شاید شما هم با روشی بسیار مناسب به نام نقشه ذهنی برای پیاده سازی ایده های ذهنی البته به صورت دسته بندی شده و کاملا موثر و به منظور دنبال کردن و تکمیل این ایده ها و یا ارایه آنها به دیگران آشنا باشید. امروز که این مطلب؛ اینها نقشه‌های تعدادی از مهم‌ترین گنج‌های ادبی هستند!؛ را خواندم بیشتر به اهمیت کاربرد این روش در دیگر صنایع از جمله تولید رمان های مشهور دنیا و استفاده از این روش توسط نویسندگان مشهور پی بردم.
پیشنهاد می کنم اگر نویسنده هم نیستید از این روش حتی برای پرداختن به یک ایده ساده ذهنی مانند انتخاب و خرید یک گوشی تلفن همراه استفاده بکنید تا با مزایای آن بیشتر آشنا شوید.

نقشه ذهني _ مغزنگاري

يكي از روش هاي موثر براي دستيابي به ايده هاي ذهني به منظور حل مسايل مختلف، ترسيم نقشه ذهني يا مغزنگاري است. دانستن قواعد مغزنگاري به ما كمك مي كند تا به قضاوت خوبي از آنچه به ذهن متبادر مي شود برسيم.
براي مغزنگاري به تنها چيزهايي كه احتياج داريد داشتن يك موضوع و چند مداد رنگي و يك برگ بزرگ كاغذ سفيد است. از قواعد زير نيز مي توانيد پيروي كنيد:
1- كار مغزنگاري را با در نظر گرفتن يك نماد و يا يك تصوير (به عنوان نمايانگر موضوع اصلي) در وسط صفحه كاغذ شروع كنيد. وقتي از وسط كاغذ شروع مي كنيد، شعال عمل 360 درجه اي داريد.
2- كلمات مهم و كليدي را بنويسيد. اين كلمات نكات اطلاعاتي مهم براي يادآوري و تداعي خلاق هستند.
3- كلمات مهم و كليدي را با خطوطي به هم پيوند دهيد. اين خطوط از مركز تصوير شما نشات مي گيرد.
4- كلمات مهم و كليدي را حروف درشت بنويسيد تا به خوانده شدن آنها كمك كند.
5- در هر سطر تنها يك كلمه كليدي بنويسيد. با اين كار در شرايطي قرار مي گيريد كه تعداد حداكثر تداعي هاي خلاق براي هر كلمه كليدي را پيدا كنيد.
6- كلمات مهم و كليدي را روي خطوط بنويسيد.
7- براي تداعي و تاكيد بيشتر از رنگ ها، تصاوير، ابعاد و حروف اختصاري استفاده كنيد. اين اقدام به شما كمك مي كند تا مطالب را بهتر در ذهن خود حفظ كنيد.
وقتي از مغزنگاري استفاده مي كنيد، به تدريج از امتيازها و فوايد آن آگاه مي شويد. مغزنگاري به شما امكان مي دهد كه در زماني كوتاهتر افكار بيشتري را به روي كاغذ بياوريد و به اين نتيجه مي رسيد كه فكر كردن، كار كردن و حل مساله به مراتب ساده تر مي شود.
به لحاظ نظري يك نقشه ذهني تمامي ندارد. ليكن مي توان گفت نقشه ذهني شما زماني تمام است كه اطلاعات جمع آوري شده، هدف هاي شما را برآورده سازد.
تهيه يك نقشه ذهني به خلاقيت شما كمك مي كند و به قول لئوناردو داوينچي: “روحيه اختراع را در شما سرعت مي بخشد”. لئوناردو براي خلق آثار خود از خاطره و حافظه استفاده مي كرد. پس از آنكه به دقت صحنه اي را تماشا مي كرد، تصويري ديداري از موضوع مي كشيد. بعد به هنگام شب و يا صبح اول وقت، در حالي كه در رختخواب دراز كشيده بود، تصوير را در برابر چشمانش جان مي بخشيد. بعد تصوير ذهني اش را با بهترين نقاشي اش مقايسه مي نمود تا بتواند بهترين تصوير ذهني را براي خود زنده نگه دارد.
نقشه كشي ذهني ابزار بسيار قدرتمندي است كه مي توانيد از آن براي حفظ مطالب و تصاوير در ذهن خود استفاده كنيد.

براي نمونه و درك بهتر مطالب بيان شده به تصوير زير كه يك نقشه ذهني از سبك زندگي فردي است نگاهي بيندازيد و قواعد مغزنگاري را در اين تصوير جستجو كنيد.

life-style

يادداشتي درباره توفان ذهني

brainstorming-whiteboardمديريت محترم احتراما به استحضار مي رساند يكي از مديران محترم دو نكته تجربي خودشان را درباره توفان ذهنی (بارش افکار، بسيج انديشه ها و يا هر نامي كه شما به آن مي دهيد) به شرح زير بيان داشته اند كه خالي از فايده نيست. اميد است مورد استفاده قرار گيرد.
از روش توفان ذهني معمولا براي دو هدف استفاده می شود:
1- پیدا کردن علل محتمل یک مساله
2- یافتن راه حل یک مساله
حال اگر از توفان ذهنی برای پيدا کردن علت یک مساله استفاده شود نبايد فراموش کنيد كه افراد حاضر در جلسه افراد متخصص و خبره باشند. حضور اعضای کم اطلاع در اين گروه فقط آشفتگی را زیاد می کند.
و اگر قصد پیدا کردن راه حل يك مساله را دارید، افرادي که در كه در جلسه توفان ذهنی شرکت می دهيد نباید متخصص و خبره باشند زیرا این افراد ذهنی جهت یافته دارند. حاضرین این جلسه باید افراد غير حرفه اي باشند که بدون توجه به مشکلات اجرا و با خلاقیت بالا به يافتن راه حل بپردازند (البته صورت مساله باید به دقت برايشان تشريح شود). اما در همین جلسه افراد حرفه ای نيز باید حضور داشته باشند و فقط در سکوت گوش دهند. بهترین راه حل توسط این افراد و در جلسه دیگری بدست خواهد آمد.

 

برگرفته از: كتاب چگونه مانند لئوناردو داوينچي فكر كنيم. ترجمه مهدي قراچه داغي

و نیکا دستور نیکو

منبع

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *