digit-13در آغاز عدد به صورت محدود بود. حتی عدد را تا 2 بیشتر نمی توانستتد بشمارند. برای عدد مرزی برای شمارش داشتند. برای نمونه، زمانی در بسیاری  از جاها  تا 6 بیشتر نمی توانستند بشمارند. و پس از آن را «بسیار » می گفتند. هنوز هم در بسیاری از زبان ها « هفت » به معنای بسیار است. در زبان فارسی ضرب المثلی است كه می گوید: « هفت بار گز كن یك بار پاره كن » ( پیش از رایج شدن دستگاه متری ، گز و ذرع واحد اندازه گیری طول در ایران بود كه تقریبا برابر04/1 متر است.) در این ضرب المثل منظور این نیست كه درست هفت بار عمل كن؛ بلكه منظور این است كه با عمل بسیار نتیجه بگیر. در این جا هفت به معنای بسیار است.

 در قصه های كودكان ، وقتی كه از پادشاهی صحبت می شود كه در قصری زندگی می كرد كه هفت برج و بارو داشت ، باز منظور این است كه این قصر برج و باروهای زیادی داشت. هفت دریا هفت سرزمین ، هفت آسمان و … همه جا هفت به معنای « بسیار » بكار رفته است. 

عدد 13 هم چنین سرنوشتی دار. دوازده را دو جین می گفتند و چون پس از آن را نمی شناختند ، روی آ ن نام « دو جین شیطانی » گذاشتند. از این جا عدد سیزده نحس شد. چرا كه پس از دوازده برای آن ها ناشناخته بود و خبر از ابهام و تاریكی می داد. البته پیش آمد ها و روایت هایی هم به نحسی سیزده كمك كرد ؛ مانند روایتی كه در شام آخر نفر سیزدهم به عیسی مسیح خیانت كرد و او را لو داد . وگرنه عدد سیزده با اعداد دیگر هیچ تفاوتی ندارد.

خواص عدد سیزده
● ۱۳ عدد اول است.
● ۱-۱۳^۲ عدد اول مرسن است.
● ۱۳جسم ارشميدسي موجود است. (اجسام ارشميدسي اجسامي هستند كه وجوه آنها چند ضلعي بوده، نه لزوما از يك نوع ، و كنجهاي آنها مساوي هستند)

● عدد ۱۳كوچكترين Emirp است. (Emirp عدد اولي است كه اگر ارقام آن را معكوس كنيم مجددا عددي اول خواهد بود مثلا اعداد ۱۳، ۱۷،۳۱، ۳۷،…..)
● ۱۶۹=۲^۱۳ بامعكوس كردن ارقام آن داريم: ۹۶۱=”۲^۳۱ يعني رقم هاي آن مجددا معكوس مي شود.”
●۲^۱۳، ۱+!۱۲ را عاد مي‌كند.
● ۱۳عدد Happy است.(براي دانستن اين كه عددي Happy است، مجموع مربعات رقمهاي عدد را پيدا كرده و دوباره مجموع مربعات عدد بدست آمده را حساب مي‌كنيم با ادامه اين روند اگر به عدد ۱ دست پيدا كرديم آنگاه به آن عدد Happy گفته مي‌شود. مثلا براي عدد سيزده ۱۰=”۲^۳+۲^۱ و ۱=۲^۰+۲^۱ بنابراين۱۳″ عدد Happyاست.)
● ۱۳نيمي از ۳^۳+ ۳^۱- است
●۲^۱۳عدد !(۱ -۱۳)+ ۱را عاد مي‌كند بنابراين يك عدد اول ويلسون(Wilson Prime) است. ( هر عدد اول p كه،p و p^۲، مقدار p-۱)!+۱) را عاد كنند، عدد اول ويلسون ناميده مي‌شود. مثلا عدد ۵ عدد ويلسون است. تنها اعداد شناخته شده ۵ و ۱۳و ۵۶۳ است .)
●چرتكه چيني داراي سيزده ستون مهره‌ براي محاسبات است.
● ۱۳بزرگترين عدد اولي است كه مي تواند به دو عدد متوالي به صورت n^۲+۳ افراز مي شود.(آيا مي توانيد اثبات کنيد؟)
● ۱+۱۳- ۱۳^۱۳ عدد اول است.
● نخستين حفره‌ي اول با طول سيزده بين دو عدد ۱۱۳و ۱۲۷اتفاق مي‌افتد. (منظور از حفره‌ي اول تعداد اعداد مركب بين دوعدد اول متوالی است.)
● ۱۳ كوچكترين عدد اول جايگشت‌پذير (Permutable Number) است. ( اين اعداد، اعداد اولي حداقل با دو رقم مجزا هستند كه با تجديد آرايش در رقم هايشان همچنان عددي اول باقي مي مانند مثلا براي عدد ۳۳۷ ، ۷۳۳ و ۳۷۳ و ۳۳۷ عدد اول است از ديگر اعداد از اين قسم مي‌توان به ۱۳,۱۷,۳۷,۷۹,۱۱۳,۱۱۹و جايگشتهاي آن اشاره كرد.)
● هشت عدد اول ديگر مي‌تواند به وسيله تغيير يك رقم از ۱۳ توليد شود.{۱۱, ۱۷, ۱۹, ۲۳, ۴۳, ۵۳, ۷۳, ۸۳}
● عدد ۱۳ كوچكترين عددي است كه ارقام آن در پايه چهار معكوس ۱۳ است. ( ۱۳ در پايه چهار ۳۱ است.)
● رويه‌ي بيضوي روي اعداد گويا كه داراي نقطه‌ي گويا از مرتبه‌ي ۱۳ باشد موجود نيست.
● ۲^۱۳= ۱۹+…+۸+۷
● عدد ۲^۱۳توسط مربعات مجزاي اعداد ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ و ۶ بيان مي‌شود

بازدیدها: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *