (transformational) توجه زیادی را در ادبیات سازمان و مدیریت جلب کرده است ولی پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که رهبران الهام‌بخشی چون استیو جابز، بیل گیتس و سم والتون برای هر کسب‌وکار و سازمانی مناسب نیستند.

transformational-leadersاگرچه رهبری الهام‌بخش و دگرگون ساز (transformational) توجه زیادی را در ادبیات سازمان و مدیریت جلب کرده است ولی پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که رهبران الهام‌بخشی چون استیو جابز، بیل گیتس و سم والتون برای هر کسب‌وکار و سازمانی مناسب نیستند.

در پژوهشی توسط دانشگاه آیوا، نشان داده شد که گاهی اوقات لازم نیست که رهبران، الهام‌بخش و دگرگون ساز باشند تا بتوانند یک گروه بهره‌ور و مولد را با موفقیت هدایت کنند. در عوض آنچه که گاهی مناسب‌تر است یک مدیر باثبات و معمولی است که بیشتر جزئی از گروه محسوب می‌شود تا یک مافوق.
درحالی‌که سازمان‌ها پیوسته به دنبال رهبرانی هستند که با کاریزما، انرژی و ایده‌های جدید و متفاوت خود سازمان را به سمت نوآوری و رشد هدایت کنند، ولی تحقیقات نشان می‌دهد که رهبری دگرگون ساز همیشه گزینه خوبی نیست.
در یکی از این پژوهش‌ها، محققان داده‌های مربوط به ۵۵ تیم کاری در دو شرکت بزرگ چینی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که رهبری دگرگون ساز، وقتی اعضای تیم هویت گروهی بالایی دارند و حس عضویت در تیم و آگاهی نسبت به وظایف در آن‌ها قوی است، تأثیر چندانی بر رفتار شهروندی سازمانی اعضای تیم و تمایل آن‌ها به تغییر ندارد.
بر اساس این تحقیق، احتمال کمی وجود دارد که کارکنانی که خودانگیخته و یا پایبند به ارزش‌های سنتی هستند تحت تأثیر رهبران دگرگون ساز قرار بگیرند. این کارکنان بر این باورند که آنچه که بابت آن به آن‌ها حقوق پرداخته می‌شود خوب کار کردن است نه آنچه که برای انجام آن نیاز به الهام‌بخشی رهبران دارند.
یکی دیگر از یافته‌های جالب این تحقیق این است که رهبری دگرگون ساز برخی مواقع ضد بهره وری و غیر کارکردی است زیرا مزاحم کار گروه‌هایی می‌شود که به خودی خود عملکرد خوبی دارند.
این تحقیق نشان می‌دهد اگر کارکنان مدیر را عضوی از گروه خود بدانند هویت تیمی آن‌ها بهبود می‌یابد و تمایل آن‌ها به کمک به یکدیگر و پذیرش مسئولیت نیز افزایش می‌یابد. بر اساس رهبران دگرگون ساز که طبق تعریف عضوی از تیم نیستند و از جایگاه مافوقیت برخوردارند، نمی‌توانند موجب انگیزش کارکنان شوند.
بنابراین بر اساس نتایج این پژوهش، سازمان‌ها باید این باور رایج که رهبری دگرگون ساز در همه شرایط چیز خوبی است را کنار بگذارند و در عوض بر اساس ویژگی‌های اعضای گروه برای آن‌ها مدیر انتخاب کنند.

 

منبع: Business News Daily

ترجمه توسط: میثم نصیری

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *