teamwork-together-we-canیکی از اصلی ترین دلایل شکست و عدم موفقیت کامل در کار، عدم توجه به اهمیت و ضرورت کارگروهی است. بسیاری از این افراد سعی می کنند بار بیشتر مسئولیت های پروژه را به تنهایی به دوش بکشند و از حدکثر منافع آن بهره مند شوند. اما حقیقت آن است که پروژه های فردی و حتی تیم های کوچک، موفقیت های کوچکی نیز حاصل می کنند و در مقابل هرقدر که تیم بزرگتر [و حرفه ای تر] باشد؛ خروجی و سطح موفقیت آن نیز به مراتب چشمگیر تر خواهد بود. در این نوشته به بررسی ۵ دلیل اساسی برای تشکیل تیم خواهیم پرداخت.

 

۱ – کاهش هزینه ها ، افزایش نقدینگی پروژه
در صورتیکه بخواهید تمام هزینه های پروژه را به تنهایی تامین کنید ، یا باید  ریسک بزرگی را بپذیرید و یا نهایت صرفه جویی را مبذول نمایید . کاهش هزینه ها تنها زمانی مفید است که هزینه های غیر واجب را حذف و تعدیل نمایید . زمانیکه به هزینه های اولیه و اساسی برسد ، تاثیری جز کاهش کیفیت و اثربخشی پروژه ندارد . با مشارکت دادن اعضای تیم در هزینه های پروژه می توانید ضمن کاهش فشار مالی ، نقدینگی پروژه را افزایش داده و دغدغه هزینه های جاری و پیش بینی نشده را از خود برهانید .

۲- کاهش تعهدات فردی و ایجاد تعهد گروهی
ایجاد تعهد در بین اعضای تیم به انجام وظابف خود در زمان مشخص و با کیفیت تعیین شده ، سرعت و کیفیت کار را افزایش می دهد . زمانیکه تعهدات اجرایی به عهده یک فرد باشد نمی توان انتظار پایبندی کامل را از وی داشت . یکی از عوامل بازدارنده در هر پروژه ، فشار تعهدات داخلی و خارجی [ از سوی کارفرما و مشتری ] است . زمانیکه که این فشار ها بین افراد تقسیم شود همه به وظایف خود واقف و متعهد باشند ، احتمال کارشکنی و خطا به حداقل ممکن می رسد و می توان انتظار  انجام به هنگام و با کیفیت مطلوب را داشت .

۳- مدیریت زمان و تسریع در انجام امور
محدودیت زمان و ترافیک کاری افراد ، یکی از عوامل تاثیر گذار در ایجاد تاخیر در بازه زمانی تعیین شده برای اجرا و ارائه پروژه است . هرقدر هم که زمان خود را به خوبی مدیریت کنید و فعالیت های مختلف را بجا و درست انجام دهید ، باز نمی توانید فرصت کافی برای انجام ایده آل همه کارها بیابید . یکی از بزرگترین ویژگیهای یک تیم کاری ، تقسیم وظایف و به طبع آن افزایش زمان وفرصت اجراست . به عنوان مثال اگر برای اجرای یک پروژه به ۳۰۰۰ ساعت کاری نیاز باشد ، انجام فردی آن به بیش از یک سال زمان نیاز خواهد داشت ، در حالیکه این پروژه در تیمی ۶ نفره در کمتر از دو ماه به پایان خواهد رسید . همچنین کاهش زمان اجرا ، کاهش هزینه را در پی خواهد داشت.

۴ – افزایش دانش فنی
افراد مختلف یک تیم از جهات مختلفی می توانند مکمل یکدیگر باشند و ضمن برطرف سازی نیازهای پروژه ، یکدیگر را از نظر دانشی یاری دهند . با تجمیع دانش افراد تیم می توان پروژه حرفه ای تری را اجرا کرد و کمترین خطای فنی را در از آن انتطار داشت .

۵ – افزایش خلاقیت و بهره از آفرینش جمعی
به عقیده من این مورد از چهار مورد قبل به مراتب ارزشمندتر و مهم تر است . اگر در مراحل نخست طراحی پروژه ، صرفا به قدرت خلاقیت و دانسته های خود بسنده کنید ، بسیاری از وجوه کار برای شما نادیده باقی خواهد ماند . چرا که شما همواره می توانید از یک زاویه به آن نگاه کنید و یقینا معایت احتمالی و ظرفیت های اضافی آنرا نمی بینید . زمانیکه ایده اولیه در تیم مطرح شود ، افراد مختلف با تخصص ها ، نگرش ها و افکار گوناگون آنرا از وجوه مختلف نظاره کرد و با اتکا به خرد جمعی می تواند نواقص اولیه آنرا برطرف کرده و ویژگیهای جدیدی را به آن اضافه کرد . پروسه صیقل دادن ایده خام در تیم ، به مراتب هدفمند تر و مفیدتر از تفکر انفرادی روی آن است .

منبع : نوین‏یار

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *