sundar-pichai-poverty-and-google-ceo

ساندار پیچای با نام اصلی «پیچای ساندارا راجان» ۱۲ جولای سال ۱۹۷۲ در خانواده‌ای فقیر در شهر مادورای ایالت تامیل در هند به دنیا آمد. پدر او، راگونات پیچای، مهندس برق بود و در شرکت جنرال‌الکتریک شهر چنای کار می‌کرد. به همین دلیل خانواده آن‌ها به این شهر مهاجرت کردند. خانواده پیچای در یک آپارتمان کوچک اجاره‌ای زندگی می‌کردند و وضعیت مالی چندان مناسبی نداشتند. آن‌ها حتی از داشتن تلویزیون محروم بودند. ساندار تا سال‌ها سوار اتومبیل نشده بود. اولین ارتباط او با دنیای فناوری وقتی بود که پدرش یک دستگاه تلفن برای خانه خرید. ساندار ۱۲ ساله در حفظ‌کردن شماره‌ تلفن بی‌‌نظیر بود. او دوره دبستان را در مدرسه «جواهر ویدیلایا» در شهر آشوک‌نگار گذراند و به دبیرستان «واناوانی» در شهر چنای رفت. ساندار علاوه بر گرفتن نمرات خوب در این مدارس، کاپیتان تیم کریکت دبیرستان هم بود. در دوران دبیرستان او به کامپیوتر علاقه‌مند شد و اولین برنامه کامپیوتری خود را که یک بازی شطرنج بود نوشت. پس از آن در دانشگاه صنعتی «خراگ‌پور» در رشته متالورژی لیسانس گرفت. سپس موفق شد بورسیه دانشگاه «استنفورد» را دریافت کند. هزینه پرواز ساندار به آمریکا از دستمزد یک سال پدر او بیش‌تر بود اما خانواده‌اش در نهایت وی را راهی دانشگاه استنفورد کردند.

ساندار بعد از گرفتن فوق لیسانس به آموزشکده وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا رفت تا بتواند دوره MBA را بگذراند. دانشگاهی که افراد سرشناسی همچون وارن بافت – میلیاردر سرشناس آمریکایی -، جان اسکالی – مدیر عامل سابق اپل -، ایلان ماسک – صاحب شرکت اسپیس ایکس و تسلا -، لاورن پاول – همسر استیو جابز – و مهمت آز – پزشک سرشناس – هم در آن تحصیل کرده‌اند. در این آموزشکده او عنوان پژوهشگر برتر پالمر و سیبل را دریافت کرد و توانست کارشناسی ارشد رشته‌های مهندسی مواد و شاخه فیزیک نیمه‌ هادی را هم بگیرد.

ساندار در سال ۲۰۰۲ به ‌عنوان مهندس مواد و مدیر مشاور به شرکت مک‌کینزی و شرکا پیوست، سپس با تخصصی که در متالوژی داشت مدیر تولید شرکت اپلاید متریالز شد. در سال ۲۰۰۴ مصاحبه شغلی خود در گوگل‌پلکس را با موفقیت پشت سر گذاشت و عضوی از خانواده بزرگ گوگل شد؛ دقیقا در روز معرفی سرویس جی‌میل، که بیش‌تر مردم ادعای گوگل را برای ارائه سرویس رایگان ایمیل، دروغ اول آوریل می‌دانستند. ابتدا کار روی نوار ابزار جست‌وجوی گوگل به ساندار سپرده شد. او به گروه کوچکی ملحق شد که برای کاربران دسترسی راحت‌تر به جست‌وجوگر گوگل را فراهم می‌آوردند.

در آن زمان اینترنت اکسپلورر بر دنیای وب حکمرانی می‌کرد. در سال ۲۰۰۶ مایکروسافت تصمیم گرفت بینگ را جست‌وجوگر پیش‌فرض اینترنت اکسپلورر کند، اما ساندار با تلاش فراوان تولیدکنندگان را متقاعد کرد نوار ابزار گوگل را به عنوان پیش‌فرض در دستگاه‌ها نصب کنند. افزایش قابل توجه کاربران نشان‌دهنده موفقیت نوار ابزار گوگل بود. ساندار به فکر مرورگر وب اختصاصی برای گوگل بود. لری پیج به عنوان بالاترین مقام شرکت با این پیشنهاد موافقت کرد اما اریک اشمیت، مدیرعامل وقت گوگل، عقیده داشت شرکت نوپای گوگل نباید وارد چنین رقابت بزرگی شود. موفقیت ساندار در زمان کمی که در این شرکت بود موجب شد هیئت‌مدیره با نظر او موافقت کند. اریک اشمیت می‌گوید: «زمانی که دمو کار به من نشان داده شد به قدری خوب بود که نتوانستم با آن مخالفت کنم.»

در سال ۲۰۰۸ پیچای معاون مدیر عامل گوگل شد و در همان سال گوگل‌کروم را عرضه کرد. یک سال پس از معرفی گوگل‌کروم او موفق به معرفی سیستم‌عامل کروم شد؛ سیستم‌عاملی که فضاهای ابری را جایگزین درایوهای کامپیوتر می‌کرد. در حال‌ حاضر این سیستم‌عامل روی لپ‌تاپ‌های کروم‌بوک موجود است. ساندار تا سال ۲۰۱۲ معاون ارشد و مسئول کروم و اپلیکیشن‌های آن بود.

در سال ۲۰۱۳ اندی رابین، خالق و گرداننده امور اندروید، از کار خود کناره‌گیری کرد و پیچای جایگزین او شد. او همچنین مدیر بخش‌های مهم گوگل از جمله خدمات ایمیل، ابری، گوگل‌کروم، سیستم‌عامل کروم، واحد تولید و سیستم‌عامل اندروید شد.

پروژه اندروید وان یکی از مهم‌ترین اقدامات ساندار بود. او همچنین تلاش کرد اندروید را به بخشی از گوگل تبدیل کند. در پروژه اندروید وان، گوگل با سازندگان همکاری می‌کرد تا موبایل‌های ارزان‌قیمت را توسعه دهند. پس از آن گوگل تجربه کاربری و به‌روزرسانی نرم‌افزاری آن‌ها را بر عهده می‌گرفت. ساندار از آوریل ۲۰۱۱ تا ۳۰ جولای ۲۰۱۳ هدایت Jive Software را بر عهده داشت. در سال ۲۰۱۳ او به عنوان چهره برتر دنیای فناوری شناخته شد.

گوگل در سال ۲۰۱۳ توانست شرکت دیپ مایند را، که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کرد، خریداری کند. در سال ۲۰۱۴ با تلاش‌های پیچای، گوگل شرکت Nest را به مبلغ ۳.۲ میلیارد دلار خریداری کرد و وارد عرصه خانه‌های هوشمند شد.

ساندار در پروژه‌های گوگل‌مپس، گوگل‌درایو و جی‌میل به عنوان ناظر ارشد حضور داشت. در سال ۲۰۱۵ ساندار به عنوان مدیر عامل گوگل انتخاب شد.

با این‌که ساندار پیچای در گوگل مشغول به کار بود اما یکی از گزینه‌های مدیرعاملی شرکت مایکروسافت پس از استیو بالمر بود، همچنین توییتر پیشنهاد مدیریت محصولات را به او ارائه داده بود اما ساندار تصمیم گرفت در گوگل به کار خود ادامه دهد.

درک صحبت‌های لری پیج برای بسیاری آسان نیست اما ساندار پیچای به خوبی منظور او را متوجه می‌شود و به گروه انتقال می‌دهد، از این رو بسیاری در گوگل و آلفابت به ساندار لقب «مترجم لری پیج» داده‌اند.

یک سال پس از انتخاب ساندار به عنوان مدیرعامل گوگل، محصولات سخت‌افزاری این شرکت مثل روتر وای‌فای گوگل، کروم کست اولترا، اسپیکر هوم، گوشی‌های همراه پیکسل و هدست واقعیت مجازی دی‌دریم معرفی و به بازار عرضه شدند.

ساندار در سال ۲۰۱۱ با آنجلی پیچای (Anjali Pichai)، همکلاسی سابقش در دانشگاه خراگ‌پور هند، ازدواج کرد؛ حاصل این ازدواج یک دختر و یک پسر است. او اذعان می‌کند که در خانه آن‌ها هم بحث و جدل درباره زمان حضور فرزندانشان در اینترنت وجود دارد. از جمله شخصیت‌های مورد علاقه این مدیر گوگل نلسون ماندلا، رهبر آفریقای جنوبی، است.

در سال ۲۰۱۶ به پیچای ۲۷۳.۳۲۸ سهم از شرکت هولدینگ آلفابت با ارزش ۱۹۹ میلیون دلار واگذار شد. بدین ترتیب ارزش کل دارایی‌های او به ۶۵۰ میلیون دلار رسید. درآمد او در سال 2019، ۱۰۰.۵ میلیون دلار تخمین زده شده است.

 

برگرفته: توانا تک

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *