failure-successشرکت ها و کسب و کارهای کوچک و تازه کار، همواره در معرض خطر نابودی قرار دارند و کوچکترین مشکلات می تواند درمقام تهدیدی جدی برایشان به حساب آید. از این رو در صورتیکه در مواجه با مسائل پیش بینی نشده و مشکلات کوچک تصمیمی صحیح و منطقی اتخاذ نگردد، می تواند برایشان بسیار گران و جبران ناپذیر باشد. این مشکلات اغلب به خاطر تجربه ناکافی و عدم دوراندیشی مدیران جوان رخ میدهد. با در نظر گرفتن برخی مسائل می توان درصد وقوع فاجعه در یک کسب و کار را به حداقل ممکن کاهش داد.

هزینه ها را منطقی پیش بینی کنید

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در بین شرکت های نوپا بسیار مشهود است، عدم شناخت صحیح هزینه ها و به بیان واضح تر هزینه های پیش بینی نشده است. افراد معمولا صرفا حسابِ هزینه های مشهود و مشخص را دارند و از هزینه های پنهان غافل می مانند. توجه داشته باشید که می بایست در حدود سی درصد از هزینه های اجرایی [موادی که جزء پیکره اصلی کار می باشند] را برای هزینه های پنهان در نظر بگیرید. هزینه های پنهان مجموعه مبالغی است که به شکل خرُد و برای کارهای غیر اصلی، اما اجتناب ناپذیر صرف و تقریبا نمی توان آنها پیش بینی و یا در بودجه به طور مشخص وارد آورد. روش منطقی آن است که حداقل برای ۳۰ درصد از بودجه کل خود برنامه ریزی نکنید و آنرا برای این قبیل موارد نگه دارید. اگر خوش شانس بودید و توانستید روی هزینه ها مدیریت کافی اعمال کنید، عملا این درصد را پس انداز نموده اید.

برنامه ریزی خود را منطقی کنید
مهمترین ویژگی ای که یک برنامه کاری باید داشته باشد آن است که به دور از شتابزرگی و بر اساس قابلیت های تیم طراحی گردد. اگر بخواهید برنامه ای سنگین را در مدت زمانی کمتر از حد معقول و یا خارج از توانِ تیم خود به اجرا برسانید، بدون هیچ تردیدی به شکست منتهی خواهد شد. توانایی های خود و همکارانتان را به خوبی بشناسید، زمان ِ مطلوب برای اجرای کار را به درستی بسینجید و از زمان های پرت و بدون بازدهی غافل نشوید.

آهسته حرکت کنید
انجام چند پروژه به طور همزمان یا درگیر کردن خود با مسائل مختلف، جز اتلاف انرژی و سرمایه شما چیزی در برنخواهد داشت. از فکرِ برداشتن چند هندوانه با یک دست بیرون بیائید و تمرکز و توان خود را برروی یک پروژه متمرکز کنید. فراموش نکنید که شما تازه کار هستید و هنوز تجربه کافی را در بسیاری از امور ندارید. پس موفقیت ِ کامل در یک پروژه برایتان بسیار سودمندتر از فعالیت در چند پروژه به شکل موازیست. می توانید با برنامه ریزی صحیح برای خود، باقی امور را در مقاطعِ زمانی مشخص و پس از به سرانجام رساندن برنامه اصلی اجرایی کنید.

پیوسته حرکت کنید
وقفه در کار ، قاتل پنهان کسب و کار است. همواره برای روزها و ماههای آتی خود و بقیه افراد تیم برنامه مشخص داشته باشید و زمان را از دست ندهید. طرح های بلند مدت و میان مدت خود را با جدیت هرچه تمام تر مدون سازید و آنها را یکی پس از دیگری اجرا و به بهره برداری برسانید. کمال گرایی را در حدِّ اعتدال رعایت کنید . از کیفیت کار کم نگذارید و بیش از حد وسواس به خرج ندهید.

از اشتباهات خود پند بگیرید و آنها را بپذیرید
اگر در کاری متوجه اشتباه ِ خود شدید، با خود مقابله نکنید و با فروتنی کامل آنرا بپذیرید. توجه داشته باشید که اشتباه نیز همانند شکست بخشی از یک کسب و کار ”سالم” و رو به جلوست. به این فکر کنید که اشتباهات، تجربه هایی ارزشمند برای شما هستند و که بدون نیل به انها برداشتن گامهای بزرگ بعدی میسر نیست. همچنین اگر پذیرفتید که راهی را اشتباه رفته اید و بخاطر آن هزینه هایی را متقبل شده اید، دیگر به آن اصرار نداشته باشید و سعی به یافتن راهی جدید و بی اشتباه بورزید. لطفا غرور را کنار بگذارید!

برگرفته: نوین یار

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *