google-historyگوگل نامی‌است که اینترنت این روزها بدون آن معنایی ندارد. بسیاری از کاربران، برای یافتن جواب هر مساله‌ای به سراغ موتور جست‌وجوی گوگل می‌روند.

این جست‌وجوگر هوشمند و سریع به سرعت محبوبیت بالایی در بین کاربران اینترنت پیدا کرده و توانسته است تمام رقیبان خود را در مدت کوتاهی پشت سر بگذارد. چندی پیش، نیویورک تایمز تصویر طنزی از گوگل نشان داده بود که تا چند سال آینده می‌تواند حتی درون مغز شما را نیز برایتان جست‌وجو کند.

گوگل بر گرفته شده از کلمه Googol که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که توسط میلتون‌سیروتا، پسر خواهر ادوارد کاسنر ریاضیدان آمریکایی اختراع شده‌است. این موضوع نوعی شعار است بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس‌ها، اهداف و اطلاع‌رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در جهان گسترش دهد.

جالب است بدانید گوگل اصلا شرکت قدیمی ‌و باسابقه‌ای نیست و آغاز شکل‌گیری آن به سال ۱۹۹۶ بازمی‌گردد که موسسان این شرکت، یعنی «لارنس پیج» و «سرگئی برین» که دو دانشجو دکترا از دانشگاه «استنفورد» بودند، یکدیگر را ملاقات کردند.

پیج که 43 سال دارد، در میشیگان بزرگ شده است و همیشه چیزهایی اختراع می‌کرده است. او در کالج با استفاده از اسباب‌بازی‌های کوچک برای خانه‌سازی، یک چاپگر جوهرافشان ساخت. پدر پیج یک استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه ایالتی میشیگان بود و مادرش برنامه‌نویسی کامپیوتر تدریس می‌کرد. برین نیز 43 سال دارد، در یک خانواده یهودی در مسکو متولد شده و در اواخر دهه 70 همراه با خانواده‌اش به آمریکا آمدند. پدر برین در دانشگاه مریلند احتمالات کاربردی و آمار درس می‌دهد و مادرش در ناسا کار می‌کند. وی از کودکی به اعداد علاقه داشته است.

این دو در همان برخورد اول، متوجه شدند یکی از اهداف و شاید مسائل فکری مشترک‌شان این است که راهی پیدا کنند تا بتوان اطلاعات مرتبط به هم را از میان انبوهی از اطلاعات موجود در کامپیوتر استخراج کرد آنها می‌خواستند فرضیه خود را در مورد اینکه «اگر پایه و اساس موتورهای جست‌وجو بر تحلیل رابطه بین وب‌سایت‌ها باشد نتیجه بهتری نسبت به روش‌های رایج و کلی دارد» را گسترش دهند. گوگل کار خود را به عنوان یک پروژه تحقیقات در اوایل سال 1996 شروع کرد.

آنها سایت را در پانزدهم سپتامبر سال 1997 ثبت کردند و اوایل سال ۱۹۹۸ بود که تصمیم گرفتند شرکت گوگل را با کمک سرمایه‌گذاری‌های دوستان، فامیل و آشنایان خود تاسیس کنند. آنها توانستند با مبلغ سرمایه‌گذاری اولیه یک میلیون دلار، یک‌هارددیسک با ظرفیت یک ترابایت را به صورت ارزان از حراجی تهیه کنند. سپس رسما کمپانی گوگل را در گاراژ یکی از دوستانشان در «ملنو پارک» در کالیفرنیا ایجاد کردند. زمانی که گوگل آغاز به‌کار کرد تعداد صفحات ایندکس شده در این موتور جست‌وجو، تنها 25 میلیون صفحه بود. این رقم در طی سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده است و به بیش از 25 میلیارد صفحه رسیده است. در اواخر آن سال، نشریه معتبر PC World نام گوگل را به عنوان یکی از صد سایت برتر سال معرفی کرد و به این ترتیب، گوگل پله‌های ترقی را به سرعت پیمود.

گوگل در آن زمان که «altavista» مشهورترین موتور جست‌وجو نزد کاربران مطلع بود، شکست بسیار بزرگی خورد، ولی به خاطر سادگی و تمیزی طراحی موتور جست‌وجوی خود (تقلید شده از «altavista» اولیه) و نتایج جست‌وجوی مرتبط آن، در میان کاربران اینترنت جای به‌خصوصی برای خود باز کرد. شرکت معتبر AOL نیز با میلیون‌ها کاربر، گوگل را به عنوان موتور جست‌وجوی خود ثبت کرد و به این ترتیب بیش از ۳ میلیون نفر کاربر به گوگل افزود.

اوایل ژوئن سال ۱۹۹۹ با توجه به اینکه حجم کار در کمپانی گوگل خیلی بالا رفته بود، آنها اقدام به استخدام نیروهای جدید کردند و سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون دلاری دو شرکت مالی – اعتباری معتبر، باعث شد تا افرادی که در سایر شرکت‌های کامپیوتری مشغول به کار بودند به سراغ آنها بیایند. امید کردستانی نیز که در آن زمان در Net Scape کار می‌کرد شغل خود را ترک کرد تا به عنوان مدیر ارشد قسمت فروش در گوگل شروع به کار کند. افراد مهم دیگری نیز به بدنه این کمپانی پیوستند و به سرعت دفتر کارشان به قدری شلوغ شد که مجبور شدند آن را به ساختمانی در شهر «مونتین ویو» در کالیفرنیا منتقل کنند. گوگل بزرگ و بزرگ تر شد و شرکت‌های معتبر دیگری به آن اضافه و ملحق می‌شدند و در اواخر سال ۱۹۹۹ گوگل جزو ۱۰ سایت برتر دنیا انتخاب شد.

گوگل در اوج موفقیت دارای بیشترین درخواست جست‌وجو نسبت به «Yahoo! ،AOL» و «CNN» بود. جهان عاشق این شرکت جالب، کارآ و سریع و همین طور موسسان آن بود و به خاطر افزایش جمعیت استفاده کنندگان گوگل، واژه «Google» در آمریکای شمالی به عنوان فعل و اسم دخیل به معنی «انجام دادن جست‌وجو (مخصوصا در موتور گوگل)» وارد زبان آنان شد.

در همان سال لری پیج به عنوان عضوی از آکادمی‌ ملی مهندسی آمریکا درآمد و نام سرگئی نیز در کنار نام افرادی چون «تیم برنرزلی» و «مت‌کلف» به عنوان کاندیدای جایزه مارکنی در سال ۲۰۰۴ قرار گرفت.

گوگل بر گرفته شده از واژهٔ گوگول که به معنی «یک عدد یک و صد صفر جلوی آن» است که نوعی شعار و در واقع مقصود موضوع است.بدین معنی که گوگل قصد دارد تا سرویس‌ها، اهداف و اطلاع‌رسانی و اطلاعات خود را تا آن مقدار در وب در جهان گسترش دهد. گوگل به طور تخمینی دارای بیش از یک میلیون سرور در سراسر جهان است، و روزانه برروی بیش از یک میلیارد درخواست جستجو، و حدود ۲۴ پتابایت داده تولید شده توسط کاربران پردازش انجام می‌دهد. نتیجه رشد سریع گوگل از بدو ثبت شدن شرکت، زنجیره‌ای از محصولات، خرید و شراکت با شرکت‌های دیگر بود. این شرکت محصولات اینترنتی سودمندی مانند سرویس ایمیل جی‌میل و شبکه‌های اجتماعی گوگل+ را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد. محصولات گوگل به ابزارهای رومیزی نیز توسعه پیدا کرد، با برنامه‌هایی مانند مرورگر وب گوگل کروم، سازماندهی و ویرایشگر تصاویر پیکاسا و پیام‌رسان فوری گوگل تاک. گوگل سازنده پرکاربرترین سیستم‌عامل موبایل جهان، اندروید و سیستم‌عامل گوگل کروم نیز هست.

الکسا اینترنت وبگاه گوگل در آمریکا (google.com) را به عنوان پربازدیدکننده‌ترین سایت اینترنت در فهرستش قرار داده‌است، همچنین وبگاه‌های گوگل در کشورهای دیگر مثل هند google.co.in (که در رتبه چهاردهم قرار دارد) به عنوان پربازدیدکننده‌ترین سایت در هند و یا google.co.uk به عنوان پربازدیدکننده‌ترین سایت در انگلیس و خیلی سایت‌های دیگر آن پربازدیدکننده‌ترین در کشور خود هستند و در فهرست برترین صد سایت دنیا قرار دارند. سایر متعلقات گوگل مانند یوتیوب (رتبه سوم در الکسا) یا بلاگر (رتبه ششم در الکسا) نیز در این فهرست قرار دارند. گوگل همچنین توسط برندز به عنوان دومین برند باارزش دنیا شناخته شده‌است.

تاریخچه مختصر

گوگل پروژهٔ تحقیقاتی بود که در ژانویهٔ ۱۹۹۶ توسط لری پیج و سرگئی برین دو دانشجوی دکترای دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا رقم خورد. آن‌ها نام پروژه خود را “BackRub” گذاشته بودند زیرا موتور جستجوگر آن‌ها لینک‌های پشتیبانی سایت‌ها را بررسی می‌کرد و بر همان مبنا میزان اهمیت آن‌ها را در نتایج جستجو تعیین می‌کرد (که بعداً رتبه صفحه نامیده شد)، که در همان زمان یک وبگاه کوچک دیگری با نام RankDex با روشی مشابه کار می‌کرد. موتور جستجوگر آن‌ها ابتدا با دامنه google.stanford.edu استفاده می‌شد و در ۱۵ سپتامبر سال ۱۹۹۷ دامنه google.com ثبت شد و در سپتامبر ۱۹۹۸ در واقع اولین دفتر کار گوگل راه‌اندازی شد و این شرکت رسماً به ثبت رسید. در واقع اولین دفتر کار گوگل در گاراژ خانهٔ سوزان وژکیکی در منلو پارک، کالیفرنیا قرار داشت. در اوت ۲۰۱۱ گوگل اعلام کرد که بخش تلفن‌های همراه شرکت موتورولا را خواهد خرید و چند ساعت پس از اعلام، صاحب آن شد. این شرکت برای خرید سهام موتورولا مبلغ ۱۲٫۵ میلیارد دلار به صورت نقد پرداخت می‌کند و براین اساس مالکیت موتورولا موبیلیتی به گوگل واگذار می‌شود و با این خرید صاحب ۱۹ هزار کارمند جدید خواهد شد. به دست آوردن شرکت موتورولا، که همکار اختصاصی برای اندروید محسوب می‌شود، گوگل را قادر خواهد ساخت تا اندروید را تقویت و رقابت بین سیستم‌های موبایل را افزایش دهد. موتورولا، دارای حق امتیاز اندروید باقی خواهد ماند و اندروید نیز متن باز باقی می‌ماند. گوگل، به شرکت موتورولا به عنوان یک کسب و کار مجزا نگاه کرده و آن را به صورت جداگانه خواهد گرداند. از سال ۲۰۰۷ که گوگل سیستم عامل مخصوص موبایل خود اندروید را عرضه داشته روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شده و شرکت‌های معتبر و بزرگی تلفن‌های مبتنی بر سیستم عامل اندروید گوگل ارایه کردند. بیش از ۱۵۰ میلیون دستگاه اندرویدی در سرتاسر جهان وجود دارد و روزانه ۵۵۰ هزار دستگاه بر تعداد آنان اضافه می‌شود. شرکت موتورولا که قدمتی ۸۰ ساله در زمینهٔ ارتباطات و تلفن همراه دارد یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان تلفن همراه در آمریکا است و در رقابت با شرکت‌های بزرگی چون اچ‌تی‌سی و سامسونگ کمی عقب مانده‌است. البته گوگل در ژانویه سال ۲۰۱۴ موتورولا را با قیمت ۲٫۹ میلیارد دلار به شرکت لنوو فروخت.

google-history

سرمایه و پیشنهاد اولیه عمومی‌سازی
اولین بودجه گوگل در اوت ۱۹۹۸ توسط اندی بکتولشیم، مؤسس سان مایکروسیستمز که به مقدار ۱۰۰ هزار دلار بود به گوگل داده شد، و این در حالی بود که این شرکت هنوز ثبت نشده بود. در سال ۱۹۹۹ در حالی که برین و پیج که هنوز در حال تحصیل بودند، به این نتیجه رسیدند که موتور جستجویی که آن‌ها به وجود آوردند وقت بسیار زیادی از امور دانشگاهی آن‌ها را اشغال کرده‌است. آن‌ها سراغ جورج بل رفتند و به قصد ترغیب، پیشنهاد فروش آن به مبلغ یک میلیون دلار را به او دادند. او این پیشنهاد را رد کرد و در مذاکراتش، ۷۵۰ هزار دلار را به آن دو پیشنهاد داد. در ۷ ژوئن ۱۹۹۹، سرمایه‌ای حدود ۲۵ میلیون دلار اعلام شد.

پیشنهاد اولیه عمومی‌سازی (IPO) گوگل، پنج سال بعد در ۱۹ اوت ۲۰۰۴ صورت گرفت. شرکت سهام ۱۹٬۶۰۵٬۰۵۲تایی با ارزش ۸۵ دلار برای هر سهم را پیشنهاد داد. سهام به صورت یک مزایده آنلاین و منحصربه‌فرد که توسط مورگان استنلی و کردیت سویس ساخته شده بود به فروش رسید. فروش ۱٫۶۷ میلیارد دلاری سرمایه‌ای بیش از ۲۳ میلیارد دلار به گوگل داد. بیش از ۲۷۱ میلیون سهم از سهام تحت کنترل گوگل باقی‌مانده بود و بسیاری از کارمندان گوگل میلیونرهای روی کاغذ شدند. یاهو!، یکی از رقبای گوگل، نیز سود کرد، چرا که ۸٫۴ میلیون سهم از را گوگل را تا قبل از اینکه IPO انجام شود در اختیار داشت.

عملکرد سهام بعد از IPO خیلی خوب پیش رفت و در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۷ به مرز ۷۰۰ دلار رسید، و دلیل اصلی آن فروش و درآمد بسیار بالا در قسمت تبلیغات اینترنتی بود. در حال حاضر کمپانی در فهرست بورس نزدکو تحت نام GOOG قرار دارد و در بورس فرانکفورت با نام GGQ1 در بازار سهام حضور دارد.

تأسیس شرکت آلفابت
در تاریخ دهم اوت ۲۰۱۵ لری پیج از طریق وبلاگ رسمی گوگل از تأسیس شرکت آلفابت (Alphabet Inc) خبر داد. با آغاز به کار این شرکت فناوری هلدینگ، گوگل به عنوان زیرمجموعه‌ای از آن به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد. ادارۀ این شرکت را لری پیج و سرگئی برین مؤسسان گوگل بر عهده خواهند گرفت و سوندار پیچای با سمت مدیر عامل اجرایی جانشین لری پیج در گوگل خواهد شد.

در سال ۲۰۰۶ میلادی ساختمان مرکزی گوگل معروف به googlePlex به محیطی بالغ بر ۳۰ هزار مترمربع واقع در دومین ساختمان بزرگ شهر نیویورک منتقل شد و هم‌اکنون بیش از 66 هزار نفر کارمند دارد. در حال حاضر گوگل ماهانه به بیش از 300 میلیون کاربر سرویس می‌دهد و در سال گذشته میلادی (2015) درآمد بالغ بر 75 میلیارد دالر و سودی بالغ بر 16 میلیارد دلار داشته است.

 

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *