بورس

سپتامبر 15, 2009

bourseشاخص كل چیست و كاربرد آن چیست؟ 

رقمی كه نشاندهنده وضیعیت كلی بازار است و بیان كننده تغییرات سهام می باشدرا شاخص كل میگویند. شاخص كل كاربرد وسیعی در سطح اقتصاد كلان كشور و هم برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه دارد .عوامل تاثیرگذار در شاخص كل عبارتند از:1-تغییراتقیمت سهام خاص2-عوامل خرد و كلان اقتصادی و سیاسی.

شاخص 50 شركت فعالتر چیست؟

بر مبنای ارزش جاری بازار سهام بطور فصلی (سه ماهه)شركتهایی انتخاب میشوند كه به آنها 50 شركت فعالتر میگویند.این شركتها بیشترین درصد ارزش بازار را دارا میباشند.این شركتها شاخص مربوط به خود را دارند در پایان فصل ارزش شركتها بازنگری میشودو در صورت نیاز بعضی از شركتها از گردونه 50 شركت فعالتر خارج و شركتها دیگر جایگزینانها میشوند..

شاخص مالی و شاخص صنعتی به چه معناست؟

شاخص بازدهی شركتهای سرمایه گذاری را شاخص مالی میگویند (شركت سرمایه گذاری،شركتی است كه مستقیماًكار صنعتی و تولیدی نمی كنند بلكه در زمینه های مختلف سرمایه گذاری میكند.) شاخص بازدهی شركتهای غیر سرمایه گذاری را شاخص صنعتی میگویند (شركتهایی كه مستقیماً كار تولیدی می كنند)

شاخص (بازده نقدی وقیمت) و شاخص (بازده نقدی) چیست؟

شاخص افزایش سود شركت و قیمت سهام شركت را شاخص (بازده نقدی و قیمت) می گویند.شاخص افزایش سود خالص شركت را شاخص بازده نقدی میگویند.

بازار اولی و بازار ثانوی چیست؟

سهامی كه برای اولین بار به بازار بورس عرضه میشود را بازار اولی میگویند و سهامی كه در بازار بورس موجود است و توسط سهامداران مورد معامله قرار میگیردبه این نوع بازار،بازار ثانوی میگویند. نكته:بازار اولی فقط مربوط به شركتی كه برای اولین بار سهامش را عرضه می كند و قبلاًسابقه عرضه سهام نداشته است.همچنین سهام دارانی كه   به خرید سهام اولی اقدام میكنند قیمت سهام در بازار ثانوی دچار نوسان میشودچون بخشی از نقدینگی بازار بورس بسوی بازار اولی سرازیر شده است. نظارت بازاربورس تا قبل از سال85بر بازارهای اولی اندك   بود ولی با تصویب قانون جدیدبازار سرمایه بازار اولیه قانون مند تر شد. در مورد خرید سهام از بازار اولیه و ثانویه این نكته اهمیت دارد كه قیمت سهامی كه برای اولین بار عرضه میشود (پذیره نویسی)بسیار مناسب است و اكثراًدر مدت كوتاهی رشد میكند بنابرین توصیه میشود چنانچه موسسه یا شركت كه تحت نظارت بورس سهامش را عرضه می كند شركت خوب و توانمندی است.سهام آن خریداری گردد.

سهام داران عمده و جزء چه كسانی هستند؟

طبق قانون تجارت به شخصی كه بیش از 5%سهام شركتی را در اختیار داشته باشدسهام دار عمده و شخص حقیقی یا حقوقی كه كمتر از 5%درصد سهام شركت را مالك باشدسهام دار جزء میگویند.

صف خرید و فروش به چه معناست؟

اگر خریداران زیادی در طول روز خریدار یك سهام در قیمت(5+)درصد باشند گفته میشود صف خریدار ایجاد شده است و اگر تعداد فروشندگان سهام در قیمت (5-)درصد زیاد باشند گفته میشود صف فروش ایجاد شده است .(علت اصلی ایجاد صف خرید یا فروش عوامل حقیقی یا كاذبی كه در مورد آن صحبت شده است).

شاخص چیست و چند نوع دارد؟

رقم هایی كه نشان دهنده وضعیت كلی بازار یا سود دهی شركتها یا قیمت سهام شركتها و…..می باشند را شاخص می گویند انواع آن عبارتند از:شاخص كل،شاخص 50 شركت فعال بورس،شاخص بازار نقدی و قیمت شاخص صنعتی ،شاخص مالی ،شاخص ها مانند دماسنج هستند كه نشان دهنده وضعیت اقتصادی كشور و بازار سرمایه می باشند كه افزایش آن به معنی رونق اقتصادی كشور و كاهش آن به معنی ركود اقتصادی است.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *