types-of-Financial-transactionsانواع مختلف معاملات مالی عبارت اند از:

قرارداد لحظه ای (Spot)
اولين قسمت از معاملات مالی به قرارداد لحظه ای یا spot مربوط می شود. در این قراردادها جنس یا کالا یا نمادی که مورد خرید و فروش قرار می گيرد٬ از زمانی که خریده می شود یا فروخته می شود٬ تا هر زمانی که مالک آن جنس را نگهداری کند٬ در اختيار فرد است و هيچ اجباری به خارج شدن از معامله یا position را ندارد. بطور مثال زمانی که شما خانه یا سکه ای را خریداری می کنيد٬ تا هر زمان که دوست داشته باشيد٬ می توانيد آنرا نگهداری کنيد و در آینده هر زمان که خواستيد آن را بفروشيد.

قرارداد آتی (Future)
قسمت دوم از معاملات مالی٬ قرارداد آتی یا future می باشد. در این نوع قراردادها خرید و فروش تا زمان مشخص در اختيار معامله گر قرار دارد.

آن٬ جنس مورد نظر را نگه داره٬ اما زمانی که تاریخ سررسيد آن به پایان رسيد٬ اگر آن جنس را خرید کرده است باید بلاجبار بفروشد و اگر فرخته باشد باید آن جنس را بخرد و position مورد نظر را ببندد.
این نوع معاملات دارای تاریخ انقضا می باشند و در زمان انقضا٬ فرد باید یا پوزیشن را ببندد یا اینکه نسبت به تحویل دادن یا تحویل گرفتن جنس اقدام کند.

قرارداد اختیار (Option)
قسمت سوم معاملات مالی٬ قرارداد اختيار یا option می باشند. در این نوع قرارداد فرد نمادی را که خریداری کرده یا بفروش رسانده است٬ در زمان آینده باید آن position را انجام دهد. تفاوت این مدل قرارداد با قراردادهای آتی این است که زمان مورد نظر بين دو طرف کاملا قابل تعيين است. یعنی سررسيد آن توسط خریدار و فروشنده تعيين می شود و سررسيدها زمان مشخصی ندارند و در واقع option با هزینه بيشتری نسبت به future انجام می شود زیرا زمان های آن قابل تغيير است.

قرارداد سلف-پیش خرید (Forward)
قسمت چهارم مربوط می شود به قرارداد سلف یا forward که به نوعی شبيه به قراردادهای future هستند٬ با این تفاوت که بجای اینکه فرد در حالت آتی قسمتی از وجه را بعنوان وجه ضمان پيش کارگذار قرار می دهد٬ در این حالت کل مبلغ جنس یا کالای مورد نظر را پرداخت می کند و در زمان مشخصی در آینده آن جنس را تحویل می گيرد. این مورد برای بعضی تجار قابل استفاده می باشد.

 

برگرفته: اندیشکده اقتصاد و سیاست

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *