management_principlesمديريت چيست؟ وظيفه مديران چيست؟ چگونه مي‌توان مديريت درستي داشت؟ اينها سوالات متداولي است كه اكثريت ما در كار مديريت بارها و بارها با آنها مواجه شده‌ايم و به دنبال پاسخي براي آنها بوده‌ايم. در اينجا سعي مي‌كنيم با نگاهي ساده به اين پرسش‌ها بپردازيم.

دانش و هنر

مديريت تلفيقي از هنر و علم است. مديريت هنري است كه مي‌تواند تاثيرگذاري افراد را نسبت به زماني كه يك مدير وجود ندارد، افزايش دهد و علمي است كه شيوه چگونگي اين امر را به شما نشان مي‌دهد و بر پايه چهار ستون: برنامه‌ريزي، سازمان‌دهي، سرپرستي و نظارت قرار دارد.

تاثيرگذاري بيشتر

در يك واحد توليدي بدون يك مدير چهار كارگر با هشت ساعت كار توانايي توليد 6واحد كالا را دارند. اگر من مديري براي مديريت اين مجموعه استخدام كنم، در حالي كه توليد ثابت بماند، هيچ نفعي براي مجموعه من نداشته است ولي از سوي ديگر اگر توليد افزايش يابد و به 8 واحد برسد، نشان مي‌دهد كه مديريت مجموعه تاثيرگذار و با ارزش بوده است.

توانايي‌هاي اوليه در مديريت:

1- برنامه‌ريزي: مديريت در آغاز با برنامه‌ريزي شروع مي‌شود و به همين ترتيب سرآغاز يك مديريت كارآمد، برنامه اي موفق است. همچنين بازبيني برنامه‌هاي موفق گذشته و استفاده از تجارب حاصل از آن نيز مي‌تواند بسيار مفيد باشد. بدون برنامه شما هرگز موفق نخواهيد شد. اگر شما به طور تصادفي يك برنامه را هدف قرار دهيد ممكن است بر اساس شانس به نتايج و دستاوردهاي مثبتي دست يابيد ولي به طور قطع، تكرارپذير نخواهد بود.

كشف كنيد هدف اصلي سازمان شما چيست يا با دقت به حرف‌ها و خواسته‌هاي رييس خود در اين زمينه گوش كنيد. سپس سعي كنيد از بهترين روش‌ها و عملكردها براي دستيابي به آن استفاده كنيد.

دقت كنيد چه منابعي در دسترس شما است؟ و چه منابعي مي‌توانيد به دست آوريد؟ نقاط ضعف و قدرت خود و سايرين را مقايسه كنيد. به طور مثال توجه كنيد توليد كالايي با چهار كارگر براي شما كم‌هزينه‌تر است يا اجاره ماشيني براي انجام آن كار با يك كارگر؟

سعي كنيد تمام سناريوهاي احتمالي را در نظر بگيريد و براي آنها برنامه‌ريزي كنيد. بدترين سناريوهايي كه ممكن است با آن روبه رو شويد را نيز لحاظ كنيد و براي آنها نيز برنامه مشخصي داشته باشيد. سپس برنامه‌هاي پيشنهادي خود را ارزيابي كنيد و با قصاوت‌هايي عادلانه به دنبال توسعه آنها باشيد، به طوري كه برنامه اي كارآمد با بهترين عملكرد در اختيار شما قرار گيرد و در صورت شكست نيز راه حلي براي آن داشته باشيد.

2- سازماندهي: حالا بعد از طراحي يك برنامه خوب بايد آن را اجرا كنيم. در ابتدا دقت كنيد تمام اعضاي تيم اجرايي شما آمادگي لازم را دارند و مي‌توانند در زمان تعيين شده با شما همكاري كنند. برنامه را با تيم در ميان بگذاريد و توانايي افراد را براي اجراي آن بررسي كنيد و توجه داشته باشيد آيا كارمندان شما از توانايي‌هاي لازم برخوردار هستند و انگيزه لازم را دارند؟

اطمينان حاصل كنيد كه لوازم مورد نياز براي اجراي برنامه آماده است يا به زودي تامين مي‌شود. در آخر قبل از شروع برنامه بررسي كنيد كه همه افراد تيم متوجه نقش خود در اجراي برنامه شده‌اند و اهميت نقش خود را در موفقيت كلي پروژه درك كرده‌اند.

3- سرپرستي: در اين بخش، برنامه‌ها در حال اجرا است. به همه افراد آنچه بايد انجام شود را اطلاع دهيد. اين قسمت از اجراي كار همانند رهبري يك اركستر است. در يك اركستر همه نوازندگان روبه‌روي رهبر گروه قرار مي‌گيرند. آنها مي‌دانند هر قطعه چه زماني و به چه شيوه اي بايد اجرا شود و چه زماني پايان پذيرد.

اين رهبر اركستر است كه با رهبري صحيح خود سبب اجراي يك موسيقي موفق مي‌شود. وظيفه شما به عنوان مدير يك پروژه نيز به همين ظرافت است. همه كارمندان همانند (نوازندگان) در مقابل شما قرار دارند و برنامه شما همان نت موسيقي است.

شما بايد تعداد كارمندان در هر بخش را سازمان‌دهي كنيد و با بخش بندي صحيح مراحل كار بتوانيد يك اجراي خوب داشته باشيد.

4- نظارت: در اين قسمت از پروژه همه عوامل آماده اجرا هستند و شما بايد با تمام دقت بر آنها نظارت داشته باشيد. اطمينان حاصل كنيد همه امور طبق طرح قبلي پيش مي‌رود، چنانچه قسمتي از كار با توجه به طرح اوليه پيش نرفت، شما بايد به بازبيني كار پرداخته و برنامه را چنانچه لازم بود دوباره تنظيم كنيد.

به طور كلي در زمان اجراي كار عملياتي با مشكلات زيادي روبه رو مي‌شويم. برخي از كارمندان ممكن است مريض شوند، برخي سر زمان تعيين شده سر كار نباشند. بنابراين درهمان ابتداي كار بايد برنامه‌اي مشخص براي چنين وقايع پيش‌بيني نشده‌اي تهيه كنيد. شما به عنوان يك مدير بايد هميشه آمادگي لازم براي آنچه ممكن است اتفاق بيفتد را داشته باشيد و مي‌توانيد ريسك هزينه‌هاي ناشي از آن را محاسبه و براي آن برنامه‌ريزي كنيد.

بايد توجه داشت مديريت افراد كار آساني نيست، با اين حال مي‌توان آن را با موفقيت انجام داد و مي‌تواند يك تجربه بسيار ارزشمند باشد. به ياد داشته باشيد كه مديريت نيز همانند هر مهارت ديگري با مطالعه و تمرين قابل ارتقا است.

 
مترجم: پريسا حبيبي

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *