Jack-Ma-Alibaba

جک ما، مدیر عامل شرکت علی بابا از جمله افراد موفق در حوزه فناوری اطلاعات است که نام او به عنوان چهارمین فرد در فهرست باهوش ترین مدیران دنیای فناوری به ثبت رسیده است.

او در سال ۱۹۶۴ در یک خانواده هنرمند در چین چشم گشود علاقه شدید وی به زبان انگلیسی به حدی بود که با دوچرخه به محل اقامت توریست ها می رفت و با آنها انگلیسی صحبت می کرد و آنها را با مناطق مختلف شهر آشنا می کرد.جالب است بدانید جک۳ بار در آزمون ورودی دانشگاه امتحان مردود شد و هرباربرای استخدام در مجموعه هایی چون رستورانهای kfc، هتل محلی و اداره پلیس اقدام می کرد،پذیرفته نمی شد.

وی پس از چند سال تدریس زبان انگلیسی، به عنوان مترجم در یک شرکت چینی مشغول به کار شد وسفر به ایالت متحده امریکا را از طریق این شرکت تجربه کرد. استفاده از اینترنت برای اولین بار توسط وی و نیافتن هیچ مطلبی در مورد کشورش او را به شروع انجام فعالیت اینترنتی برای چین بر انگیخت .

در مورد چرایی انتخاب نام علی بابا جک ما اینگونه می گوید :برای کسب و کار نیازمند نام مناسب بودیم، که در عین منحصربه ‌فرد بودن، برای مردم آشنا و تلفظ آن برای ملت‌ها با زبان‌های مختلف راحت باشد. پرسش نام علی بابا از افراد با ملیت های مختلفی چون، آلمانی، هندی، ژاپنی، چینی موجب شد به این نام اطمینان پیداکنم.

دوبار تلاش جک ما برای راه‌اندازی کسب و کارش کرد با شکست مواجه شد، تا اینکه چهار سال بعد، با متقاعد کردن ۱۷ نفر از دوستانش درباره ایده‌ی مرکز خرید وبه کمک سرمایه گذاری آن ها ؛ علی بابا شکل گرفت.

گروه علی‌بابا در سال ۲۰۰۳ وبگاه taobao.com را راه انداخت تا با شعبه‌ی چینی شرکت eBay رقابت کند. آن‌ها از فروش‌های صورت‌گرفته درصدی دریافت نکردند و کلیه‌ی فرآیند را برای خرده‌فروشی‌های کوچک و متوسط به‌ رایگان انجام دادند که این مساله موجب نداشتن درامد می شد اما در نهایت با کمک راهکارهای جانبی موفق به سود دهی شدند و توانستند eBay را از گردونه، حذف کنند.جک ما در سال ۲۰۱۳ سمت مدیر عاملی را ترک و ریاست هیات مدیره را بر عهده گرفت و بزرگ‌ترین و شجاعانه‌ ترین حرکت مجموعه‌ی علی ‌بابا، عرضه‌ ی سهام این شرکت در بورس ایالات متحده بود که به یکباره ارزش این شرکت را تا ۱۵۹ میلیارد دلار بالا برد و به تبع آن جک ما، ثروتمندترین مرد چین لقب گرفت.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *