نهادهای وابسته به بانک جهانی

بانک wb-wbجهانی
نویسنده کتاب سازمان‌های اقتصادی جهان در این بخش از نوشته خود، تاریخچه‌ای از تشکیل سازمان بین‌المللی توسعه را توضیح می‌دهد. این سازمان در 1960 به‌عنوان شعبه بانک جهانی تاسیس شد. بانک جهانی در 1956 البته موسسه مالی بین‌المللی را نیز تاسیس کرده بود.

 

سازمان بین‌المللی توسعه (IDA)

International_Development_Associationسازمان بین‌المللی توسعه در سال 1960 به عنوان شعبه بانک جهانی برای بهبود وضعیت بدهی کشورهای در حال توسعه تاسیس گردید. شرایط اعطای اعتبار از طرف سازمان مذکور در مقایسه با بانک جهانی ساده‌تر می‌باشد. به‌رغم شباهت تشکیلات اداری و پرسنل و کارکنان بانک جهانی و سازمان بین‌المللی توسعه، سازمان مذکور از جنبه بین‌المللی دارای شخصیت حقوقی مستقل می‌باشد.سازمان بین‌المللی توسعه دارای دو گروه عضو است. گروه اول شامل کشورهای صنعتی است که حق‌السهم خود را به طلا یا ارزهای قابل تبدیل پرداخت کرده‌اند، در حالی که گروه دوم شامل کشورهایی است که ده درصد حق‌السهم خود را به ارز قابل تبدیل و مابقی را به پول داخلی خود پرداخت نموده‌اند.

یکی از وظایف اساسی سازمان بین‌المللی توسعه، بسط و گسترش فعالیت‌های اقتصادی، افزایش بازدهی و افزایش سطح زندگی در کشورهای در حال توسعه و همچنین اعطای اعتبار با شرایط سهل به کشورهای مذکور می‌باشد. سازمان، وام‌های اعطایی را فقط برای انجام پروژه‌های توسعه‌ و با ضمانت دولت‌ها پرداخت می‌کند و کمک‌های توسعه خود را فقط به کشورهایی ارائه می‌دهد که درآمد سرانه آنها سالیانه کمتر از حد معینی باشد. اعطای اعتبار از طرف سازمان یادشده ظاهرا به هیچ وجه تحت تاثیر نقطه‌نظرات سیاسی نخواهد بود.

شرایط طرح‌های مشمول وام در سازمان بین‌المللی توسعه بهتر از شرایط مشابه در بانک جهانی می‌باشد. طرح‌های ارائه‌شده به سازمان برای اخذ وام از نقطه‌نظرهای زیر مورد بررسی قرار می‌گیرد:بررسی اقتصادی، بررسی فنی، بررسی سازمانی و مدیریتی، بررسی تدارکاتی و تجاری و بالاخره بررسی مالی.

بعد از انجام بررسی‌های لازم، طرح‌های مشمول وام به طریق مشابه در بانک جهانی مورد تصویب و به کشورهای ذی‌نفع اعطا می‌گردد.

 

موسسه مالی بین‌المللی (IFC)

IFCموسسه مالی بین‌المللی در تاریخ 25 ژوئن 1956 به عنوان شعبه بانک جهانی بین‌المللی تاسیس گردید. یکی از وظایف مهم موسسه مذکور بسط و گسترش فعالیت‌های اقتصادی در بخش خصوصی کشورهای در حال توسعه است. موسسه یادشده برای پیشبرد این منظور به موسسات بخش خصوصی کشورهای در حال توسعه بدون گرفتن ضمانت از دولت‌ها برای بازپرداخت وام، جهت مدرنیزه کردن، بسط و گسترش فعالیت‌های صنعتی و افزایش بازدهی فعالیت‌های مذکور، وام اعطا می‌نماید. این موسسه اغلب اقدام به سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی می‌کند و از سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌های مذکور کسب درآمد می‌نماید. برای اینکه موسسه نتواند در امور داخلی بنگاه‌های اقتصادی مداخله کند، در انجام فعالیت‌های بنگاه از حق رای برخوردار نیست. بر این اساس، موسسه فقط با در اختیار گرفتن حداقل سهام یک بنگاه، اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند.سرمایه موسسه در بدو تاسیس 100 میلیون دلار تعیین شده بود که در سال 1963 به 110 میلیون دلار افزایش داده شد. موسسه در سال 1976 تصمیم گرفت که سرمایه خود را به 650 میلیون دلار افزایش دهد. موسسه از سال 1965 به بعد می‌تواند اعتباری به میزان چندین برابر سرمایه خود را از بانک جهانی به دست آورد. یکی دیگر از منابع مالی موسسه، فروش کالاهای سرمایه‌ای است که از طریق سرمایه‌گذاری‌های خود اکتساب می‌کند.

موسسه مالی بین‌المللی فعالیت‌های خود را از طریق ادارات سرمایه‌گذاری، مهندسی، امور شرکت‌ها و توسعه، حقوقی و کارگزاری‌ها انجام می‌دهد.

موسسه مالی بین‌المللی فقط در تامین مالی طرح‌هایی مشارکت خواهد داشت که ضمن سودآور بودن به بسط و گسترش توسعه اقتصادی کشورها نیز کمک کند.

 

MIGAآژانس چندجانبه تضمین سرمایه‌گذاری 

این نهاد رسما در ماه آوریل سال 1988 شروع به کار کرد. هدف اصلی از تاسیس آژانس مذکور تسهیل امور مربوط به سرمایه‌گذاری خصوصی در رابطه با فعالیت‌های تولیدی کشورهای در حال توسعه است. این امر از طریق دادن پوشش بیمه‌ای به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری قابل تحقق است. 121 کشور در حال حاضر عضو آژانس مذکور هستند. الحاق 26 کشور دیگر به این آژانس در جریان می‌باشد.

 

 

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *