qantasشرکت کانتاس که نام آن مخفف عبارت Queensland and Northern Territory Aerial Services (به‌معنی خدمات هوایی کوئینزلند و ناحیه شمالی) است، به عنوان خط هوایی ملی استرالیا شناخته می‌شود.

این کمپانی که بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی استرالیا است و در عین حال یکی از سه قدیمی‌ترین خط هوایی فعال در جهان محسوب می‌شود، تاکنون هیچگونه حادثه منجر به تلفات انسانی نداشته است. نام مستعار این شرکت کانگوروی پرنده بوده، در سال 1920 تاسیس شد و مرکز آن در شهر سیدنی واقع است.

کانتاس از سوی موسسه مشاوره «اسکای ترکس» یک شرکت چهار ستاره معرفی شده است. این شرکت که در سال 2009 مقام ششم جهان را در اختیار داشت، در سال 2010 میلادی با یک پله سقوط، به عنوان هفتمین فرودگاه برتر جهان انتخاب شد.

کانتاس در روز 16 نوامبر 1920 در وینتون، کوئینزلند تاسیس شد. در سال بعد، دفتر مرکزی این شرکت به لانگریچ و در سال 1930 به بریسبان منتقل شد. این شرکت اولین پرواز بین‌المللی خود را در ماه مه سال 1935 با پرواز به سنگاپور آغاز کرد.

در سال 1957 یک دفتر بسیار بزرگ مرکزی در سیدنی تاسیس گردید و در ژوئن سال 1959 کانتاس با خرید اولین بوئینگ 707 خود، به عرصه هواپیماهای جت وارد شد. در دهه 1970 دفتر مرکزی سیدنی با هزینه 50 میلیون دلار گسترش یافت و با اشغال یک بلوک شهری، به عنوان اولین و بزرگ‌ترین برج ساخته شده تا سال 1973 معرفی شد.

کانتاس اولین پروازهای جست‌وجو در قطب جنوب را در سال 1977 انجام داد. این شرکت در سال 1979 به دلیل سانحه هوایی از این پروازها منع شد، ولی در سال 1994 مجددا پروازهای خود را آغاز کرد و چندین سری تمرینات هوایی برای خدمه پرواز خود ترتیب داد.

در اوایل قرن جدید میلادی، آلن جویس (Alan Joyce) مدیر اجرایی کانتاس از حذف نود سمت مدیریتی و ثابت نگهداشتن دستمزدها به علت چالش‌های تجاری ایجاد شده در پی بحران مالی جهانی و کاهش مسافرت‌ها خبر داد. برخی تغییرات سازمانی طولانی مدت در بخش مدیریتی این شرکت هواپیمایی ایجاد خواهد شد.

این شرکت 5 درصد از حجم سفرها و حدود هزار و 750 نفر از کارکنان خود را کاهش داد و سفارش ساخت هواپیماهای جدید را لغو کرد.

این شرکت تاکنون بحران‌های متعددی را سپری کرده، با این حال همچنان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هوایی جهان به شمار می‌رود.

شرکت هواپیمایی کانتاس، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی استرالیا نخستین بار از اواخر ماه مارس 2008 پروازهای مستقیم به خاور میانه داشت. این شرکت به دلیل کاهش تقاضا برای بخش درجه یک، مترصد بود این بخش را از خدمات خود حذف کند. همچنین به دلیل اینکه امکان جابه جایی راحت با خودرو در مراکز تجاری و گردشگری مهم مساله مهمی‌برای مسافران است، در این مناطق خدمات لیموزین رایگان ارائه داد.

کانتاس در سال 2008 پیش‌بینی کرد سود سالانه این شرکت به 73 میلیون تا 146 میلیون دلار برسد که کمتر از رقم 364 میلیون دلاری است که پیش از این برای سود سالانه کانتاس پیش‌بینی شده بود.

ارزش سهام شرکت هواپیمایی کانتاس استرالیا در پی خبر کاهش پیش‌بینی سود و برنامه کاستن از هزینه‌های این شرکت سقوط کرد.

گروه کانتاس حدود 65 درصد بازار داخلی را تحت کنترل دارد و نزدیک به 14.9 درصد تردد مسافران خارجی در استرالیا زیر نظر این گروه صورت می‌گیرد.

این شرکت در سال 2015 سودی بالغ بر 975 میلیون دلار داشت، درحالی که عواید آن درین سال بالغ بر 15.8 میلیارد دلار میشود.

سازمان حمل و نقل هوایی بین‌المللی (یاتا) که مقر آن در مونترال کانادا است، اعلام کرد شرکت‌های هواپیمایی در سال 2009 بیشترین کاهش در ترافیک هوایی را داشتند و از لحاظ کاهش تقاضا با 11 میلیارد دلار ضرر، بدترین سال برای شرکت‌های هواپیمایی بوده است. همچنین کاهش قیمت برای جذب مسافر بیشتر باعث ادامه داشتن کاهش سود شرکت‌های هواپیمایی خواهد شد.

 

برگرفته: دنیای اقتصاد

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *