rescue-program-market-developmentچندین بار و چندین شرکت را دیده‌ام، که به دلیل اختلاف اعضای هیئت‌مدیره یا هیئت مؤسس، دچار جدایی یا منهدم شدن می‌شوند و تمام برنامه‌های بازاریابی آن‌ها بی‌ثمر می‌ماند.

نمونه اول آن‌یک نهاد شبه خصوصی بود که به دلیل تضارب نظر مدیران مختلف آن، برنامه توسعه بازار آن در یک جلسه هوا شد! هیچ‌وقت یادم نمی‌رود، در مقام کارشناس در حال ارائه بودم و می‌دانستم که مدیرِ بنده و یکی دیگر از مدیران نگرش یکسانی ندارند. در میان ارائه، رگباری از انتقاد به سمت موضوع آمد و طبق روال سازمان‌ها، مدیر بنده هم برای حفظشان و شخصیت خود گارد بی‌طرف را گرفت و من ماندم و کاری که روی زمین ماند، تا ابد!

این تضارب آرا در بین هیئت مؤسس یک شرکت ممکن است به‌جایی برسد که یکی از طرفین سهام خود را بفروشد و سهامدار جدیدی را وارد ماجرا کند. جای افسوس و نگرانی و حسرت در این مقام نمی‌بینم و به‌جای آن چند توصیه برای حفظ برنامه‌های توسعه بازار به شما ارائه می‌دهم:

اولاً: از شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد برد رسانه‌ای در سازمان خود استفاده کنید

شاید فرصت زیادی نداشته باشید که با مدیران یا مالکین مختلف سر یک میز صحبت کنید و آن‌ها را قانع سازید که به برنامه‌های توسعه بازار شما اطمینان کنند، ولی مطمئن باشید عموم افراد در شبکه‌های اجتماعی سرگردان هستند و شما می‌توانید با انتشار پست‌هایی چه در صفحه شخصی خود و چه در کانال و صفحات شرکتی، به شکل غیرمستقیم یا مستقیم از دستاوردها، اهمیت و ارزش اقدامات توسعه بازار خود دفاع کنید. توصیه می‌شود تا می‌توانید این فعالیت را غیرمستقیم انجام دهید و جذابیت تصویری و گرافیکی را به آن اضافه کنید. درگذر زمان شما دارای مخاطبین و برد رسانه مشخصی می‌شوید که برند “حرفه‌ای بودن در توسعه بازار” را یدک خواهید کشید. در این شرایط، به نظرات و تصمیمات و اقدامات شما با دید والاتری نگاه می‌کنند و در نوسانات و چالش‌های حقوقی مانند تصفیه، ادغام یا دعوای شرکا، مصون‌تر خواهید ماند.

دوما: بعد و چهره دیگری هم داشته باشید

به‌عنوان مدیرعامل یا مدیر برند یا مدیر بازاریابی، چقدر می‌توانید با یک ریتم، یک ادبیات و با گارد مدیریتی خودتان برای کارکنان یا مالکین یا اعضا هیئت‌مدیره صحبت کنید. باید فضاهای مختلف و متنوع دیگری هم داشته باشید که ذیل آن بتوانید صمیمی‌تر شوید. اگر ورزشکار هستید، استخر رفتن و صحبت از انواع ورزش می‌تواند باب و فضای جدیدی باشد و اگر صدای خوبی دارید و علاقه‌مند به خوانندگی هستید، آواز خواندن در جمع خصوصی همکاران و صحبت کردن از تحولات به‌روز خوانندگی برای آن‌ها جذابیت دارد. شریک من، عاشق ماشین هست و در حوزه خودرو کاملاً به‌روز هست. خیلی وقت‌ها در جلسات فروش یا مذاکره تا مخاطب کلمه‌ای در باب خودرو صحبت می‌کند، فرمان را به دستش می‌دهیم و رگباری از اطلاعات خودرویی را وسط جلسه پرت می‌کنیم! خوب، فضای جلسه عوض می‌شود و صمیمی‌تر با مخاطب گفتگو می‌کنیم.
لذا اکیداً توصیه می‌شود شما هم در سازمان خود و بین همکاران چهره دوم هنری، ورزشی، محیط زیستی و غیره داشته باشید و گفتگوها و مراودات با آن چهره را هم سرپا نگه‌دارید. همین چهره باعث می‌شود بتوانید خیلی از حرف‌های کاری را زیرپوستی بیان کنید.

سوما: سطح سواد برندینگ و بازاریابی اطرافیان را به شکل پیوسته ارتقا دهید

اگر اختلاف دانش بالایی در زمینه شناخت بازار با همکاران و سهامداران و مدیران عالی دارید، بدانید در معرض خطر هستید. چون شما به محیط و مسائل با نگرشی متفاوت نگاه می‌کنید! لذا باید سطح دانش اعضای هیئت‌مدیره و سایر مدیران را از طریق جلسات ارائه، نشریه، پست شبکه‌های اجتماعی و غیره بالا بیاورید تا در زمان‌هایی که بحران مالی اتفاق میافتند یا تصفیه و ادغامی صورت می‌گیرد، آن‌ها به‌اندازه شما از فرصت‌های پیشرو و دارایی‌های غیرملموس برنامه و اقدامات توسعه بازار شما اطلاع داشته باشند.

 

نوشته: علی احمدی  |  برگرفته: مدیران ایران

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *