khalaghiyat-nowawari

در يک شرکت بزرگ ژاپني که توليد وسايل آرايشي را برعهده داشت ، يک  مورد به ياد ماندني اتفاق افتاد.
شکايتي از سوي يکي مشتريان به کمپاني رسيد . او  اظهار داشته  بود  که  هنگام  خريد  يک بسته صابون  متوجه شده بود که  آن قوطي خالي است  .
بلافاصله  با تاکيد و پيگيريهاي مديريت ارشد  کارخانه اين مشکل  بررسي ،  و دستور صادر شد که خط بسته بندي اصلاح گردد و قسمت فني  و مهندسي نيز تدابير لازمه را جهت پيشگيري از تکرار چنين مسئله اي اتخاذ نمايد  .
مهندسين نيز دست به کار شده و راه حل پيشنهادي خود را چنين ارائه دادند :
بزودي سيستم مذکور خريداري شده و با تلاش شبانه روزي گروه مهندسين ،‌ دستگاه توليد اشعه ايکس و مانيتورهائي با رزولوشن بالا نصب شده  و خط مذبور تجهيز گرديد  .
سپس دو نفر اپراتور نيز جهت کنترل دائمي پشت آن دستگاهها به کار گمارده شدند  تا از عبور احتمالي قوطيهاي خالي جلوگيري نمايند.
نکته جالب توجه در اين بود که درست همزمان با اين ماجرا ،  مشکلي مشابه  نيز در يکي از کارگاههاي کوچک توليدي پيش آمده بود اما آنجا  يک کارمند معمولي و غير متخصص آنرا به شيوه اي بسيار ساده تر و کم خرجتر حل کرد :
تعبيه يک دستگاه پنکه در مسير خط  بسته بندي تا قوطي خالي را باد ببرد !

نکات مديريتي:
روانشناسان معتقدند هميشه يک ديدگاه متفاوت منجر به نو آوري مي‌شود، آن‌ها پيشنهاد مي‌کنند اگر مي‌خواهيد يک راه حل بهتر پيدا کنيد پس آنها را بازسازي کنيد يعني اول کار يا حرفه يا مشکل خود را به اجزاي کوچکتر تقسيم کنيد و براي حل مشکل يا يافتن راه بهتر براي انجام کار از يک راه متفاوت اين اجزا را کنار هم بچينيد.
يافتن راه متفاوت يا راه بهتر مفاهيمي هستند که روانشناسان آن را در واژه‌اي به نام خلاقيت مي گنجانند.
به عبارت دقيق‌تر خلاقيت از منظر آن‌ها شکل کنترل شده يا محدود شده‌اي از تخيل است. خلاقيت‌هاي افراد نه تنها براي زيبايي ظاهري، بلکه به خاطر نتايج نهايي که در بر دارد  به کار برده مي‌شود.
اين نتيجه نهايي معمولاً شکلي به خود مي‌گيرد که ديگران نيز مي‌توانند آن را ببينند. خلاقيت ممکن است خلق يک نقاشي، يک لباس، يک قطعه کوچک موسيقي يا پختن يک غذاي جديد باشد.
لازم نيست که حتماً يک فرد خاص باشيد تا خلاق باشيد هر کسي مي‌تواند خلاق باشد. اين مهم نيست که شما چه کسي هستيد، مهم اين است که چگونه عمل مي‌کنيد. تنها چيزي که احتياج داريد اين است که براي مشکل خود چندين راه حل پيدا کنيد نه اين که خود را به اولين راه حلي که به نظرتان مي‌رسد يا از همه ساده‌تر است محدود کنيد. به خود اجازه بدهيد که سر زنده کنجکاو و انعطاف پذير باشيد.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *