Muhammad-Yunus«ما جامعه‌ای ساخته‌ایم که فرصت استفاده از فرصت‌ها را از آنانی که بیشترین نیازرا به آ ن دارند، گرفته است!» این جمله از محمد یونس است، مردی که هدفش از تلاش هر روزه، پاک کردن چهره جهان از رخوت فقر است. آنچه می‌گوید و میخواهد حتی تصورش در خیال هم زیباست. واقعا برای یک لحظه تصور کنید که کو دکان فردای دنیای ما در موزه فقر و بیخانمانی قدم بزنند و درست وقتی که این مشکلات در دنیای واقعی وجود ندارد، از ما بپرسند که ما چگونه این همه بی‌عدالتی را دیدیم و هیچ نکردیم! برای محمد یونس این فقط یک  رویا نیست، وی سال‌هاست که وقت و دانش خود را به حل مشکل فقر از طریق کارافرینی اجتماعی می‌گذراند!

 

شاید بخواهید بیشتر از محمد یونس و ایده‌های خلاقانه اش بدانید، پس با ما همراه شوید:

محمد یونس در سال ۱۹۴۰ میلادی در یک خانواده پرجمعیت ( فرزند سوم از نه  فرزند خانواده) در روستای باتوا در بنگلادش به دنیا آمد. در سن چهار سالگی همراه خانوادش به شهر چیتاگونگ بنگلادش مهاجرت کرد و دوران مدرسه را در آنجا گذراند. در سال ۱۹۵۷ وارد دانشگاه شد و در سال ۱۹۶۰ لیسانس و در سال ۱۹۶۱ فوق لیسانس خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه داکا گرفت.  پس از سه سال کار تحقیقاتی در دانشگاه، با دریافت بورس تحصیلی به آمریکا رفت و مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۷۱ در رشته اقتصاد از دانشگاه وندابیلت دریافت کرد و به تدریس در دانشگاه تنسی مشغول شد. وی در کنار حرفه خود به طور فعال به کارهای اجتماعی و فرهنگی پرداخت و موفق به چاپ نشریه بنگلادش در آمریکا شد.

اما شاید همیشه یک اتفاق خیلی ساده لازم است که مسیر زندگی را به سمت بی‌نهایت خوبی تغییر دهد! برای یونس این اتفاق در سال ۱۹۷۶ افتاد. در یک بازدید از یکی از فقیرترین روستاهای بنگلادش، وی دریافت که وامهای بسیار بسیار کوچک، میتواند تغییر بزرگی در زندگی افراد فقیر دهد. همان‌جا وی از پول شخصی خود مبلغ ۲۷ دلار را به صورت وام به ۴۲ نفر از زنان آن روستا داد. این وام کوچک و مهمتر از آن ایده و بینش مربوط آن، چنان اقتصاد آن روستا و در نهایت خیلی دیگر از مناطق دنیا را تغییر داد که یونس برای این طرح انسان‌دوستانه برنده جایزه جهانی صلح نوبل در سال ۲۰۰۶ شد.
یونس طرح دادن وامهای کوچک به افراد فقیر و به‌خصوص زنان جامعه را در کنار دادن وام‌های بزرگ به صاحبان صنایع را به دنیا معرفی کرد. پدیده وامهای کوچک (Microfinance) توانست در عرض سال‌های بعد جایگاه خود را در صدها کشور در سراسر دنیا بیابد و زندگی افراد بسیاری را بهبود بخشد.

در ادامه این شیوه و نگاه اقتصادی جدید، یونس مفهوم کسب و کار اجتماعی را به دنیا شناساند. به طور خلاصه این نگاه نو، نوعی از کسب و کار را معرفی می کند که بر خلاف کسب و کارهای متداول که با انگیزه ایجاد سود شکل گرفته‌اند، بر اساس رفع نیاز یا مشکلی در جامعه بنا می‌شود. هدف غایی این کار برطرف کردن مشکل اجتماعی بدون نگاه مادی است. البته لازم به ذکر است که کسب و کار اجتماعی با خدمات خیریه یک تفاوت جزئی دارد وآن هم نگاه معیشت پایدارآن است. در این نوع کسب و کار در آمد و شغل ایجاد می‌شود که این در آمد در راستای تداوم بخشیدن و در عین حال توجیه اقتصادی کسب و کار الزامی است. محمد یونس مقالات بسیار و سه کتاب ارزنده دارد که خواندن آن را به تمام علاقه مندان توصیه میکنیم.

نگاه محمد یونس و مهمتر از آن عملکرد مثبتش امروزه در حال گسترش به نقاط مختلف دنیاست. 

 

~ مدرسه پرتو

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *