AMAZONAmazon.com نام شرکت تجاري الکترونيکي آمريکايي مستقر در سيتل (Seattle) واشنگتن است.اين شرکت يکي از مهم‌ترين شرکت‌هاي فروش کالا از طريق اينترنت است. در واقع Amazon پيشرو در جهان تجارت الکترونيکي است.
Amazon در سال 1994 توسط جف‌بزوس (Jeff Bezos) پايه‌گذاري و در سال 1995 با فروش کتاب به صورت آنلاين آغاز به کار کرد.
اما خيلي زود فروش DVD ، CDهاي موسيقي، نرم‌افزارهاي کامپيوتري، ويدئو گيم، لوازم الکترونيکي، پوشاک و البسه، خوراکي، اسباب‌بازي و کالاهاي ديگر هم به آن اضافه شد.

Amazon وب‌سايت‌هاي جداگانه در کشورهاي کانادا، انگليس، آلمان، اتريش، فرانسه، چين و ژاپن راه‌اندازي کرده است. سايت Amazon به فروش گلچين محصولات به سراسر نقاط دنيا مي‌پردازد.

تعجب‌آور است که بگوييم بزوس (Bezos) در سال 1988 در حالي که به همراه همسرش سوار بر ماشين شورلت بليزر خود از فورت ورت تگزاس به سمت بليويو واشنگتن در حرکت بود طرح تجاري سايت Amazon را نوشت.

اين شرکت در ابتدا با نام Cadabra.com فعاليت مي‌کرد اما خيلي زود بزوس Bezos)) نام اين سايت را به دليل شباهت آن با Cadaver تغيير داده و آن را به نام بزرگ‌ترين رودخانه جهان «آمازون» نام‌گذاري کرد.
اين شرکت در سال 1994 در دولت واشنگتن ثبت شد و خدمات خود را در جولاي 1995 آغاز نمود و مجدداً در سال 1996 در Delaware ثبت گرديد.
Amazon.com با نام تجاري NASDAQ و نماد AMZN به فعاليت خود ادامه مي‌دهد.
طرح اوليه تجاري Amazon کمي غير معمول به نظر مي‌رسيد. در اين طرح انتظار نمي‌رفت که شرکت در عرض 4 تا 5 سال به سود قابل توجهي برسد. اما استراتژي و راهبرد طرح کارآمد بود. Amazon اواخر دهه 1990 درحالي‌که بسياري از شرکت‌هاي اينترنتي ديگر با سرعت چشمگيري توسعه يافتند با سرعت ثابت گام‌هاي توسعه را پشت سر گذاشت.
رشد کند Amazon شکايت تعدادي از سهام‌داران شرکت را در پي داشت. آن‌ها عقيده داشتند که اين شرکت در کوتاه‌مدت به سود اوليه خود نخواهد رسيد.
اما در پي ورشکست شدن بسياري از شرکت‌هاي الکترونيکي، Amazon با تلاش فراوان در سه ماهه چهارم سال 2002 موفق شد به سود اوليه خود دست يابد.
5 ميليون دلار مبلغ بسيار ناچيزي بود اما به لحاظ سمبوليک مهم تلقي مي‌شد.
اين شرکت تا به امروز سوددهي داشته است: درآمد خالص 3.35 ميليون دلار در سال 2003، 5.588 ميليون دلار در سال 2004، 359 ميليون دلار در سال 2005 و190 ميليون دلار در سال 2006 بوده است.
با وجود سود انبوه، شرکت در حالت خنثي باقيمانده است و عملکرد مثبت سال‌هاي اخير هنوز نتوانسته ضرر گذشته را جبران کند.
تداوم توسعه درآمد شرکت Amazon به دليل حضور بين‌المللي و افزايش تنوع کالاهاست.
مجله تايم (Time Magazine) از بزوس به عنوان «مرد سال 1999» به خاطر موفقيت در فروش آنلاين نام مي‌برد.
Amazon هنوز هم به طور ثابت و يکنواخت به فروش کالاهاي خود مي‌پردازد.
ويژگي بارز سايت Amazon توانايي کاربران در ارسال نقد و نظرات خود در صفحه وب هر کالاست. کاربران در بخش مقياس ارزش کالا ((Rating Scale با ارائه شاخص 1 تا 5 ستاره به کالاي مورد نظر خود امتياز مي‌دهند.
جست‌وجو در کتاب ويژگي ديگر سايت Amazon است که به مشتريان اين امکان را مي‌دهد که براي پيدا کردن کلمات کليدي در کل متن بسياري از کتاب‌هاي کاتالوگ به جست‌وجو بپردازند.
اين ويژگي در 23 اکتبر 2003 با 120000 عنوان (33 ميليون صفحه متن) آغاز شد. اخيراً 250000 کتاب در برنامه جست‌وجو وجود دارد.
Amazon به دنبال همکاري با تقريباً 130 ناشر به کاربران اين امکان را مي‌دهد که برنامه جست‌وجو را انجام دهند.
جهت جلوگيري از نقض کپي‌رايت کتاب، Amazon.com کل متن کامپيوتري کتاب را روي صفحه نياورده و تنها تصوير متن جست‌وجو شده را ارائه داده و امکان پرينت صفحات را به کاربر نداده و در شماره صفحات کتاب محدوديت‌هايي قائل مي‌شود.
Amazon قصد دارد که جست‌وجو در کتاب را به صورت بين‌المللي آغاز کند. به علاوه مشتريان مي‌توانند از طريق برنامه Upgrade Amazon کل کتاب را خوانده و بعد خريداري کنند. گرچه انتخاب کتاب در اين بخش فعلاً محدود مي‌باشد.
حدود 40 درصد فروش سايت Amazon نتيجه لينک شبکه اعضاي پيوسته است. عضو پيوسته اساساً فروشنده و يا شرکت تجاري مستقل است که به دليل ارجاع مشتريان به سايت Amazon حق کميسيون دريافت مي‌کند. اعضاي پيوسته اين کار را با قرار دادن لينک در وب‌سايت خود به صفحه اصلي Amazon و يا کالاهاي خاص انجام مي‌دهند.
تا پايان سال 2003 Amazon تقريباً 1 ميليون عضو پيوسته داشت.
اعضاي پيوسته مي‌توانند با استفاده از Amazon Web Services مستقيماً به کاتالوگ Amazon دسترسي يابند.
Amazon اولين شرکت تجاري آنلاين بود که سيستم شبکه عضو پيوسته را راه‌اندازي کرد.
اين نظريه تاکنون توسط بسياري از شرکت‌هاي تجاري اينترنتي کپي‌برداري شده است.
AStoreعضو پيوسته جديدي است که با ايجاد فروش حرفه‌اي اينترنتي در چند دقيقه و بدون نياز به مهارت‌هاي برنامه‌ريزي به وب‌سايت شما لينک مي‌شود.
در سال 2005 سايت Amazon بخشي به نام Amazon Connect را راه‌اندازي کرد. در اين بخش نويسندگان يا مؤلفان در پايين صفحات مربوط به کتاب مورد نظر و خريداران در صفحه اصلي Amazon مي‌توانند نظرات خود درباره کتاب را عنوان کنند.
امروزه رقيب اصلي بازار خريد Amazon خدمات eBay’s half.com مي‌باشد.
Amazon قصد دارد در مي 2007 با راه‌اندازي بخش فروش محصولات موسيقي آنلاين با Apple’s iTunesMusic Store رقابت کند.
در 21 ژوئن 2003 فروش 3/1 ميليون نسخه هري پاتر توسط سايت Amazon يکي از بزرگ‌ترين رويدادها در تجارت الکترونيکي محسوب شد.
در 16 جولاي 2005 مراسم جشني به مناسبت دهمين سال فعاليت Amazon با اجراي برنامه زنده تلويزيوني با شرکت بيل ماهر Bill Maher و هنرمنداني چون باب دايلن Bob Dylan و نورا جونز Norah Jones برگزار شد.
شرکت‌هاي تابعه Amazon عبارتند از:
٭ A9
٭ Alexa
٭ Internet Movie Database (IMDb)
٭ Joyo.com
٭ Booksurge
٭ CustomFlix

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *