fortune-500هر کارآفرین و مدیری آرزو دارد شرکتش جزء ۵۰۰ شرکت برتر فورچون باشد دست یافتن به این آرزو بسیار دشوار است. بدیهی است که بیشتر شرکت‌ها توانایی دستیابی به چنین جایگاهی را ندارند ولی تعداد اندکی از سازمان‌ها که به این امر نائل شده‌اند دارای ویژگی‌هایی زیر هستند و به دلیل داشتن چنین ویژگی‌هایی است که به چنین موقعیتی رسیده‌اند:

سازگاری و تغییر. هیچ کالا، خدمت یا استراتژی‌ای مقدس نیست. شرکت‌های برتر فورچون بنا به نیاز خود حاضرند تغییرات لازم را اعمال کنند. تغییر سخت است ولی گاهی تغییرات محیطی تغییر را تبدیل به امری لازم برای بقا و رشد سازمان می‌کند. بدون سازگاری خود با محیط و ایجاد تغییرات به هنگام شما نمی‌توانید وارد باشگاه ۵۰۰ شرکت برتر فورچون شوید.
دید بلندمدت. آیا حاضرید سازمانی بسازید که عمرش از عمر خود شما بیشتر باشد؟ پاسخ شرکت‌هایی که در لیست ۵۰۰ شرکت برتر فورچون قرار دارند بلی است. این شرکت‌ها حاضرند از سود کوتاه‌مدت خود چشم بپوشند و برای دستیابی به چشم‌انداز و اهداف بلندمدت خود، اعتماد سرمایه‌گذاران و سهام‌داران را به خود جلب می‌کنند.
در اولویت بودن نیروی انسانی. تقریباً همه شرکت‌ها ادعا دارند که نیروی انسانی مهم‌ترین دارایی آن‌هاست و توجه به کارمندان در اولویت اول آن‌ها قرار دارد ولی تعداد بسیار کمی از سازمان‌ها واقعاً چنین امری را محقق می‌کنند. شرکت‌های برتر فورچون می‌دانند که سرمایه انسانی تنها منبع مزیت رقابتی پایدار است. برای مثال گوگل در جذب نیروی انسانی بسیار دقیق و سخت‌گیرانه عمل می‌کند تا بهترین نیروها را جذب کند. جنرال میلز یکی از بهترین برنامه‌های توسعه رهبری جهان را در سازمان خود اجرا می‌کند. این شرکت‌ها می‌داند که نیروی انسانی کارآمد تا چه حد کمیاب است.
ایده‌های قوی برای بهره‌گیری از سرمایه مالی. شاید در گذشته این امر مصداق نداشت ولی اکنون شما نمی‌توانید بدون داشتن پشتوانه مالی عظیم تبدیل به یکی از شرکت‌های برتر شوید. در استفاده از منابع مالی باید هشیار و خلاق بود و برای جذب و صرف آن‌ها ایده‌های جدید و قوی داشت.
رشد مستمر. آمارها نشان می‌دهد شرکت‌های برتر فورچون دائماً به فکر رشد درآمدهای خود هستند حتی اگر وضعیت مالی آن‌ها مطلوب باشد. البته شرکت‌های بسیار بزرگ کمتر به رشد مستمر نیاز دارند ولی با دقت در لیست شرکت‌های برتر خواهیم دید که رتبه شرکت‌های ایستا سال‌به‌سال نزول پیدا می‌کند و دیر یا زود از لیست شرکت‌های برتر خارج خواهند شد.

 

منبع: www.fortune.com

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *