کتاب «هفت عادت افراد بسیار کارآمد» (The seven Habits of Highly Effective People) نوشته استفان کاوی (Stephen Covey) در سال ۱۹۸۹ منتشر شده است. برخی از کارشناسان این کتاب را در حوزه خودیاری (Self-help) دسته بندی می‌کنند. این کتاب به ۴۰ زبان ترجمه شده و بیش از ۲۰ میلیون نسخه در دنیا فروخته شده است. بیشتر پژوهشگران که در حوزه خودیاری فعالیت‌ می‌کنند به این مسئله اذعان دارند که اگر ما به دنبال تغییرپذیری برای پیشرفت هستیم مسئولیت این تغییرپذیری بیشتر از سازمان‌ها و افراد دیگر بر عهده خود ما است. در اینفوگراف زیر خلاصه‌ای از هدف عادت مطرح شده در کتاب ارائه ‌شده است.

the-7-habits-of-highly-effective-people

(برای دیدن داده‌نمای در نمای بزرگ‌تر این‌جا کلیک کنید…)

در کتاب‌فروشی‌ها معمولاً کتاب هفت عادت افراد بسیار کارآمد را در کنار کتاب‌های کسانی مانند آنتونی رابینز قرار می‌دهند، این در حالی است که تفکرات استفان کاوی با اغلب سخنران انگیزشی متفاوت است. صحبت‌ها و کتاب‌های او صرفاً انگیزشی نیست و پایه‌های علمی را می‌توان در برخی از مطالب ارائه شده توسط او دید؛ با مرور رزومه تحصیلاتی و پژوهشی او که از دانش آموختگان دانشگاه هاروارد است و همچنین شرکت‌ها و مراکز آموزشی مطرحی که با آن‌ها همکاری داشته می‌توان به جنبه علمی شخصیت او پی برد. استفان کاوی در سن ۷۹ سالگی در تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۲ درگذشت.

نکته مهمی که در این کتاب استفان کاوی باید به آن توجه شود استفاده از کلمه Habits به معنای عادت‌ها در عنوان کتاب و تأکید استفان کاوی بر روی این واژه است. عادت‌ها، رفتارهایی هستند که با تمرین و ممارست وارد زندگی هر شخصی می‌شوند و بخش بزرگی از زندگی و سبک زندگی او را تشکیل می‌دهند. عادات ما در واقع رفتاری‌هایی هستند که ما به صورت ناخوادگاه و با خودآگاهی کم انجام می‌دهیم، به همین دلیل تغییر در عادت‌ها فرایندی سخت، نیازمند زمان و تغییر نوع نگاه به زندگی است. هفت عادت بیان شده در این کتاب به شرح زیر می‌باشند:

۱. رویکرد پیش فعالانه داشته باش: این عادت به ما می‌گوید که عوامل قابل کنترل و غیرقابل کنترل محیط را بشناسیم و مسئولیت‌ تصمیم‌های خود را بر عهده بگیریم.

۲. هدفمند باش: داشتن هدف از الزامات موفقیت است.

۳. اول چیزهای مهم را انجام بده: اولویت‌بندی یکی از اصول اصلی موفقیت در زندگی است. یکی از خصوصیات انسان‌های موفق آن است که می‌توانند فعالیت‌های خود را اولویت‌بندی کنند.

۴. رویکرد برد – برد داشته باش: در کنار منافع خود، منافع دیگران را هم در نظر بگیر.

۵. نخست به دنبال فهمیدن باش و بعد به دنبال فهمیده شدن: اینکه چقدر خود را می‌توانیم به جای انسان‌های دیگر بگذاریم و آن‌ها را درک کنیم و شنونده‌های خوبی باشیم مهارتی است که معمولاً برای انسان‌ها‌ به عادت تبدیل نشده است و این خود یکی از موانع بزرگ ارتباطی است.

۶. هم‌افزایی: اولین اصل در هم‌افزایی آن است که چه مقدار فعالیت‌های ما در راستای هم هستند. این نیازمند داشتن هدف مشخص است.

۷. اره را تیز کن: بین ابزارها و نتایج مطلوب باید تعادل برقرار کرد در واقع ابزارها و نتایج مطلوب هر کدام مانند یک پای انسان هستند که برای رسیدن به موفقیت باید بین آن‌ها تعادل برقرار کرد.

بیان این مطالب و استفاده از واژه عادت‌ها خود نشانگر آن است که برای تغییر اساسی در زندگی که شخص را به انسان کارآمدی تبدیل کند میانبری وجود ندارد و این نوع نگاه‌‌ها و استفاده از تکنیک‌های میانبری که در برخی جوامع توسعه نیافته ترویج داده می‌شود با تفکرات افرادی مانند استفان کاوی بسیار متفاوت است. استفان کاوی کتاب دیگری به نام ((هشتمین عادت)) دارد که بعد از این کتاب از او منتشر شده است.

 

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *