مجمع جهانی اقتصاد

چهل و چند سال است که مجمع جهانی اقتصاد، برگزارمی‌شود. ده نکته‌ای را که شاید پیش از این چیزی درباره آن نشنیده بودید، می‌خوانید.

 

۱-مدیریت زمان

برای یک مدیر اجرایی امروزی کار سختی است که ۵ روز کامل را در تقویم کاری اش خالی بگذارد، برای همین بعضی ها فقط برای یک یا دو روز در این اجلاس شرکت می کنند. به نظرمی رسد درسال های اولیه برگزاری این مجمع کسی زیاد عجله ای نداشته، و زمان برگزاری مجمع دو هفته کامل بوده است.

۲- نام اجلاس

امسال شاید چهلمین سالگرد داووس باشد اما نام “مجمع جهانی اقتصاد” کم سن وسال تر از این است. این رویداد نخستین بار با نام سمپوزیوم مدیریت اروپایی برگزار شد و تا سال ۱۹۸۷ مجمع مدیریت اروپایی نامیده می شد.

۳-شماره تلفن اشتباه

کلاوس شواب، بنیان گزار این مجمع شاید تنها کسی باشد که مجبور شده تلفن رئیس جمهورفرانسه را قطع کند. درسال ۱۹۷۰ او ازمنشی اش خواست تا شماره تلفن “آقای ژیسکاردستن” را بگیرد. او می خواست درحقیقت با الیور ژیسکاردستن، مسئول موسسه و دانشگاه بازرگانی (اینسد) صحبت کند، اما به جای آن منشی او تلفن کاخ الیزه را گرفته بود و آقای شواب پشت تلفن صدای والری ژیسکاردستن، رئیس جمهور فرانسه را شنید. او دستپاچه شد و تلفن را قطع کرد.

۴– طلوع چین

چین همیشه یکی از موضوع های مهم این مجمع بوده است، اما نخستین هیات نمایندگی از چین در سال ۱۹۷۹ در این مجمع شرکت کرد. درست در هنگام طلوع اصلاحات اقتصادی چین.

الیور ژیسکاردستن

« عکس: الیور ژیسکاردستن، برادر رئیس جمهور پیشین فرانسه و مسئول موسسه و دانشگاه بازرگانی (اینسد) در داووس

۵-رهبر ارکستر

ادوارد هیت، نخست وزیر پیشین بریتانیا در سال ۱۹۷۹ به عنوان رهبرارکسترمجلسی زوریخ در یک کنسرت خیریه حاضرشد. با وجود این سمت اصلی او در آن سال ریاست مجمع بود.

۶- از سوسیالیسم هم بشنویم

خیلی ها این مجمع را به عنوان دژمحکم سرمایه داری می شناسند، اما همیشه اعضای آن علاقه مند به شنیدن نظرات جنجالی و بحث انگیز بوده اند. در سال ۱۹۸۳، آرتور اسکارگیل،رئیس اتحادیه تجاری بریتانیا موضوع فروپاشی قریب الوقوع سرمایه داری را مطرح کرد و خواهان ایجاد “یک سیستم سوسیالیستی” شد.

۷- طرح های نو

داووس همیشه سرشار از ایده است، که بعضی از آنها به ثمرهم می رسند. توافق نامه تجارت آزاد آمریکای شمالی ، که به کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا و مکزیک را به هم مرتبط می کند، برای نخستین بار در یک نشست غیر رسمی رهبران سیاسی در داووس پیشنهاد شد.

۸- صلح، نه جنگ

تورگوت اوزال، نخست وزیرپیشین ترکیه ادعا می کند که مجمع داووس مانع از جنگ کشورش با یونان شد. درسال ۱۹۸۷ تنش میان این دو کشورشدت گرفت اما این امربه به درگیری نظامی منجر نشد. چون آقای اوزال ،یک سال پیشتر با آندرآس پاپاندرو، همتای یونانی اش در داووس آشنا شده بود و می دانست که می تواند به او اعتماد کند.

یهودی منوهین و پائولو کوئیلو

» عکس: هنرمندان مشهوری چون یهودی منوهین و پائولو کوئیلو در داووس حضور یافته اند

۹- حضور افراد مشهور

تا کنون تعدادی از ستاره های مشهورهالیوود یا دنیای موسیقی پاپ در مجمع داووس شرکت کرده اند، ازآن جمله می توان از آنجلینا جولی، بونو و ریچارد گیر اشاره کرد.
یهودی منوهین، آهنگساز و ویلونیست مشهور از نخستین هنرمندان سرشناسی بود که در داووس شرکت کرد.

۱۰- قدرتمند ترین مرد روی زمین

رونالد ریگان چندین بار در مجمع داووس شرکت کرده است، اما فقط از طریق سیستم ارتباط ویدئویی .بیل کلینتون نخستین رئیس جمهور آمریکا بود که در سال ۲۰۰۰ در سی امین سالگرد این مجمع شرکت کرد. او از آن زمان در اغلب نشست ها به طور مرتب حضور داشته است.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *