global-marketing-and-managementما در بازار جهانی واحدی زندگی می کنیم، شما هنگام مطالعه ی این مطالب ممکن است روی یک چوکی چینایی و یا کنار میز تحریری که از امریکا وارد شده است نشسته باشید. کمپیوتری روی میز شما ممکن است ساخت جاپانی باشد یا اینکه توسط شرکت دیگری در امریکا تولید شده باشد. کفش شما ممکن است ساخت ایتالیا و قهوه ای که می نوشید محصول امریکای لاتین یا آفریقا باشد. بلوزی که بر تن دارید ممکن است آخرین طرح تولیدی شرکت بنتون ایتالیا باشد. راستی ساعت چند است؟ میتوانید بگویید ساعت شما ساخت چه کشوری است؟ ممکن است ساخت جاپان٬ سنگاپور و یا سوییس باشد. به هزاره ی جدید خوش آمدید. رویا های دیروز بازاریابی امروز به حقیقت پیوست وما شاهد پدیدار شدن یک بازار واحد جهانی هستیم.

 

درطول ۱۵۰ سال گذشته تغییرات بزرگی محیطی بر روی مردم وصنایع جهان تاثیرگذاشته است. قبل از سال ۱۸۴۰ میز تحریرهای که دانشجویان از ان استفاده می کردند در همان محدوده ای که زندگی می کردند تولید می شد. بعضی از کشورها که مهمترین انها انگلستان بود از اواسط قرن نوزدهم به صورت گسترده ای در تجارت بین المللی فعالیت داشتند.

با وجود این پس از جنگ جهانی دوم شرکت های که فقط نیاز مشتریان محلی را برآورده می کردند نیز وارد فعالیت های جهانی شدند. دو دهه قبل واژه ای به نام بازاریابی جهانی وجود نداشت. امروزه شرکت ها برای بهره برداری کامل از توانایی های بالقوه تجاری خود بازاریابی جهانی را مورد توجه قرار داده اند. با این حال دلیل مهمتر که شرکت ها را وادار می کند تا بازاریابی جهانی را مورد توجه قرار دهند، بقای آنهاست.

شرکتی که فاقد دیدگاه جهانی است کسب و کار داخلی خود را در برابر رقبایی که دارای هزینه های کمتر، تجارت بیشتر و محصولات بهتر هستند به مخاطره می اندازد.

بازاریابی جهانی چیست؟

بازاریابی را می توان به عنوان مجموعه ای از فعالیت ها تعریف کرد که منجر به معامله بین یک فروشنده و یک خریدار جهت کسب سود متقابل می شود. فعالیت های بازاریابی برروی تلاش سازمان جهت برآوردن نیازها وخواسته های مشتریان از طریق عرضه محصولات وخدماتی که دارای ارزش رقابتی هستند٬ تمرکز می نماید. سازمانی که وارد فعالیت های بازاریابی جهانی می شود٬ منابع خود را درفرصت ها وتهدیدهای بازارهای جهانی متمرکز می کند. در طول سه دهه ای گذشته مفهوم بازاریابی تغییرات عمده ای کرده است.

مفهوم قدیمی بازاریابی بر روی تولید کالا متمرکز بود وشرکت ها تلاش خود را برای تولید محصولات بهتر و بیشترمتمرکز می کردند. هدف شرکت ها سودآوری بیشتر و وسیله نیل به آن فروش یا ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید کالاهای شرکت بود. مفهوم جدید بازاریابی که از دهه ۱۹۶۰ مورد توجه قرار گرفت٬ تمرکز بازاریابی را از محصول به سوی مشتری تغییر داد. هدف شرکت باز هم سودآوری بیشتر بود٬ اما وسیله نیل به هدف توسعه یافت.

مدیریت بازاریابی فرآیند تمرکز منابع واهداف سازمان برروی نیازها و فرصت های محیطی است. آمیخته بازاریابی یا چهارp  می باشد که شاملplace٬promotion ٬price و product یعنی محصول٬ قیمت٬ فعالیت های تشویقی و ترغیبی و مکان توزیع از ابزارهای عمده مدیران بازاریابی معاصر میباشد. بنابرین بطورکلی بازاریابی جهانی٬ مجموعه  از مفاهیم٬ ابزارها٬ تیوری ها٬ عملیات٬ روش ها و تجارب است که اخیراً اصول آن شامل موارد زیر می باشد:

  • ایجاد ارزش برای مشتریان و معامله ارزش؛
  • ایجاد مزیت رقابتی؛
  • تمرکز بر نیازها و خواسته های مشتریان؛

 

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *