the-7-strengths-and-habits-that-successful-people-possess

دبی آلن (Debbie Allen) در کتاب معروف Success Is Easy از ۷ عادت و پافشاری افراد موفق نام می‌برد که می‌توانند موفقیت را برای هر فردی دست‌یافتنی کنند یا حداقل شانس او را برای رسیدن به موفقیت بالاتر ببرند.

موفقیت اسرار و رموز مخفی ندارد. وقتی به زندگی، عادت‌ها و خصوصیت‌های افراد موفق نگاهی بیندازید؛ به راحتی می‌توانید مسیر موفقیت را ببینید.

عادت‌ها و ویژگی‌های افراد موفق یک شبه به وجود نیامده و اتفاقی نیستند. هرچند ممکن است این عادت‌ها بی‌دردسر یا طبیعی جلوه کنند ولی پشت سر آن‌ها سال‌ها پافشاری و برنامه وجود دارد.

افراد موفق به عنوان بخشی از کار روزانه خود، روی عادت‌های موفقیت‌آمیز خود پافشاری می‌کنند تا موفقیت به روشی برای زندگی کردن تبدیل شود. در ادامه و به نقل از کتاب Success Is Easy می‌خواهیم نگایه به ۷ عادت و نقطه قوت افراد موفق بیندازیم:

۱- ذهنیتی موفقیت‌محور، مشتاق پیروزی و رسیدن به هدف دارند
افراد موفق اراده‌ای قوی برای به موفقیت رسیدن و در آغوش کشیدن اهداف‌شان دارند. مشتاقانه به دنبال حرکت به جلو، رشد کردن و انجام دادن کارهایی بیشتر از یک فرد معمولی دارند. تمایل شدید و عمیقی برای ایجاد تغییرات مثبت از خود نشان می‌دهند و به دنبال خارج شدن از منطقه امن و راحت خود هستند.

حتی اگر تلاش‌های آن‌ها به شکست بیانجامد و در رسیدن به یک هدف ناکام شوند؛ سریعا فرصت‌های اطراف خود را بررسی کرده و سعی می‌کنند در جهتی جدید پیش بروند و متوقف نشوند. اما افراد ناموفق وقتی به مانعی برخورد کرده و شکست می‌خورند؛ دستان خود را بالا برده و خیلی زود تسلیم می‌شوند.

۲- خودشناس و دارای اعتماد به نفس هستند
افراد موفق به خوبی روحیات، توانایی‌ها و استعداد خود را شناخته و از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند. به مهارت و دانش خود اعتماد دارند و حتی اگر از مهارت و دانش کافی برای انجام کاری برخوردار نباشند؛ سعی می‌کنند با اشتیاق و تعهد به موفقیت برسند یا شانس خود را افزایش دهند.

افراد موفق حس‌های قوی دارند که کمک‌شان می‌کند تعهدات محکمی بدهند و گام‌های قوی بردارند. راحت صحبت می‌کنند و ابایی ندارند ایده‌ها، تفکرات و عقاید خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. ایستاده و محکم سخن می‌گویند چون مطمئن هستند.

افراد ناموفق فاقد اعتماد به نفس هستند. غالبا تمایلی به باز کردن موضوع و صحبت بیشتر درباره ایده‌ای ندارند و این‌گونه از دیگران عقب افتاده و فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهند.

۳- چشم‌اندازی متمرکز و پیشرفت‌گرا دارند
افراد موفق چشم‌اندازی روشن و شفاف از اهداف دارند. می‌دانند دقیقا برای رسیدن به موفقیت چه گام‌هایی را باید بردارند و کج‌راهه‌ها و بی‌راهه‌ها را زود تشخیص می‌دهند. یک نگرش، چشم‌انداز و ترسیم قوی به عنوان راهنما برای حفظ انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف دارند.

ابتدا اهداف کوچک‌تر را ترسیم و سعی در تسخیرشان دارند. سپس، به سوی اهداف بزرگ‌تر و جسورانه‌تر حرکت می‌کنند تا به موفقیت برسند.

افراد ناموفق غالبا چشم‌اندازی مبهم، گنگ و اشتباه یا گمراه‌کننده دارند. غالبا وقت و هزینه خود را برای رسیدن به هدفی غیرواقعی هدر می‌دهند یا مسیر درستی برای رسیدن به هدف انتخاب نمی‌کنند.

۴- ارزش زمان را به خوبی می‌دانند
افراد موفق بسیار کارآمد و دارای بهره‌وری بالایی هستند. ارزش زمان را به خوبی دانسته و سعی می‌کنند به بهترین نحو از آن استفاده کنند. به دیگران اجازه نمی‌دهند از وقت آن‌ها استفاده کرده یا آن را به هدر دهند.

سعی می‌کنند یک ساختار، نظم و سیستمی در کار و زندگی برقرار کرده و دیگران را وادار به احترام گذاشتن به آن کنند. به وضوح می‌دانند که زمان با ارزش‌ترین دارایی آن‌ها است.

افراد موفق زمان خود را صرف کارهای غیرضروری کرده و غالبا بهره‌وری پایینی دارند. بیش از حد آزاد هستند و به دیگران اجازه می‌دهند برای زمان‌شان تصمیم‌گیری کنند. فرصت زیادی به دیگران اختصاص می‌دهند و از فرصت‌هایی که دارند؛ کمتر استفاده می‌کنند.

۵- صاحب آن هستند
افراد موفق صاحب یک کسب‌وکار خوب، برند اختصاصی و فعالیت‌های تجاری هستند که از دیگران متمایزشان می‌کند. آن‌ها به عنوان متخصص و صاحب‌نظر در حوزه کاری خود شناخته شده و در صنعت خودشان یک فرد شناخته شده و برند هستند.

افراد ناموفق کارهایی دارند که دیگران و عموم مردم مشغول‌شان هستند. فاقد یک برنامه و استراتژی برای ساختن یک کسب‌وکار یا برند منحصربه‌فرد هستند و برای نگه داشتن یک تجارت به اندازه کافی تلاش نمی‌کنند.

۶- متفاوت از نیمی از مردم فکر می‌کنند
افراد موفق متفاوت فکر می‌کنند. آنها سعی می‌کنند یک قدم جلوتر را حدس زده و بیشتر متوجه آینده باشند. سعی می‌کنند همه‌جا را زیر نظر داشته و خارج از چارچوب‌های روتین، تصمیم‌گیری کرده یا روش‌هایی خلاقانه و مبتکرانه استفاده کنند. از جدا افتادن و رفتن راهی که دیگران نرفتند؛ ترسی ندارند و اهل تجربه کردن هستند.

افراد ناموفق، پیرو جمعیت هستند یا منتظراند دیگران ایده‌ای داده تا ازش کپی کنند. معمولا یک قدم از دیگران عقب‌تر هستند و از رقابت بازمی‌مانند.

۷- عاشق کارشان هستند
افراد موفق کار را به عنوان کار نمی‌بینند و انجام نمی‌دهند. از کار و شغل خود لذت می‌برند و کارهایی انجام می‌دهند که دوست دارند. این لذت به آن‌ها حس خوشبختی و موفقیت می‌دهد و این‌گونه موفقیت را تعریف می‌کنند.

افراد ناموفق کار را از روی ناچاری، اجبار و برای درآمدزایی انجام می‌دهند. غالبا از کاری که می‌کنند؛ لذت نبرده و صرفا به عنوان یک کار و شعل انجام می‌دهند.

 

نوشته: میثاق محمدی‌زاده  |  منبع: انترپرونیور  |  برگرفته: یک‌پزشک

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *