Xenophons-Cyrus-Great-Arts-Leadershipکوروش بزرگ، اسطوره بزرگ آریایی از رهبرانی است که باوجود گذشت قرنها هنوز آموزه های بسیاری برای مدیران دارد .

یکی از بهترین کتاب ها در مورد رهبری و کسب و کار قرن چهارم قبل از میلاد توسط یک یونانی درمورد پادشاه آریایی نوشته شده است.

کوروش بزرگ، مردی بود که مورخان آن را «دوست داشتنی ترین فاتح» خطاب می کنند.

او اولین پادشاهی بود که امپراتوری اش را با سخاوتمندی بنا کرد و نه با ظلم و خشونت. کوروش پادشاهی متضاد با پادشاه ایده آل ماکیاولی بود. مولف این کتاب، زنوفون (Xenophon) خودش نیز مخالف ماکیاولی و از شاگردان سقراط بوده است.

در ادامه می توانید ۹ درس رهبری از کوروش بزرگ که زنوفون در کتابش مطرح کرده است را بخوانید:

۱- به خودتان متکی باشید.

هیچوقت در تدارک مجدد منابع کند عمل نکنید. اگر از منابع و تدارکات خود مطمئن باشید می توانید با متحدان به توافق بهتری برسید. هر چه لازم دارند به آنها بدهید و بعد نیروهای شما، شما را تا پایان دنیا دنبال خواهند کرد.

۲- سخاوتمند باشید.

موفقیت همیشه به سخاوتمندی نیاز دارد، اگرچه بیشتر افراد در دنیای تاریک منیت خود گم شده اند و هر روز حریص تر می شوند.

۳- مختصر و مفید حرف بزنید.

اختصار روح یک فرمان است. زیاد حرف زدن نشان از درماندگی رهبر است. کوتاه، قاطعانه و رک صحبت کنید. اهداف خود را طوری بیان کنید که هیچکس نتواند اعتراض کند، سپس اقدام کنید.

۴- نیروی خود را صرف خوبی کنید.

هر وقت توانستید، مثل یک آزادی بخش عمل کنید. آزادی، شان و منزلت، ثروت، این سه با هم بیشترین شادی را برای بشریت به ارمغان می آورند. اگر اینها را به افراد خود بدهید، عشقشان به شما هیچوقت از بین نخواهد رفت.

۵- کنترل کنید.

[بعد از تنبیه چند فرمانده ی خائن] مجددا می خواهم این حقیقت را بیان کنم که در ارتش من نظم همیشه با پاداش همراه است.
۶- تفریح داشته باشید.

وقتی ثروتمند شدم فهمیدم بین دو نفر هیچ مهربانی راحت تر از دادن غذا و نوشیدنی نیست، خصوصا غذا و نوشیدنی های لذیذی که اکنون می توانم تهیه کنم. درنتیجه ترتیب دادم که میز غذای من به روی تعداد زیادی مهمان هر روز گسترده شود و همه ی آنها همان غذایی بخورند که من می خورم. بعد اینکه من و مهمانانم غذایمان را خوردیم، اضافه ی آنها را برای دوستانم که حضور نداشتند می فرستم.

۷- وفادار باشید.

[وقتی سوال شد که چه لباسی برای مهمانی خواهد پوشید پاسخ داد] اگر بتوانم در حق دوستانم خوبی کنم، هر لباسی بپوشم، عالی بنظر می رسم.

۸- سرمشق باشید.

به تجربه ی من، افرادی که در واکنش به اقبال خوب با اعتدال و مهربانی رفتار می کنند کمتر از افرادی هستند که در برابر بدبیاری با شجاعت مقابله می کنند.

۹- مودب و مهربان باشید.

معمولا یک میل عمیق و معمولا عقیم در قلب هر فردی برای سخاوتمندی وجود دارد و هر یک بار سخاوتمندی می تواند باعث بیشتر شکوفاشدن آن سخاوتمندی شود. بنابراین من یک بارگاه باشکوه بنا کردم که در آن همه ی دوستانم به هم احترام می گذاشتند و ادب را پروراندند تا با یک هماهنگی کامل شکوفا شود.

دلیلی وجود داشته که کوروش بزرگ چه در زمان خود و چه دوران های بعد شاگردان و تحسین کنندگانی پیدا کرده است، از توماس جفرسون و بنجامین فرانکلین تا ژولیوس سزار و اسکندر (حتی ماکیاولی)، مردان بزرگی سخنان الهام بخش او را خوانده اند و آنها را به کار بسته اند.

 

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *