share-everythingبدون شک امروزه ما در امور شخصی و کاری خود خیلی چیز ها را خواسته یا نا خواسته به اشتراک می گذاریم. حمل ونقل ، مواد غذایی، محصولات، پارک های عمومی، سالن های کنسرت، کتابخانه ها، دانشگاه ها و حتی روابط ما شکلی از زندگی مشترک ما است. با اشتراک گذاری، ما از ارزش بخش استفاده ناشده خدمات ومحصولات سود می بریم. امروز جمیعت جهان در حال افزایش است. ما در حال هشت میلیاردی شدن هستیم. سی سال قبل، جمیعت جهان کمتر از شش میلیارد بود، در ضمن با موجودیت منابع بیشتر، اما حالا ما با یکی از مشکلات و چالش های خیلی بحرانی مواجه هستیم. جمیعت بیشتر منابع کمتر، دنیای کوچکتر و مصارف بیشتر. با باید هر آنچه داریم به اشتراک بگذاریم تا بتوانیم به نیازهای بشریت پاسخ گو باشیم و زندگی عادی خویش را به پیش برده بتوانیم.

دانشمندان چون ارسطو خیلی ها قبل پیش بینی نموده است که انسان ها برای بقای خویش نیاز دارند تا همه چیز را به اشتراک بگذارند. ” بقای ما بستگی به نیاز های مان دارد و همین نیاز ها روابط مارا شکل میدهد. زمانیکه این نیاز ها برآورده نمیشوند روابط ما برهم میخورد و بقای انسان با خطر مواجه میشود.” 

دولت ها میلیون های دالر را برای تاسیس زیر بنا ها و بنیاد های که زمینه اشتراک گذاری را فراهم میکند سرمایه گذاری می کنند. ملت های که امروز در وضعیت اقتصادی مناسب تر قراردارند قسمت بزرگ از درآمد آنها از همین زیربناها است که ملت های دیگر را با هم نزدیک نموده زمینه اشتراک را فراهم میکند. در سال 2010 کشور چین با سرمایه گذاری هنگفت برای ساخت میدان المپیک توانست توجه جهان را به خود جلب کند و میلیون ها انسان را از سراسر جهان برای دیدن همین زیربنا ها فرا بخواند.میدان المپیک خود نوعی از زیر بنایی است که زمینه اشتراک گذاری را میان ملت های مختلف در مواقع متفاوتی فراهم میکند. امارات متحده عربی یا دوبی نیز مثال خوبی از زیربناهای است که زمینه اشتراک را میان ملت ها فراهم ساخته است. میدان هوایی دوبی و مرکز فروشات آن امروزه میلیارد ها دالر را از سراسر جهان جذب نموده است. سرمایه گذاران جهان برای حفظ سرمایه های خویش و برای دریافت عاید بیشتر منابع مالی خویش را به خدمت چنین زیربناها به اشتراک میگذارند.
در عصر جهان و فراجهانی شدن ، اکثریت جمیعت جهان به چنین زیر بنایی هایی که زمینه اشتراک را فراهم میکند دسترسی دارند. شبکه های اجتماعی چون فسبوک امروزه یکی از کشور های بزرگ و پرسرمایه دار دنیااست. جمعیت چنین کشور ها بیشتر تحصیل کرده، و سرمایه هنگفتی دارند. شهروندان چنین مملکتی متعهد اند و از هر نوع قانون که توسط چنین دولت ها شکل میگیرد اطاعت میکنند. این شبکه های اجتماعی خود زیربناهای اشتراک گذاری هستند. اشتراک گذاری امروزه سبب شده است تا ملت ها به اوج مدنیت برساند و رمز و راز موجود دنیا را فتح کنند. این شبکه ها نه تنها باعث سرگرمی شهروندان خویش میگردد بلکه زمینه بقای میلیون ها انسان را در سراسر جهان فراهم نموده است.
اشتراک گذاری زمینه دسترسی به اطلاعات، محصولات و حتی نیاز های روزمره ما را فراهم نموده است. نرم افزار های باز امروزه به میلیون ها شایق خویش زمینه توسعه علوم و تکنالوژی را فراهم نموده است. این نرم افزار ها باعث شده که زیربناهای کلاسیک نتواند مانع برای توسعه و پیشرفت بشریت گردد.
امروزه با ده هزار دالر شاید بتوانیم فقط یک موتر تیزرفتار داشته باشیم که با آن به دفتر کار برویم و دوباره برگردیم. در ضمن چنین وسایل باعث افزایش آلودگی هوا، ازدحام، افزایش ضایعات منابع غیر استفاده شده خدمات و محصولات و کمبود فضا برای قرار دادن وسایل خویش در زمانیکه استفاده نمیکنیم میگردد. اما در صورتیکه ما همه چیز را به اشتراک بگذاریم هیچگاهی با چنان مشکلاتی مواجه نخواهیم شد. ما با اشتراک گذاری میتوانیم از آلودگی جلوگیری کرده، ازدحام را کم بسازم و از ضایعات منابع غیر استفاده شده خویش سود ببریم. با اشتراک گذاری ما میتوانیم از وسایل خویش زمانیکه استفاده نه می نمایم عاید بدست آوریم. با اشتراک گذاری ما میتوانیم با ده هزار دالر صاحب یک موتر تیزرفتار شویم که به دفترکار بیاییم و برویم، همچنان مالک یک موتر باربری شویم که نیاز های زندگی ما را مرفوع بسازد و هم چنان مالک یک بس شویم که برای تفریح و سیاحت با فامیل خویش به سفر برویم. این همه از مزیت های است که در اشتراک گذاری وجود دارد.

 

نگارنده: منزجر

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *