lehman-brothersلمون برادرز، نامی که امروز بیش از هر چیز تداعی‌گر بحران اقتصادی و دوران بیکاری فراگیر است، بنگاهی که با سقوط خود در 15 سپتامبر 2008 آغاز بحران بازارهای مالی را رقم زد، در طول بیش از یک قرن حیات خود، نقشی اساسی در پیشرفت آمریکا بازی کرده است.

هنری لمون، پایه‌گذار لمون برادرز در سال 1844 از آلمان به آلابامای آمریکا مهاجرت کرد. او در مونتگومری یک خواربارفروشی کوچک به راه انداخت. در 1850 برادران هنری یعنی امانوئل و میر نیز به هنری پیوستند و نام لمون برادرز (برادران لمون) را بر کسب و کار خود نهادند.

هنری پنج سال بعد و در حالی که تنها 33 سال داشت درگذشت و اداره امور از آن پس برای مدت تقریبا چهل سال در دست دو برادر دیگر قرار گرفت. تا سال‌های دهه 1920 سیاست لمون برادرز این بود که هیچ کس خارج از افراد خانواده در سرمایه‌گذاری، شراکت نداشته باشد. 

با فاصله کمی از زمان تاسیس لمون برادرز از یک کسب و کار فروشندگی صرف به یک بنگاه تجارت کالا تغییر ماهیت داد و برای کشاورزان منطقه مونتگومری پارچه خرید و فروش می‌کرد. همین کسب و کار باعث شد که در سال‌های دهه 1850 لمون برادرز تسلط زیادی بر اقتصاد جنوب ایالات متحده پیدا کند و به «سلطان پارچه» شهرت یابد.

توسعه شرکت و شراکت جزئی با جام وسلی برای ساخت یک انبار پارچه، به لمون برادرز این امکان را داد که در خرید و فروش‌های بزرگ‌تری شرکت داشته باشد. تاسیس یک شعبه در نیویورک در 1858 علاوه بر اینکه امکان حضور هر چه موثر‌تر شرکت در کسب و کار تجارت کالا را فراهم کرد، نقطه آغاز ورود لمون برادرز به بازارهای مالی را نیز رقم زد.

جنگ‌های شمال و جنوب آمریکا که از جمله نتایج آن پایان برده‌داری بود، برای لمون برادرز که بیشتر فعالیت خود را بر کشاورزی در جنوب آمریکا متمرکز کرده بود، دشواری‌های زیادی پدید آورد. پس از جنگ نیز که شرکت بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرد، تمرکز کسب و کار خود را به دفتر نیویورک و فعالیت‌های مالی تغییر داد. در سال 1870 لمون برادرز با تاسیس دفتر تجارت پارچه در نیویورک، در واقع اولین بنگاه تجارت کالا با قراردادهای آتی را پدید آورد.

این فعالیت‌ها کم‌کم گسترش یافت و علاوه بر پارچه کالاهای دیگری چون قهوه و فرآورده‌های نفتی را نیز در برگرفت. پایگاه مستحکم بنگاه در جنوب و پیوندهای قوی که در شمال ایجاد کرده بود، باعث شد تا در 1867 لمون برادرز به عنوان عامل مالی دولت آلاباما انتخاب شود و در فروش اوراق قرضه دولت آلاباما همکاری داشته باشد.

بنای بنگاه مالی: 

با توسعه سریع بازارهای مالی در آمریکا لمون برادرز نیز فعالیت‌های خود را از تجارت کالا به فروش و تجارت اوراق بهادار نیز گسترش داد. در سال 1877 لمون برادرز به عضویت بازار تجارت سهام نیویورک در آمد.

این در واقع نقطه آغاز تحول لمون برادرز از یک کسب و کار تجارت کالا به یک بنگاه مالی بود. لمون برادرز همچنین فعالیت در زمینه ارائه مشاوره مالی را نیز آغاز کرد. رابرت لمون نوه امانوئل که در میان سال‌های 1925 و 1969 اداره امور بنگاه را بر عهده داشت، فعالیت‌های شرکت را به سمت سرمایه‌گذاری در صنایع نوظهور و با رشد بالا مثل خطوط هوایی و انیمیشن جهت‌دهی کرد. در عین حال لمون برادرز همچنان در صنایع خرده‌فروشی فعال بود.

یکی از اولین بنگاه‌های مالی که به صنایع مربوط به امور سرگرمی توجه نشان داد، لمون برادرز بود. با توسعه صنایع انیمیشن در آمریکا لمون برادرز به تامین مالی یک شبکه رادیویی، شرکت پارامونت پیکچرز و شرکت معروف فاکس قرن بیستم کمک کرد. در سال‌های آغازین قرن بیستم لمون برادرز در تامین مالی چند شرکت نفتی نیز همکاری کرد.

بحران اقتصادی دهه سی در آمریکا حتی بنگاه‌های بزرگی چون لمون برادرز را با دشواری‌های زیادی مواجه کرد. اما بنگاه توانست با تکیه بر روش‌های نوآورانه برای تامین مالی از بحران اقتصادی دهه سی جان سالم به در برد. در دهه پنجاه و با توسعه فن‌آوری‌های الکترونیک و رایانه‌ای، لمون برادرز به سرمایه‌گذاری در این صنایع روی آورد و به عنوان مثال یکی از سرمایه‌گذاران شرکت اینتل، لمون برادرز بود.

در دهه هفتاد مانند بسیاری دیگر از شرکت‌های آمریکایی لمون برادرز نیز حوزه فعالیت خود را به خارج از آمریکا گسترش داد و دفاتری در اروپا و آسیا تاسیس کرد.

پس از آن لمون برادرز همواره با جست‌و‌جوی فرصت‌ها و صنایع رو به رشد برای سرمایه‌گذاری، به توسعه خود ادامه داد. دفاتر این شرکت در برج‌های تجارت جهانی در سپتامبر سال 2001 مورد حمله قرار گرفته و تخریب شد و از سال 2002 اداره مرکزی لمون برادرز به دفتر دیگری در منهتن منتقل شد، اما بحران وام‌های بدون پشتوانه در سال 2008 این بنگاه 160 ساله را گرفتار کرد و لمون برادرز، اولین بنگاه مالی آمریکایی بود که در پاییز سال 2008 اعلام ورشکستگی کرد. به دنبال اعلام ورشکستگی، دارایی‌های شرکت به بنگاه‌های دیگری مانند بانک بارکلی فروخته شد.

 

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *