lloyds-banking-groupدر قرن 18 میلادی سه نسل از خانواده لوید در بیرمنگام انگلستان زندگی می‌کردند. پس از درگذشت سیمپسون اول در سال 1725، پسرانش چارلز و سیمپسون دوم کارخانه آسیاب شهر را خریدند و به تجارت آهن مشغول شدند. سیمپسون دوم یک کوره آهنگری نیز خریداری کرد. پس از فوت چارلز در سال 1741 و به ارث رسیدن ثروتش، سیمپسون دوم بسیار ثروتمند شد و یک سال بعد یک باغ بزرگ زمان الیزابت را خرید و در آن قصر باشکوهی برپا کرد.

او در سال 1765در سن 66 سالگی به همراه پسرش سیمپسون سوم و یک کلیدساز به نام جان تیلور اولین بانک بیرمنگام را با نام «تیلورز و لویدز» تاسیس کردند. حدود 100 سال طول کشید تا این بانک محلی اولین شعبه رسمی خود را در سال 1864 در اولدبری افتتاح کند. اولین سمبل آنها یک کندوی عسل بود که صنعت و کار سخت را نشان می‌داد. وقتی این بانک در سال 1884 بنگاه همفری استوکس را خریداری کرد، آرم آن را که یک اسب سیاه بود، به عنوان سمبل جدید خود انتخاب کرد. استوکس یک زرگر و امانتدار پول مردم بود که این آرم را از سال 1677 برای بنگاه خود انتخاب کرده بود.

پسران لویدز طبق سنت پدرانشان هر کدام بانک‌هایی در لندن تاسیس کردند که همه آنها از جمله بارنت، هوارس، ‌هانبری و لوید، بعدا به بانک لویدز اصلی پیوستند. در سال 1872 بانک ملی نیوزیلند برای گسترش روابط مالی بین قاره‌ای شعبه‌ای در لندن افتتاح کرد و مدیرانش همکاری زیادی با لویدز داشتند.

این بانک خصوصی که در سال 1865به یک شرکت سهامی با نام «شرکت بانکی لویدز» تبدیل شده بود، پس از چندین بار تغییر نام، مجددا در سال 1889 به نام بانک لویدز ثبت شد. البته هیچ ارتباطی بین بیمه لویدز لندن، دفتر ثبت لویدز و لیست لویدز (که توسط کافه لویدز تولید شده بود) وجود نداشت.

لویدز در سال 1919 سهم کوچکی در بانک ملی انگلستان پیدا کرده و در سال 1966 به صورت آشکار آن را خریداری کرد. در سال 1968 تلاش بانک لویدز برای ادغام با بانک‌های بارکلیز و مارتینز بی‌ثمر ماند و از سوی کمیسیون ادغام و انحصار بر ضد منافع عمومی تلقی شد. نهایتا بارکلیز یک سال بعد مارتینز را از آن خود کرد. لویدز در سال 1972 یکی از موسسان شرکت کارت اعتباری مشترک به همراه بانک ملی وست مینستر، بانک میدلند و بانک رویال اسکاتلند بود که نوعی کارت اعتباری عرضه کردند که امروزه به نام مسترکارت معروف است. آنها همچنین اولین ماشین آنلاین استفاده از کارت‌های پلاستیکی مغناطیسی را معرفی کردند که امروزه با نام ATM در تمام نقاط جهان استفاده می‌شود. در سال 1978 بانک ملی انگلستان دفتر مرکزی خود را از لندن به ولینگتون انتقال داد.

بانک لویدز در سال 1995 با بانک پس‌انداز امنا (Trustee Savings Bank) که به TSB معروف بود، ادغام شد و Lioyd TSB را که از لحاظ سرمایه پس از HSBC دومین بانک بزرگ انگلستان در آن زمان بود و بزرگ‌ترین سهم بازار را در بریتانیا داشت، تاسیس کردند. اولین رییس این بانک «سر رابین ایبز» بود. این بانک به دلیل اینکه پیشینه زیادی در انگلستان داشت و کماکان راه لویدز را ادامه می‌داد، از محبوبیت و اعتماد بالایی نزد مردم انگلستان برخوردار بود.

تاسیس Lloyds TSB آغاز تثبیت بازار بانکی انگلستان در مقیاس بسیار بزرگ بود. تا سال 1999 تمامی شعبه‌های این دو بانک در ولز و انگلستان، نام جدید مشترک را بر سردر خود قرار دادند و از یک قانون ثابت پیروی می‌کردند. شعبه‌های اسکاتلند نیز با حفظ عبارت اسکاتلند در آخر نام خود، همین قوانین را در دفاتر گسترده خود در شبه جزیره بریتانیا اجرا می‌کردند.در سال 2000 آنها یک شرکت بیمه عمر اسکاتلندی را به ارزش 7 میلیارد دلار خریداری کردند که این گروه را به دومین تامین‌کننده این نوع بیمه در انگلستان تبدیل کرد. در سپتامبر همان سال بخش مالی Lloyds TSB سیستمی خریداری کرد که به تامین خدمات مالی شخصی و جزئی می‌پرداخت و نام آن را اسب سیاه گذاشت.

آنها در اکتبر سال 2003 با فروش یکی از زیرمجموعه‌های خود که در استرالیا و نیوزیلند فعالیت می‌کرد، به یک گروه بانکی موافقت کردند. در ژوئیه 2004 شعب خود در آرژانتین و کلمبیا را به شرکت‌های محلی آن کشورها واگذار و تمرکز خود را روی بریتانیا حفظ کرد. در سال 2005 نیز امتیاز تولید کارت‌های اعتباری گلدفیش خود را به بانک مورگان استنلی فروخت و دو سال بعد شرکت بیمه عمر خود را با مبلغ 977 میلیون دلار به بانک آلمان واگذار کرد. پس از تمامی این واگذاری‌ها لویدز در سال 2008 اقدام به خریداری بانک HBOS کرد که پس از مذاکرات فراوان این امر در 19 ژانویه 2009 محقق شد.اکنون فعالیت‌های این مجموعه به بانکداری عمومی، عمده‌فروشی، بیمه و مبادلات بین‌المللی محدود می‌شود و با بیش از 146 هزار کارمند در شعب مختلف خود، در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر 45 میلیارد دلار را از آن خود کرده است.

 

 

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *