poverty-and-poverty-lineفقر چیست؟

فقر عبارت از ناتوانی انسان در فراهم آوردن نیازهای بنیادی خود جهت رسیدن به یک زندگی آبرومندانه و شایسته می باشد.

این تعریف به مفهوم (آبرومندانه و شایسته) بستگی دارد، زیرا این مفهوم را فقط می توان درقالب قضاوت های فردی و محیطی شناسایی کرد و تردیدی نیست که درهر اجتماع و از هردیدگاه تعریف متفاوتی ازآن را می توان ارایه داد.

این تعریف برداشت کلی از مفهوم فقر را به دست می دهد. لیکن فقر را می توان از دو دیدگاه مطلق و نسبی مورد ارزیابی قرار داد.

تحقیقات رونتری Rowntree، پایه اصلی بررسی های فقر مطلق را نشان می دهد.

تعریف او از فقر مطلق عبارت است از: خانوار های مبتلا به فقر اولیه آن قدر درآمد ندارند که بتوانند حد اقل نیازهای تغذیه را برحسب ارزانترین انواع مواد انرژی زا تامین نمایند.

یکی از معروفترین محققین فقر نسبی، تاون سند Townsend است. او به نقش افراد در درون اجتماع و به ارتباط بین آنها و سایرین اهمیت می داد.

به گفته او، افراد در صورتی فقیر شمرده می شوند که نتوانند در زندگی مشترک جامعه ای که در آن زندگی می کنند مشارکت داشته باشند.

با این تعریف در هر جامعه با در نظر گرفتن معیارهای متفاوت می توان فقر را تعریف کرد و پائین بودن نسبی سطح زندگی مردم را در مقایسه با سطح زندگی متعارف جامعه برآورد و محاسبه نمود.

دراین حالت، درجه محرومیت نسبی جامعه مطرح می شود و از این طریق است که می توان فقرای هر جامعه را شناسایی کرد. 

خط فقر چیست؟

خط فقر ارتباطی بین فقر و نابرابری نسبی دارد. این خط پائین ترین حد درآمد لازم برای حفظ زندگی در حداقل معیشت را نشان می دهد.

در این تعریف، حفظ زندگی، به قضاوت های فردی و معیارهای اجتماعی بستگی می یابد با توجه به اینکه فقر مطلق و یا فقر نسبی را مورد نظر قرار دهیم، خطوط فقر متفاوتی خواهیم داشت.

با تعاریف متفاوتی که از فقر وجود دارد، برآورد های مختلفی نیز از خط فقر می توان انجام داد. تعدادی از روش های موجود از این برآوردها عبارتند از:

  1. محاسبه خط فقر براساس حداقل معیشت.
  2. محاسبه خط فقر براساس تامین مواد غذائی درحد نورمال.
  3. محاسبه خط فقر براساس کالری مورد نیاز روزانه.
  4. برآورد خانوارهای آسیب پذیر بر اساس نماگرهای رفاه.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *