xeroxدر برندینگ، هیچ موردی که صد درصد موفق بوده یا شکست خورده باشد وجود ندارد. به طور معمول در یک نام تجاری، موفقیت و شکست در کنار هم دیده می‌شوند.

شرکت زیراکس هم از این قاعده مستثنی نیست. زمانی که زیراکس تصمیم گرفت به سبک IBM سیستم دیتای دفتری ارائه دهد یکی از بزرگ‌ترین شکست‌ها (حداقل از لحاظ مالی) در تاریخ نام‌های تجاری را رقم زد. این شکست در ارائه تله کپیر (که یک نوع ماشین فکس اولیه بود) نیز افتاد. با این حال، همان چیزی که باعث شکست زیراکس در این دو پروژه شد، باعث موفقیتش هم شد و نام زیراکس با دستگاه‌های کپی کاغذ پیوند خورد. صنعتی که خود ابداع‌کننده آن بود.

زیراکس با سابقه‌ای صدساله و دریافت ده‌ها جایزه ملی و بین‌المللی، پرونده موفقی در عرصه چاپ و کپی دارد. اختراع فناوری عکسبرداری الکتریکی یا زیروگرافی خیلی سریع، شرکت را از دنیای فناوری‌های قدیمی به فناوری‌های نوین منتقل کرد. زیراکس با سرمایه‌گذاری عظیم در تحقیق و توسعه و توجه به کیفیت و برآوردن نیازها و کسب رضایت مشتری توانست نشان تجاری خود را در دنیای مدیریت مستندات بر همه تحمیل کند و در بازار بیش از 100 میلیارد دلاری این صنعت، سرآمد همگان شود. سال 1959، شرکت با عرضه اولین دستگاه کپی اداری، زنجیره موفقیت‌های خود را آغاز کرد و به سرعت پس از آن با عرضه محصولات و خدمات متعدد و متنوع در زمینه چاپگرهای لیزری رنگی، دستگاه‌های مختلف کپی، نرم‌افزارهای مدیریت مستندات و پشتیبانی با انواع کاغذ و جوهرهای خشک و‌تر مراحل ترقی را طی کرد. طی این سال‌ها، شرکت توانسته است در حوزه‌های متعددی جایگاه ارزشمندی برای خود درمیان 500 شرکت برتر جهان به دست آورد. فعالیت‌های شش سیگما (استراتژی تحولی شش سیگما، سیستمی است که موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آماری و نهایتا حل مشکلات شده و به شرکت امکان جهش و تحول را می‌دهد.) در حوزه کیفیت، توجه به اصول اخلاقی در کسب و کار، کسب جوایز بسیار در زمینه‌های کیفیت و فناوری، سرمایه‌گذاری عظیم در تحقیق و توسعه و حرکت مناسب در همکاری مشارکتی با دیگر شرکت‌های برتر از این جمله است.

در سال 1906 زیراکس با عنوان شرکت هالوید به منظور ساخت و فروش کاغذ در تجهیزات عکسبرداری تاسیس شد. 30 سال بعد، چستر کارلسون فیزیکدان و مخترع، اولین تصویر کپی شده را در آزمایشگاهش در نیویورک ساخت و در 1942 اختراع عکاسی الکتریکی را که بعدها به زیروگرافی موسوم شد، به ثبت رسانید؛ فناوری که انقلابی در دنیای عکس و تصویر پدید آورد. در سال 1949 اولین دستگاه کپی زیراکس مدل A روانه بازار شد. نقطه عطف شرکت، فروش موفقیت‌آمیز اولین دستگاه کپی اداری زیراکس در سال 1959 بود. در این سال‌ها شرکت هالوید به شرکت زیراکس هالوید و سپس به زیراکس تغییر نام داد. در 1970 چاپگر الکتروستاتیک معرفی شد و پنج سال بعد اولین دستگاه کپی لیزری به بازار عرضه شد. در سال 1993 شرکت برای یکپارچه‌سازی و سازگاری رایانه‌های شخصی و محصولات مستندسازی با مایکروسافت همکاری کرد. در آغاز قرن جدید، نسل نوین دستگاه‌های زیراکس رنگی به بازار عرضه شد.

امروزه زیروگرافی سنگ زیربنای صنعت جهانی کپی است. صنعت مستندسازی از فناوری قدیمی دستگاه‌های لنز نوری به سیستم‌های دیجیتال، از سیاه و سفید به رنگی و از مستندسازی کاغذی به مستندسازی الکترونیک تحول یافته و این روند فرصت‌هایی را فراروی شرکت قرار داده است تا بتواند در بازار 117 میلیارد دلاری این صنعت رشد کند. در سال 2005 بیش از 10 میلیارد صفحه با استفاده از چاپگرهای رنگی زیراکس گرفته شد و رهبری شرکت را در این صنعت ثابت کرد. این رقم در سال 2006 به بیش از 30 میلیارد صفحه رنگی رسید.

تمرکز استراتژیک شرکت بر سه بازار اصلی (محیط‌های تولیدی و تجاری، شبکه‌های اداری و ارائه خدمات) در بیش از 160 کشور جهان است. به عبارت دیگر ساخت، بازاریابی، ارائه خدمات و پشتیبانی کامل شامل نرم‌افزار، محصولات و خدمات در دستور کار شرکت قرار دارد. بیانیه ماموریت شرکت چنین است: هدف راهبردی ما کمک به مردم برای یافتن راه‌های بهتر انجام کارهای بزرگ از طریق رهبری پایدار در فناوری مستندسازی و عرضه محصولات و خدماتی است که فرآیندها و نتایج کسب و کار مشتریان ما را بهبود می‌بخشد. شرکت زیراکس در سال 2007 به عنوان یکی از اخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان برگزیده شد. زیراکس، خود را یک شرکت مبتنی بر فناوری و نوآوری می‌داند؛ شرکتی که بر اساس نوآوری بنیان نهاده شده و ادامه حیات داده است. شرکت در سال 2006، 6/1 میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده است. از شرکت‌هایی است که در زمینه‌های مختلف و به ویژه کیفیت، جوایز بسیاری دریافت داشته است. از سال 1980، شرکت زیراکس و فوجی زیراکس 25 جایزه ملی کیفیت را در 20 کشور تصاحب کرده‌اند، زیراکس در آمریکا دو بار در سال‌های 1989 و 1997 جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج را دریافته داشته است. زیراکس اروپا، اولین جایزه کیفیت اروپا را در 1992 برد و فوجی زیراکس، جایزه دمینگ را در 1980 دریافت کرد. کارکنان شرکت بالغ بر53700 نفر هستند که در کشورهای مختلف جهان مشغول به کارند و از این تعداد 28400 نفر در آمریکا فعالیت می‌کنند. مدیرعامل شرکت در زمینه توجه به منابع انسانی می‌گوید: آنچه که من بیشتر از هر چیز دیگر در شرکت دوست دارم کارکنان هستند. آنها هرچه را برای موقعیت زیراکس لازم است انجام می‌دهند تا موفقیت و بازگشت سرمایه مشتریان ما تحقق یابد. زیراکس در سال‌های بعد بیشتر خود را درگیر مسائل آموزشی و تحقیقاتی کرد. در 1993 دانشگاه زیراکس و در 2003 نیز با همکاری مایکروسافت، مرکز کارآفرینی دانشگاه MIT را در جهت استفاده از فناوری برای افزایش بهره‌وری تاسیس کرد.

 

نوشته:کوشان غلامی 

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *