بيمه چيست؟

insurance-afghanistanبیمه قرار دادیست كه شخص هر گونه خطر و زیان را که ممکن است به جان یا مال او وارد شود، با پرداخت حق معینی به عهده شرکت های مخصوص که این کار را به عهده دارند، بگذارد.

در ماده دوم قانون بیمه افغانستان، بیمه چنین تعریف شده است: بیمه قرار دادیست میان بیمه کننده و بيمه شونده كه موجب بيمه كننده در مقابل اخذ حق البیمه معین جبران خساره طرف مقابل را متعهد میگردد.

 

طرفی را که در مورد جبران خساره توافق به عمل می آورد به نام بیمه گذار یاد می کنند. وجهی را که بیمه گذار به بیمه گر می پردازد، حق بیمه و آنچه را بیمه میشود موضوع بیمه میگویند. سند تحریری که بیمه و شرایط آن تذکر به عمل می آید به نام بیمه نامه و حوادثی که بیمه در برابر آن صورت میگیرد خطر یا زیان میگویند.

نکته قابل تذکر اینست که شرایط عقد بیمه باید معین و مشخص بوده و خطری که موضوع عقد بیمه است، باید محتمل الوقوع باشد. چنان كه اگر خطر حتمي الوقوع باشد، عقد بیمه بسته نمیشود. اما در مورد بیمه عمر که حادثه حتمی الوقوع است باید گفت که چون تاریخ فوت معلوم نیست و موضوع عقد بیمه دراز مدت است، این مشکل وجود ندارد. همچنان اگر خطر موضوع عقد بیمه تحت اختیار یکی از عقدکننده ها باشد، عقد صورت نمیگیرد.

در بیمه نامه که شرایط عقد درج میگردد موارد ذیل باید به طور واضح و روشن تحریر گردد:

* تاریخ عقد قرارداد

* اسم بیمه گر و بیمه گذار

* موضوع بیمه نامه

* حادثه یا خطری که عقد بیمه به مناسبت آن به عمل آمده است

* آغاز و انجام بیمه

* حق بیمه

* مقدار تعهدات بیمه گر در صورت وقوع حادثه با مبتنی به آن در صورت بروز مشکل بیمه گذار بتواند حق خویش را از بیمه گر مطالبه نماید.

انواع بیمه:

* بیمه حوادث

* بیمه آتش سوزی

* بیمه در مقابل دزدی

* تمام خسارات دارایی شامل آسیب های طبیعی، سکتگی های تجارتی و افزایش نرخ کار

* بحران های سیاسی

* بیمه انتقال اموال تجارتی، ترانسپورت زمینی، هوایی و دریایی (کارگو)

* خسارات بازسازی ساختمان، برنامه و تجهیزات، ماشین آلات و سایر قرض های مربوط به آن

* بیمه اشخاص در صورت تصادم و حادثه به استثنای حالات مریضی و مرگ طبیعی

* بیمه شخص ثالث در اثر رخ داد حادثه از طرف فردی که تحت پوشش بیمه قرار دارد

* بيمه حوادث و جریان های غیرعمدی نهادهای خرد و کلان

* بيمه خسارات غیرعمدی محصولات طبیعی و مصنوعی

* بيمه خسارات حرفه ئی که عمدی نباشد

* بیمه بانکداری شامل حمل و نقل پول و تضمین اوراق بانکداری

* تحت پوشش قرار دادن وسایط حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی

* تحت پوشش قرار دادن سرویس های هوایی، سوختگیری و سایر مسوولیت های مربوط به آن

نرخ بیمه که بیمه گذار به بیمه گر پرداخت می کند به نحوی محاسبه میشود که به طور متوسط بتواند مبلغ غرامت را در صورت بروز حوادث غیر مترقبه بپردازد. بیمه کردن متضمن ریسک برای بیمه گر است که وی بایستی ریسک مذکور را به حداقل برساند.

با توضیح بیمه و شرایط آن واضع می شود که بیمه یکی از نیازمندی های زندگی بشر بوده و از گذشته های دور انسانها به این فکر بودند که چگونه خطراتی را که متوجه جان و مال آنهاست، برطرف سازند و یا حداقل آثار آن را کم ساخته و یا تقسیم نمایند.

این مفکوره نخستین مفکوره پیدایش بیمه بوده که با پیشرفت زندگی شکل و شیوه آن نیز تغییر نموده است. آنچه اهمیت دارد اینست که اساس بیمه بر تعاون و تساند گذاشته شده است. بیمه در حقیقت روش تقسیم خطر با دیگران است.

از دوران باستان بعضی از افراد منابع مالی خود را برای کمک به کسانی که متحمل ضرر و خساره میشدند به طور مشترک سرمایه گذاری میکردند.

تحولات قرن 19 و 20 همانطوری که در تمام عرصه های زندگی اقتصادی و اجتماعی اثر داشته است، در عرصه صنعت بیمه نیز تاثر قابل ملاحظه داشته است. چنانچه در ابتدا بیمه در چند رشته معدود وجود داشته، لاکن با پیشرفت علم و تخنیک بر اهمیت بیمه نیز افزوده شده و رشته های متعدد در آن به وجود آمده و نقش مثبت آن در عرصه های اقتصادی و اجتماعی سبب شد تا بیمه جایگاه خود را در تمام عرصه ها پیدا کند.

اهميت بيمه

آن گونه كه ميدانيم بيمه راهي براي كاهش خطرات ناشي از حوادث محسوب ميشود. بنابرين بيمه قراردادي براي جبران خسارات ناشي از حوادث بين شخصيت حقوقي و گروهي متشكل و سازمان يافته است.

بيمه در حقيقت يك پس انداز است كه در روز وقوع دشواري و حوادث غير مترقبه، بدون اين كه كار و بار را به سكته گي مواجه سازد، مشكل راتحت كنترول آورده و ادامه كار و بار را مساعد ميسازد. به اين ترتيب بيمه را ميتوانيم به حيث پشتوانه مطمئن خود براي تجارت و سرمايه گذراي بدانيم.

بخاطر اينكه بيمه ميتواند سرمايه گذاران را مطمئـن سازد تا سرمایه گذاري هایي كه آنها انجام ميدهند، در صورت خطرات ناشي از حوادث آن سرمايه ها دوباره جبران شده و كدام سكتگي در كار و بارشان ايجاد نميشود. با همين اطمينان آنها تشويق ميشوند و دست به سرمايه گذاري هاي خرد و کلان ميزنند و بدون شك بر رشد و توسعه اقتصادي اثر گذار ميباشند.

زماني كه يك تاجر مال التجارت خويش را بيمه مينمايد با سرمايه گزاري كم با اتكاء به ضمانت معتبر بيموي ميتواند به اخذ قرضه مبادرت ورزيده كار و بار خويش را توسعه بخشد.

بارزترين اثر اقتصادي فعاليت هاي بيموي حفظ اموال و دارايي هاي اشخاص انفرادي و حتي دولت ميباشد. مالكين اموال و دارايي هاي مذكور در بدل حق بيمه، اطمينان دارند كه در صورت وقوع حوادث غيرمترقبه و تحميل ضرر و خساره ناشي از آن، جبران ميگردد. لذا بدون نگراني و تشويش به كار و بار خويش ادامه ميدهند.

میتوان گفت كه بيمه در ثبات اقتصادي بخش مالي هر كشوري امر حياتي داشته و در كشور مانند افغانستان منحيث وسيله ئي براي حفظ سرمايه گذاري و تامين رفاه نيروي كار ملي از اهميت ويژه ئي برخوردار ميباشد.

اهميت اقتصادي بيمه

گسترش فرهنگ بیمه، باعث افزایش سرمایهگذاری و ایجاد اشتغال خواهد شد. پیشرفت بیمه به توسعه فعالیتهای اقتصادی، تجاری و تجاری کشورها بستگی دارد و اگر اقتصاد متکی به بیمه نباشد در معرض تهدید قرار میگیرد.

با توسعه شرکتهای بیمه نوع خدمات افزایش مییابد و بیمه باعث حفظ سرمایه و مانع ورشکستگی تاجران و سرمایهگذاران میشود. توسعه صنعت بیمه باعث افزایش اعتماد صاحبان سرمایه در کشور ما افغانستان ميگردد. در صورت توسعه این صنعت از خروج ارز به خارج نیز جلوگیری میشود.

امروزه نیز بیمه که واژه صنعت نیز به آن اضافه شده و تبدیل به صنعت بیمه گردیده است، یكی از ابزارهای مهم اقتصادی و اجتماعی است كه اتكاء به آن در بخش های مختلف تجاری، خدمات و اقتصادی اجتناب ناپذیر است. چرا که ازدیدگاه اقتصادی و اجتماعی در بسیاری از تحلیل ها، بیمه به عنوان معیاری برای رشد و توسعه اقتصادی و حتی عدالت اجتماعی شناخته میشود.

براي ايجاد سرمايه گذاري خطرات زيادي وجود دارد. هزينه جبران برخي از اين خطرها در مقايسه با توانمندي هاي مالي افراد و موسسات چندان زياد نيست و خود آنان از عهده چنين خساراتي بر مي آيند. آما بخش قابل توجهي از اين حوادث چنان خسارت بار است كه روند عادي زندگي شهروندان و جريان معمول فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي را با اخلال جدي مواجه ميسازد.

در صورتي كه راه حلي براي مقابله با اين پديده انديشيده نشود، ضمن آنكه زندگي طبيعي خانواده ها و دست اندر كاران و شاغلين موسسات فعال در عرصه توليد و خدمات را مختل ميسازد، ميتواند به رشد و توسعه اقتصادي و اجتماعي كشورها نيز صدمات اساسي وارد سازد.

صنعت بيمه، ضمن آنكه نقش تعيين كننده يي در جهت تجهيز منابع سرمايه گذازي براي اقتصاد كشور ها ايفا ميكند با ايجاد آرامش، اطمينان و اميد به زندگي و فعاليت كم خطر براي شهروندان و فعالان اقتصادي از يك سو و تجهيز منابع سرمايه گذازي از سوي ديگر نقش قابل ملاحظه اي در رشد و توسعه اقتصادي جوامع ايفا ميكند. توسعه صنعت بيمه منوط به رشد اقتصادي است. پس توسعه بيمه و توسعه كل اقتصاد لازم و ملزوم يكديگرند.

خطرهايي هستند كه خسارت ناشي از آنها جزو تعهد بيمهگر نيست. اين خطرها كه استثنائات استندرد ناميده ميشوند، عبارتند از:

1. خطر جنگ

2. خطر انرژي هسته ئي و مواد راديواكتيو

3. خطر برخورد امواج صوتي

تاريخچه بيمه

بيمه چگونه به وجود آمد:

بيمه هاي غير زندگي پيشينه بلند مدتي دارند. نوعي بيمه هاي دريايي در حدود 3000 سال قبل مورد استفاده قرار گرفت. بيمه هاي زندگي نيز سابقه زيادي دارند. اين نوع بيمه ها نخستين بار هنگامي پديد آمدند که عسکران رومي قسمتي از دستمزد خود را در صندوقي جمع آوري کردند تا چنانچه در جنگ کشته شدند، آن پول به خانواده هايشان پرداخت شود.

بيمه هاي غيرزندگي:

بيمه دريايي که امروزه وجود دارد، احتمالاً در حدود صده هاي يازدهم و دوازدهم ميلادي در منطقه ئي در شمال ايتاليا به وجود آمده است. شخصي به نام لومباردز در صدههاي چهاردهم و پانزدهم انگليسي ها را با اين نوع فعاليت آشنا ساخت. مفاهيم بيمه گر و بيمه گري نخستين بار در بيمه دريايي مطرح شد. آن روزها هر تجاری که حاضر به تقبل بخشي از يک خطر بود نام خود را همراه با سهمي که از آن خطر قبول ميکرد، در پايين صفحه ئي که جزئيات خطر مزبور در آن درج شده بود مينوشت. آن وقت مالکان کشتي ها و تاجران دريافتند که ميتوانند کشتي ها را براي حمل اجناس سودآور اعزام کنند. زيرا ميدانستند چنانچه کشتي دچار حادثه شود، از اين طريق جبران خواهد شد.

تاريخچه بيمه در افغانستان

هر چند تاريخچه بيمه در افغانستان به پنجاه سال قبل بر ميگردد ولي خدمات آن چنان به بيمه شونده ها ارائه نگرديده بود. اما امروزه سرمايه گزاري در بخش بيمه با معيارهاي پذيرفته شده جهاني ميباشد كه شركت هاي بيمه متعهد به ارائه خدمات خوب به بيمه شونده ها ميباشند. در كشور ما افغانستان به دليل اينكه بيمه يك محصول جديد ميباشد، هيچ گونه آگاهي و تبليغات در زمينه بيمه به مردم ارائه نشده است تا مردم با داشتن معلومات كافي و آماده بودن ذهني براي پذيرش اين محصول، ازآن استقبال نمايند. براي علاقمند ساختن مردم بايد مزايا و معايب اين محصول به طور روشن و واضح بيان شود.

وضعیت بیمه در افغانستان

وضعيت بيمه در افغانستان چندان مناسب نيست و دليل آن اينست كه در تصور كل اين يك محصول جديد میباشد. بيمه معياري در افغانستان فقط 5 سال عمر دارد. ولي با وجود اين هم بيمه در بازار افغانستان رشد بسیار خوب داشته و توقع ميرود كه اين صنعت در زود هنگام جايگاه خود را پيدا كند.

درعین حال باید اذعان نمود که فرهنگ بیمه و استفاده از آن در افغانستان بسیار محدود است و با توجه به نقش موثری که این صنعت درجهت ثبات و امنیت اقتصادی و همچنین جلب و جذب سرمایه های خارجی و به دنبال آن افزایش نرخ اشتغال و کاهش بلای خانمان سوز بیکاری خواهد داشت، باید از طرف دولت و نهادهای ذیربط مورد توجه جدی قرار گیرد و برای شناساندن بیمه به مردم و ارتقای فرهنگ استفاده از آن نیز تلاش کافی صورت گیرد.

قوانین بیمه در افغانستان

احکام عمومی

ماده اول: این قانون با رعایت حکم مندرج ماده دهم قانون اساسی افغانستان به منظور تنظیم امور مربوط به بیمه وضع گردیده است.

هدف

ماده دوم: اهداف این قانون عبارتند از:

• مصونیت حیات و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی.

• جلب سرمایه گزاری در بخش های مختلف بیمه.

• ارتقای سطح عرضه خدمات بیمه.

اصطلاحات

ماده سوم: اصطلاحات آتی در این قانون معانی ذیل را افاده مینماید:

بیمه: عقدی است میان بیمه کننده و بیمه شونده که طور کتبی صورت گرفته و به موجب آن بیمه کننده در مقابل اخذ حق البیمه معین، جبران خساره جانب را معتهد میگردد.

بیمه کننده: شخص حکمی است که مطابق احکام قانونی تاسیس و جوازنامه فعالیت را از وزارت مالیه کسب مینماید.

نماینده فروش، کمیشنکار و سروی کننده بیمه: اشخاص حقیقی داخلی و خارجی اند که طبق احکام مندرج این قانون جوازنامه فعالیت را در عرصه مربوط از وزارت مالیه کسب مینمایند.

بیمه شونده: شخص حقیقی یا حکمی است که جهت اخذ یکی از انواع بیمه به نفع خود یا به نفع دیگری اصالتاً یا وکالتاً بیمه را عقد مینمایند.

موارد بیمه

ماده چهارم: بیمه در برابر حوادث و خطرات آتی صورت میگیرد:

1. حوادث وخطراتی که بر وسایط حمل و نقل فضایی ، زمینی ، بحری یا محموله های آنها وارد میگردد.

2. حوادث وخطرات حریق و سرقت که صحت و سلامت جسمی را تهدید می نماید.

3. حوادث طبیعی غیر مترقبه ( زلزله، سیلاب، طوفان و امثال آن .)

4. تصادم وسایط نقلیه وحوادث ناشی از سیر آنها و خطرات شخص ثالث.

5. حوادث وخطرات ناشی از کار در مؤسسات صنعتی، ساختمانی، خدماتی و امثال آن.

6. سرقت پول نقد و اتلاف آن در حین انتقال.

7. حوادث و خطرات ناشی از جنگ ، تظاهرات ، اعتصابات و اغتشاش.

8. بیمه مسافرت های زمینی، هوائی و بحری و حوادث وخطرات ناشی از آن.

9. سایر حوادث و خطراتی که در آینده ضرورت بیمه نمودن آن ها ، احساس گردد.

مرجع مسؤل

ماده پنجم : وزارت مالیه مسوول انسجام امور بیمه کننده گان و نظارت از فعالیت های آنها میباشد.

ثبت عقد بيمه

ماده ششم:

• سند عقد بیمه (بیمه نامه) در دفتر بیمه کننده ثبت میگردد. اوراق و فورمه های که در ترتیب عقد مورد استفاده قرار میگیرد بنام ضمایم آن یا د شده و در دفتر بیمه کننده حفظ میشوند.

• بیمه کننده حق دارد موضوع بیمه را معاینه نماید.

• بیمه کننده و بيمه شونده مکلف اند در جريان عقد بیمه از مطالبی که موجب تزئید یا تخفیف مسوولیت آنها میگردد طرف مقابل را آگاه سازند.

حق البیمه

ماده هفتم :

• بیمه شونده طبق بیمه نامه، مکلف به حق البیمه میباشد. طرز پرداخت حق البیمه از طرف بیمه کننده تعین میشود.

• مسوولیت بیمه کننده در برابر بیمه شونده وقتی آغاز می یابد که حق البیمه شونده پرداخته شود، مگر اینکه در عقد طور دیگر موافقه صورت گرفته باشد.

• حق البیمه طبق احکام قانون ، تابع پرداخت صکوک و مالیه میباشد.

• جبران خساره

جبران خساره

ماده هشتم:

• بیمه کننده خساره را مطابق بیمه نامه به تناسب خساره وارده جبران می نماید.

• بیمه کننده خساره وارده را نقدا” جبران یا جنس خساره مند شده را قسما” یا کلا” ترمیم یا تعویض می نماید.

• در بیمه خطرات شخص سوم ، مصارف تداوی نیز در جبران خساره شامل است در صورتیکه بیمه شونده به تادیه خساره بحکم قانون مکلف شده باشد.

• در بیمه حریق علاوه بر مصارفی طبق حکم مندرج فقره (1) این ماده تثبیت میگردد، قیمت سایر اموالی که در نتیجه اقدامات اطفای حریق خساره مند می شود، با در نظر داشت شرایط بیمه نامه نیز شامل جبران خساره وارد میگردد.

• در بیمه حمل نقل، جبران خساره شامل اجرت حمل نقل و سایر مصارفی میباشد که جهت انتقال موضوع بیمه بکار برده میشود، مشروط به اینکه در بیمه درج گردیده باشد.

• جبران بدون الزام

مرور زمان

ماده دهم :

• مرور زمان تقاضای جبران خساره ، یک سال میباشد. تاریخ آغاز میعادی مذکور از روز وقوع حادثه محاسبه میشود.

ايجاد شركت هاي بيمه

ماده یازدهم:

• شرکت های بیمه دولتی به پیشنهاد وزارت مالیه و منظوری شورای وزیران ایجاد میگردد.

• شرکت های بیمه خصوصی و مختلط مطابق احکام قانون سرمایه گذاری خصوصی ایجاد و جوازنامه فعالیت آنها مطابق احکام این قانون از طرف وزارت مالیه صادر میگردد.

• طرز فعالیت شرکت های بیمه با رعایت احکام این قانون توسط اساسنامه مربوط تنظیم میگردد.

جوازنامه فعالیت

ماده دوازدهم:

(1فورمه اخذ جواز نامه فعالیت به اساس درخواست شخص حقیقی وحکمی در بدل تحویل مبلغ دو هزار پنجصد (2500) افغانی به حساب واردات دولت ازطرف وزارت مالیه صادر میگردد.

(2درخواست دهندۀ مندرج فقرۀ (2) ماد ۀ یازدهم این قانون، مکلف است فورمه اخذ شده را که حاوی مطالب ذیل میباشد ، تکمیل و به وزارت مالیه ارایه نماید:

1. عنوان شرکت

2. اسم و آدرس اعضای اصلی شرکت و هیئت مدیره

3. آدرس دفتر ثبت شده درافغانستان واسم نمایندۀ مسوول آن.

4. اندازه سرمایه ودارائی.

5. معلومات کافی در باره شهرت سهمداران ومدیران شرکت .

6. سایر معلومات مورد ضرورت

3) درخواست کننده مندرج فقرۀ (2) این ماده مکلف به ارایه اسناد ذیل میباشد:
1. اساسنامه تصویب شده شرکت.

2. تشکیل ، پلان کاری و معلومات تحویلی جبران خساره.

3. نمبر صکوک ومالیه.

4. سایر اسناد مورد ضرورت.

تضمین وفیس جوازنامه

مادۀ چهاردهم:

(1 درخواست دهندگان اخذ جوازنامه فعالیت مکلفند، قبل از اخذ جوازنامه فعالیت مبالغ آتی را به عنوان تضمیمن طور امانت در یکی از بانک های ثبت شده دافغانستان بانک، تحویل نمایند:

1. شرکت بیمه عمری مبلغ چهارصد میلیون (400000000) افغانی .

2. شرکت بیمه غیرعمری مبلغ یکصد میلیون (100000000) افغانی .

3. کمیشنکار مبلغ پنجاه میلیون (50000000) افغانی.

4. نمایندۀ فروش مبلغ بیست وپنج میلیون (25000000) افغانی.

5. سروی کننده مبلغ یکصدوبیست وپنج هزار (125000) افغانی.

(2 درخواست دهندگان مندرج فقرۀ (1) این ماده مکلفند در بدل اخذ جوازنامه فعالیت مبلغی را که اندازۀ آن به پیشنهاد وزارت مالیه و منظوری شورای وزیران تعیین میشود به عنوان فیس جوازنامه به حساب واردات دولت تحویل بانک نمایند.

تضمین وفیس مسوولیت جبران خساره

مادۀ بیست وسوم :بیمه کننده مسوولیت جبران خسارات وارده به بیمه شونده را مطابق شرایط بیمه نامه به عهده دارد.

حالات عدم جبران خساره

مادۀ بیست وچهارم:بیمه کننده درحالات ذیل مکلف به جبران خساره نمی باشد:

1. تقلب بیمه شونده.

2. حیله و فریب بیمه شونده.

3. عیب ذاتی موضوع.

4. تأخیر و معطلی در رسانیدن اموال بالاتر از معیار بین المللی.

اطلاع از وقوع حادثه

مادۀ بیست وپنجم:بیمه شونده مکلف است ، درخلال پانزده روز از وقوع حادثه بیمه کننده را مطلع سازد در غیر آن شرکت بیمه مسوولیتی نخواهد داشت، مگر اینکه بیمه شونده ثابت نماید که ارایۀ اطلاع بنابر عوامل خارج از اراده او ممکن و مقدور نبوده است.

تدابیر وقایوی

مادۀ بیست وششم :بیمه شونده مکلف است حتی الامکان بمنظور جلوگیری از وقوع خساره مراقبت لازم نموده جهت کاستن و تخفیف خساره تدابیر لازم اتخاذ وعملی نماید.

شركت هاي بيمه در افغانستان:

• گروپ بيمه افغانستان Insurance Group of Afghanistan

• شركت بيمه افغانستان Insurance Corporation of Afghanistan

• بيمه ملي افغانستان National Insurance

• بيمه افغان گلوبل Afghan Global Insurance

راه و روش هاي مفيد جهت انكشاف بيمه در افغانستان

رشد بيمه در افغانستان ميتواند تظمين شود در صورتيكه معرفي و عرضه آن سراسري باشد ارائه خدمات بيمه و جبران آن مشتري محور باشد.

وجود متخصصين در بخش بيمه بسيار ضروري است و نياز مبرم به متخصصين غربي در اين بخش احساس ميشود. همچنين روشهاي آموزشي و تخصصي در اين بخش ميتواند تاثير قابل ملاحظه در رشد و توسعه بيمه در افغانستان در كوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد.

راهكار هايي كه مي تواند منجر به توسعه صنعت بیمه در افغانستان گردد، عبارتند از :

• توسعه بيمه هاي اتكايي داخلي به منظور كاهش خروج ارز از كشور .

• افزايش و تنوع پوشش هاي بيمه اي از سوي شركت هاي بيمه گر .

• افزايش حق بيمه و گسترش دامنه تامين ريسك در بخش هاي كلان اقتصادي .

• توسعه و اصلاح روش هاي محاسبات و حسابداري و بهره گيري از بهترين و كاراترين نرم افزار ها .

• استفاده بهتر از ذخاير پولي شركت هاي بيمه (وجود انباشته شده ناشي از حق بيمه هاي دريافتي).

• پيگيري به موقع نمايندگان بيمه، در موارد تعويق حق بيمه .

• حمايت دولت از شركت هاي بيمه و سكتور خصوصي .

• تحت پوشش قرار دادن بخش هاي انرژي، ترانسپورت، صنايع و معادن از سوي شركت هاي بيمه

چالش های پیش روی در صنعت بیمه

چالش هاي عمده بيمه همانند ديگر بخش هاي تجاري در افغانستان عدم ظرفيت كافي در اين بخش ميباشد. فهم و دانش بيمه بسيار ابتدايي است

ميتودولوژي، دانش يا علم بيمه هميشه در حالت تغيير ميباشد و همواره سعي ميشود كه تغييرات و تعديلات خوب با كارايي بيشترعرضه گردد كه متاسفانه اين روند در افغانستان ادامه نيافته در نتيجه هيچگونه پيشرفت در اين خصوص تحقق پيدا نكرده.

عدم اطمينان و آگاهي مردم و تاجران نسبت به بيمه يكي ديگر از عوامل است كه بيمه را به چالش كشيده است.

چيگونه ميتوانيم اين چالش ها را بر طرف نمايم؟

بلند بردن سطح آموزش و توانايي براي مديريت خطرات و درك نياز هاي مشتريان.

چون بيمه در افغانستان بشكل بسيار ابتدايي است و مردم از مزاياي آن هيچگونه آگاهي ندارند و يك شخص نميداند كه موثريت بيمه چقدر نقش اساسي در فاميل، كاروبار، دارايي، معشيت و درآمد او دارد، بايد برنامه هاي آگاهي دهنده، آموزشي و تشويقي مد نظر گرفته شود تا سطح آگاهي مردم نسبت به بيمه بالا برود اينگونه برنامه ها بايد از طريق نهاد هاي معتبر و قابل اطمينان طرح ريزي شود.

براي بالا بردن ظرفيت كاري از كورس هاي آنلاين مثلمیتوان Chartered Insurance Institute (CII) استفاده نمود.

 

تحقیق از: نجيب الله آصفي، ضياء غزنوي و احمد جاويد يعقوبي

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *