اتحادیه گمرکی آلمان

zollverein

اتحادیه گمرکی آلمان در سال 1834 یکی از اتحادیه‌های دول در مورد همکاری‌های اقتصادی با خصیصه سازمان اقتصادی بین‌الدولی بوده است.تاسیس «اتحادیه گمرکی کوچک آلمان» در زمان خود اقدامی در جهت به وجود آوردن اتحادیه بین ایالات مستقل در آلمان در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی تلقی می‌شود.

مبنای سیاست گمرکی و تجاری «پروس»، قانون گمرکی و تجاری مورخ 26 مه 1818 بود. بر این اساس «عوارض گمرکی داخلی» در مناطق مختلف «پروس» حذف شده و فقط عوارض گمرکی، صادراتی، وارداتی و ترانزیتی در مواقع عبور کالاها از مرزها اخذ می‌گردید، در آن زمان در آلمان دو اتحادیه گمرکی وجود داشت که عبارت بودند از اتحادیه گمرکی «بایرن – ورتمبرگ» (18 ژانویه 1828) و اتحادیه گمرکی پروس – هسن (14 فوریه 1829).

دو اتحادیه گمرکی مذکور در تاریخ 22 مارس 1833 در هم ادغام شده و «اتحادیه گمرکی آلمان» را به وجود آوردند.

ابتدا مدت زمان اعتبار اتحادیه مذکور 8 سال پیش‌بینی شده بود که سپس در دوره‌هایی به مدت 12 سال تمدید گردید. ارگان اصلی اتحادیه گمرکی، کنفرانس عمومی بود که هر سال توسط نمایندگان تام‌الاختیار ایالت‌های ذی‌ربط تشکیل می‌شد. هر نماینده در کنفرانس یک رای داشته است، ولی وجود متنوع بودن چگونگی عضویت، مانع از تساوی رای‌ نمایندگان می‌گردید.

اصل عمل متقابل نیز یکی از اصول مرسوم در اتحادیه بود.

کنفرانس عمومی ضمن ارائه مشورت‌هایی به ایالات مستقل عضو، می‌توانست در مورد تغییرات قوانین گمرکی آنها بررسی و اظهارنظر نماید. ضمنا سعی می‌شد که تشکیلات اداری – گمرکی ایالات عضو نیز هماهنگ و یکسان گردد.

برخی اتحادیه گمرکی آلمان را که سی و هفت سال عمر داشت، مبنایی برای ایجاد اتحادیه‌های بعدی در اروپا می‌پندارند.

 

 

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *