problem-treeنجار، يک روز کاري ديگر را هم به پايان برد. آخر هفته بود و تصميم گرفت دوستي را براي صرف نوشيدني به خانه اش دعوت کند.موقعي که نجار و دوستش به خانه رسيدند.قبل از ورود، نجار چند دقيقه در سکوت جلو درختي در باغچه ايستاد . بعد با دو دستش ، شاخه هاي درخت را گرفت .چهره اش بي درنگ تغيير کرد.خندان وارد خانه شد، همسر و فرزندانش به استقبالش آمدند ، براي فرزندانش قصه گفت، و بعد با دوستش به ايوان رفتند تا نوشيدني بنوشند.

از آنجا مي توانستند درخت را ببينند. دوستش ديگر نتوانست جلو کنجکاوي اش را بگيرد، و دليل رفتار نجار را پرسيد.

نجار گفت :آه اين درخت مشکلات من است . موقع کار، مشکلات فراواني پيش مي آيد، اما اين مشکلات مال من است و ربطي به همسر و فرزندانم ندارد. وقتي به خانه مي رسم، مشکلاتم را به شاخه هاي آن درخت مي آويزم . روز بعد ، وقتي مي خواهم سر کار بروم، دوباره آنها را از روي شاخه بر مي دارم.جالب اين است که وقتي صبح به سراغ درخت مي روم تا مشکلاتم را بردارم، خيلي از مشکلات، ديگر آنجا نيستند، و بقيه هم خيلي سبکتر شده اند.

نکته ها:سه گام براي ايجاد توازن زماني ميان فعاليت در محيط کاري و خانوادگي هر شغلي به تناسب مزاياي خود، مشکلات خاصي هم دارد و هر فردي به روش خود با اين مشکلات برخورد و گاهي اين مسائل را خواسته يا ناخواسته به خانواده منتقل مي کند. مشکلات کاري ممکن است زندگي مشترک را نيز تحت تأثير قرار دهد. يکي از بزرگترين اين مشکلات که تقريبا هر انسان شاغلي از آن گله  مي کند، نبود توازن زماني ميان فعاليت در محيط کاري و خانوادگي است.
در عصر ما بر خلاف تصورات سابق که کار و زندگي شخصي را دو رقيب ديرينه مي دانند (پرداختن به هر کدام باعث عقب ماندن از ديگري مي شود) کار و زندگي شخصي ، ديگر دو عامل رقيب نيستند، بلکه مکمل يکديگرند. برقراري توازن بين کار ، خانواده و اوقات شخصي هميشه  کار آساني نيست ولي هر انساني مي تواند با يک برنامه ريزي مناسب به توازن مورد نظر برسد.
براي کسب مهارت در برنامه ريزي بايد اظهاريه توازن شخصي خود را محور قرار دهيد و فعاليت هاي را انتخاب کنيد که شما را در مسير درست به پيش مي برند. براي اين منظور گام هاي زير را برداريد:

1- باور  کنيد که مي توانيد
ميزان تحصيلات، زن يا مرد بودن، قدرت بدني، هوش،  داشتن آشنا و پارتي هيچ کدام به اندازه اين باور اهميت ندارد. خود باوري مهمترين اصل در زندگي انسان هاست. فراموش  نکنيد مطلوب ترين شيوه شروع آن است که به پيروزي خود اطمينان داشته  باشيد.

2- خود  را در حال رفع  مانع تصور کنيد
وقتي به موانع موجود به چشم عناصر  آزاردهنده نگاه مي کنيد، فقط در حال بهانه جويي هستيد؛ اما  هنگامي که به موانع و مشکلات به منزله  پله اي براي صعود نگاه کنيد، آنها مسيرهاي جديدي را به شما نشان خواهند داد. براي آن که بتوانيد از موانع  عبور کنيد ، آنها را تعريف کنيد و  مشکلات خود را به افکاري متصل کنيد که به راه حل هايي منجر مي شوند.

3-طوري  رفتار کنيد که  گويي بر مشکل  غلبه کرده ايد
اگر  باور کرده باشيد که مي توانيد و تصور کرده باشيد که موانع را کنار زده  ايد ، مي توانيد طوري رفتار کنيد که گويي بيش از آنچه که احساس مي کنيد ، اعتماد به نفس داريد و حتي  ممکن است از ميزان اعتماد به نفس  بالاي خود تعجب کنيد.با  عمل به موارد فوق مي توانيد به خود و ديگران نشان دهيد که هم شخص  مهمي هستيد و هم توانايي انجام  دادن کارهاي مهمي را داريد. در اين حالت شما براي مبارزه براي به دست آوردن  توازن آماده ايد و مي توانيد اطمينان داشته باشيد که راه  درستي را براي ادامه مسير انتخاب کرده ايد.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *