volkswagen-successدر اوایل دهه 1930 بازار خودروی آلمان شامل اتومبیل‌های متنوع گران قیمت بود؛ ولی توانایی خرید اکثر مردم این کشور در حد یک موتورسیکلت بود. پس پروژه‌های متعددی توسط کارخانه‌های مختلف مانند مرسدس، آدلر، استیر، هانوماگ و … شروع شد تا خودرویی ارزان و عمومی تولید شود.

حتی در چک اسلواکی نیز خودروی تترا 77، مرتبا تغییراتی در جهت کوچک‌تر و ارزان‌تر شدن داشت تا بتواند به بازار آلمان وارد شود. حتی آدولف هیتلر، رهبر نازی‌های آلمان هم به فکر ساختن یک خودروی ارزان بود که همگان بتوانند آن را خریداری کنند. اگر چه او هرگز نتوانست رانندگی را تجربه نماید؛ ولی علاقه شدیدی به اتومبیل داشت.

فردیناند پورشه نیز یکی دیگر از علاقه‌مندان به این طرح بود که با صرف انرژی بسیار و تجربیات گسترده خود، اولین اتومبیل کوچکش را در سال 1922 ساخت و برای تولید انبوه این خودرو در سطح وسیع تلاش زیادی کرد. آرزوی او برای ساخت اتومبیل همگانی در سال 1930 با ایجاد کارخانه‌ای برآورده شد؛ ولی او تصمیم داشت اتومبیل‌هایی بزرگ‌تر با کارآیی بالاتر و قیمت پایین‌تر تولید کند.

در سال بعد او فعالیتش را با کار بر روی پروژه جدیدی آغاز و یک موتور 5 سیلندر طراحی کرد. با حمایت‌های هیتلر پورشه توانست این اتومبیل‌ها را در حدود نصف قیمت بقیه اتومبیل‌های موجود در آلمان ارائه کند. سه مدل اول این خودرو در گاراژ خانه فردیناند تولید شد، سپس طرح‌های آن در اختیار کمپانی اپل قرار گرفت و اتومبیل‌هایی با قیمت‌های ارزان تولید شد.

این مدل نواقصی داشت که برای اصلاح آن سرمایه گذاری بزرگی از سوی هیتلر انجام گرفت و سه ماه بعد کمپانی VolksWagen به معنی گروه تولید‌کننده اتومبیل‌های مردم آلمان تاسیس شد. در ابتدای کار حدود 30 مدل مختلف اتومبیل ساخته شد که تمامی این مدل‌ها توسط ارتش آلمان تست شدند. پورشه نیز به منظور بالا بردن کیفیت این تولیدات به مطالعه بر روی اتومبیل‌های آمریکایی پرداخت. هیتلر در سال 1938 شعبه جدیدی برای این کمپانی تاسیس کرد و این قسمت جدید به سرعت تولید اتومبیل‌های ارزان قیمت را برای افرادی که قدرت خرید پایین‌تری داشتند، آغاز کرد.اولین اتومبیل‌های قبل از جنگ این کمپانی KdF-Wagen محصول سال 1939 بود که همگان آنها را با نام«بیتل» می‌شناختند. در طی جنگ این کمپانی بر اثر بمباران هوایی شدیدا آسیب دید و با پایان گرفتن جنگ و خودکشی هیتلر در سال 1945 آلمان به چند بخش تقسیم شد و کارخانه KdF در بخشی که تحت کنترل انگلیس‌ها بود، قرار گرفت. پس از آن اتومبیل‌های بیتل به کشورهای دیگر صادر شدند؛ اما فروش خوبی نداشتند. این کمپانی در سال 1945 توانست 1785 دستگاه اتومبیل به بازار عرضه کند که تمامی آنها به عنوان سرویس مورد استفاده قرار گرفتند. در سال بعد این رقم به 10 هزار دستگاه افزایش یافت. این کمپانی در ابتدای سال 1948 به آلمانی‌ها پس داده شد و «هاینریش نورداف» ریاست آن را به عهده گرفت. او تصمیم گرفت کمپانی را توسعه دهد و در این راستا دو کارخانه برای تولید نمونه‌هایی با سقف متحرک (کروکی) فولکس قورباغه‌ای در نظر گرفته شد. کارخانه کارمان (Karmann) برای ساخت نمونه چهار نفره و هبمولر (Hebmüller) برای نمونه‌های دو نفره انتخاب شدند. ‌هاینریش در گذشته برای کمپانی‌های اپل و ب.ام.و کار کرده بود و اطلاعات خوبی در زمینه اتومبیل‌های آمریکایی و روش تولید انبوه آنها داشت. او با علم صادرات اتومبیل کاملا آشنا بود و در همان سال تعداد زیادی از تولیدات این کمپانی را به خارج از آلمان صادر کرد.

پورشه که تا آن زمان به عنوان مهندس مشاور کمپانی فعالیت داشت، در کارخانه بزرگ خود اتومبیل‌های اسپرت تولید می‌کرد. نورداف در آوریل سال 1969 پس از بازنشستگی در گذشت و با تغییر مدیریت، این کمپانی دچار مشکلات شدید شد که به مرور زمان موفق به حل آنها شدند. تا سال 1972 این کمپانی توانسته بود حدود 15 میلیون دستگاه اتومبیل تولید کند که پیروزی بزرگی محسوب می‌شد؛ البته در ماه مه سال 1981 تولید 20 میلیون بیتل توسط فولکس واگن در کشور مکزیک جشن گرفته شد.

نسل بعدی اتومبیل‌های فولکس واگن، اتومبیل‌های دیفرانسیل جلوی پاسات بود که از مدل آئودی 80 الهام گرفته شده بود. در سال 1974 نیز گلف به بازار عرضه شد که به سرعت جای خود را در بازارهای مختلف اتومبیل پیدا کرد.

در ماه ژوئن سال 1979 با تولید یک گلف، کمپانی ساخت 35 میلیون اتومبیل خود را جشن گرفت. سپس کمپانی امتیاز ساخت مدل‌های پاسات و پولو را به کمپانی سئات اسپانیا واگذار نمود. همچنین در سال 1982 قرار دادی با دولت چین امضا کرد تا مدلی از پاسات به نام سانتانا در کشور چین تولید شود. اگرچه تولید اتومبیل‌های اسپرت برای این کمپانی سوددهی نداشت، اما این کمپانی برای رقابت با دیگر کارخانجات مجبور شد به تولید این نوع خودروها نیز بپردازد.در دهه بعد این کمپانی به تقویت بازار خود در آمریکا پرداخت و توانست نیمی از محصولات خود را به کشور آمریکا صادر نماید. این کمپانی در سال 1979 تعداد 330 دستگاه اتومبیل تولید کرد. از سال 1985 موتورهای 16 سوپاپ در اتومبیل Gti نیز مشاهده و همچنین در سال 1988 اتومبیل‌های دو دیفرانسیل نیز تولید شد.از سال 2002 به بعد با مدیریت جدید شرکت، نسل ششم فولکس گلف و مدل‌های مختلفی از جتا و پاسات تولید شد. در سال 2006 مدیریت شرکت به مارتین وینترکورن، مدیر سابق شرکت آئودی رسید که سهم زیادی در پیشرفت این شرکت داشت.این کمپانی در حال حاضر از کارخانجات بزرگ اتومبیل سازی جهان بوده و مرتبا اتومبیل‌های جدیدی به بازار عرضه می‌کند. محصولات تولیدی شرکت خودروسازی اشکودا در جمهوری چک که از زیرمجموعه‌های شرکت فولکس واگن آلمان است نیز هر ساله به روز شده و روند صعودی خود را طی می‌کند. فولکس واگن با بیش از 589 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته (2015) میلادی درآمدی بالغ بر 245 میلیارد دالر را از آن خود کرده است.

 

 

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *