how-to-have-a-cohesive-work-team

در مطلب قبل با برخی از دلایل اهمیتِ تیم کاری و لزومت تشکیل آن آشنا شدیم. در این مقاله سعی داریم شرایط و موارد موردنیاز برای تشکیل یک تیم هدفمند را معرفی نمایم.

۱- شناخت پروژه
اولین گام برای تشکیل گروه ، شناخت دقیق و جامع موضوع همکاریست. برای انجام کار گروهی بر روی موضوعی مشترک باید تمامی جوانب مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد تا اجزای کار بتوانند حداکثر بهره وری را داشته باشند . شناخت دقیق زمان، مکان، پتانسیل ها و محدودیت های کار جزء اصلی ترین موارد مورد بررسی شما خواهد بود. ویژگیهای خاص پروژه [نظیر اجرا در بازه زمانی خاص یا موقعیت جغرافیایی خاص] می توانند تاثیرات عمیقی برروی افراد مورد نیاز تیمتان بگذارد. پس باید بفهمید که برای انجام “چه کاری” به “چه افرادی” نیاز دارید.

۲- شناخت توانمدیهای شخصی
شما به عنوان فرد اول گروه باید شناخت دقیقی نسبت به توانمندیها و تخصص های  خود داشته باشید و سایر نفرات را متناسب و مکمل محدویت های خود انتخاب کنید. فهرستی را از مجموعه تخصص ها و توانمندی های اصلی خود تهیه کنید. این فهرست یک شمای کلی از مهارت های مرتبطتان با پروژه ایجاد می کند. توجه داشته باشید که فقط مواردی را در این فهرست بگنجانید که به توانمدی کامل خود بر آنها اعتقاد دارید. فکر کار بیشتر و سهم بیشتر داشتن را از خود دور کنید که نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

۳- شناخت توامندیهای مورد نیاز پروژه
اولین هدف ما در تشکیل گروه، رفع نیازها و تکمیل مهارت های مورد نیاز است. پس باید آنها را به خوبی بشناسیم و بدانیم که برای شروع و در طول کار به چه افرادی و با چه مشخصاتی نیاز داریم. مانند مهارت های فردی ، فهرستی از مهارت های مورد نیاز تنظیم کنید و آنها را با در نظر گرفتن اولویت و التزام از هم جدا کنید. به طور معمول افراد و مهارت های فعال در پروژه در دو مقطع به گروه اضافه می شوند: گروه نخست [هسته اولیه] از بدو کار در کنار هم خواهند بود و افرادی در طول کار به پروژه اضافه خواهند شد. با شناخت و مشخص ساختن این دو گروه از هم می توانید پتانسیل های گروه را در مقاطع زمانی مختلف حفظ کرده و در هزینه های صرفه جویی کنید. توجه داشته باشید که مدیریت گروههای کوچکتر به مراتب راحتتر خواهد بود، اما این مهم نباید عاملی برای محدود نگاه داشتن گروه باشد.

۴- شرایط ایده آل نفرات تیم را مشخص کنید
داشتن مهارت و تخصص کافی بدون شک جزء اصلی ترین معیارهای انتخاب هستند. اما مواردی نظیر وقت شناسی ، حس مسئولیت ، همسویی خلقیات ، رفتار مناسب و اخلاق را فراموش نکنید . سعی کنید تیم خود را کاملا مطابق با ایده آل های رفتاری خود تشکیل داده از شروع همکاری با نفراتی که همفکر نیستید بپرهیزید .
تذکر : شرایط ایده آل با خودخواهی متفاوت است ! منطق را حاکم کنید و اگر در مواردی ضعف را از جانب خود می بینید ، سعی به اصلاح خود داشته باشید و نخواهید افرادی نظیر خود را در ان مورد پیدا کنید .

۵- عجول نباشید
برای پیدا کردن نفرات تیم نهایت حوصله را صرف کنید و عجولانه تصمیم نگیرید . با نفرات به صورت مستقیم و بی واسطه مصاحبه داشته باشید و سوالات خود رابه طور شفاف از ایشان بپرسید . از طرح کوچکترین سوالهایی که پاسخش می تواند مهم باشد چشم پوشی نکنید و تمام اطلاعات مورد نظر خود را در خصوص حرفه ، تخصص ، اخلاق و رفتار جویا شوید . اگر بنا به هر دلیلی فرد مورد مصاحبه را مناسب ندیدید ، محترمانه نظرتان را به وی بگوید و به فکر گزینه دیگری باشید . هرچقدر دقت بیشتری را به خرج دهید ، گروه یکدست تر  و کارآمد تری را در اختیار خواهید داشت .

۶- افراد را به طور کامل نسبت به کار توجیه کنید
زمانیکه در خصوص انتخاب فردی به یقین رسیدید و تمام شرایط آنرا ایده آل یافتید ، نوبت آن است که وی را به طور کامل با کمیت و کیفیت پروژه آشنا سازید . اصل صداقت را پیشه کنید و از بیان کوچکترین نکات مرتبط نیز چشم پوشی نکنید . توجه داشته باشید که نفر مقابل شما نیز حساسیت ها و معیارهایی برای خود دارد . سوالات او را به خوبی بشنوید و با صداقت به آنها پاسخ دهید . سعی کنید نکته مبهمی برای هیچکدامتان باقی نماند و اعتماد متقابل ایجاد شود .

منبع : نوین یار

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *