shatranj

 20 جولای روز جهانی شطرنج است. این رور در سال 1924 (1303) توسط فدراسیون بین المللی شطرنج نام گذاری شد. بسیاری از کشورهای جهان بر سر زادگاه شطرنج با هم اختلاف نظر دارند. اما افسانه ای وجود دارد که می گوید یک براهمای هندی اساس شطرنج را نوشته است.

 براهما اختراع خود را به راجا تقدیم کرد و به ازای آن به ظاهر پاداش ناچیزی خواست. وی تقاضا کرد تا به ازای خانه های شطرنج به او گندم بدهند، منتها به این ترتیب که در خانه اول 1 دانه ، در خانه دوم 2 دانه درخانه سوم 4 دانه و به همین ترتیب. معلوم شد که برای پرکردن صفحه شطرنج با این تعداد دانه (تصاعد هندسی با توان 2 و تواتر 64 بار) مقدار گندم لازم معادل ظرفیت خزانه ای  با حجم 180 کیلومتر مکعب خواهد شد. به این ترتیب تصاعد هندسی در ریاضی اختراع شد و از اینرو هند به عنوان زادگاه شطرنج شناخته شد. 

در سفر به دور دنیا از هندوها به اعراب، از اعراب به ایرانیان و اروپایی ها، شطرنج در طول زمان به تدریج به شکل امروزی آن در آمد. در زبان روسی، شطرنج را “شاخ ماتی” می خوانند. این نام از زبان تاجیکی یا ازبکی گرفته شده و به معنای “شاه شکست خورد” است. 

در حال حاضر شطرنج منزلت زیادی دارد و مردم معتقدند که این بازی به توسعه توانایی های ذهنی، حافظه و تفکر خلاق کمک می کند. اما همیشه این جور نبوده است. کلیسا ازهمان زمان ظهور شطرنج اعلام کرد که این “اختراع شیطان” بوده ومانند قمار و شراب خواری حرام است. در دین مبین اسلام نیز این بازی بنام بازی شیطان و ضیاع وقت خوانده شده و حرام قرار داده شده است.

shatranj-infograph

 

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *