به کودک مدیریت مالی را یاد بدهید

kid moneyکودک یا بزرگسال، پول فرصت تصمیم گیری و بهره مندی از امکانات را فراهم می‌کند. آموزش، انگیزه دادن و قدرت بخشیدن به کودک که پس انداز کند و حساب و کتاب مالی را درک کند به او کمک می‌کند تا پول بیشتری داشته باشد و بهتر و راحت تر خرج کند. پول نباید دغدغه هرروزه کودک باشد. او نباید هر روز به پول و نحوه خرج کردن پول هایش فکر کند. این روش تاثیر منفی روی ذهن کودک و برداشت او درباره ارزش پول می‌گذارد و در آینده از او یک فرد بیش از اندازه حسابگر می‌سازد. اگر می‌خواهید مدیریت مالی و حساب و کتاب پول را به کودکتان یاد بدهید این ۱۵ راهکار پیشنهادی بسیار سازنده است. کودک با این راهکارها یاد می‌گیرد با پول خودش چه کند و چطور پس انداز کند:

۱ـ هروقت کودک شمارش و محاسبه را یاد گرفت او را با پول و ارزش پول آشنا کنید. به او اطلاعات کافی بدهید. او را با موقعیت خرج کردن آشنا کنید. مشاهده و تکرار تجربه برای درک این مساله بسیار ضروری است.
۲ـ متناسب با سن کودک او را با دغدغه‌های مالی آشنا کنید و او را تا اندازه ای درگیر ارتباط انسان با پول کنید. چطور پول را پس انداز کند؟چطور پول را بیشتر کند؟و از همه مهم تر چطور عاقلانه و درست خرج کند؟
۳ـ به کودک تفاوت‌های بین نیازها، خواسته‌ها و آرزوها را یاد بدهید. این آموزش‌ها او را برای بهترین نوع خرج کردن و بهترین انتخاب‌ها در آینده آماده می‌کند.
۴ـ اهدافی اساسی و ضروری برای آموزش ارزش پول و پس اندازکردن ایجاد کنید. انسانها همیشه اهدافی دارند که برایش برنامه ریزی خاصی نکرده اندوهر عروسک و یا اسباب بازی دلخواهی که کودک از شما می‌خواهد می‌تواند به عنوان یک هدف اساسی برای پول خرج کردن تعیین شود. این نوع دستیابی به اهداف به کودک می‌آموزد تا برای رسیدن به خواسته هایش مسئولیت پذیر باشد.
۵ـ کودک را با مفهوم پس انداز کردن آشنا کنید. به او توضیح بدهید که چرا پس انداز کردن مهم است و چه نتیجه ای دارد. او را با علایقش آشنا کنید و بگویید برای رسیدن به چیزی که دارد چطور باید پول پس انداز کند. او در دسته بندی خواسته‌های مالی اش باید یاد بگیرد بین چندین خواسته اولویت اصلی اش را مشخص کند و پولش را برای رسیدن به آن خواسته پس انداز کند. شما می‌توانید بدون آموزش مسئولیت پذیری هرنیازی را رفع کنید اما اگر می‌خواهید ارزش پول را به کودک یاد بدهید باید او را وادار به پس انداز کردن و رفع نیازهای شخصی اش کنید.

کودک و پول تو جیبی
۶ـ وقتی به کودک پول توجیبی می‌دهید او را به پس انداز تشویق کنید. حتی اگر ده هزار تومان به کودک می‌دهید یادش بدهید که حداقل ۳ هزارتومان از پولش را پس انداز کند. این مساله را مثل یک توصیه دوستانه مطرح کنید و اصلا مجبورش نکنید حتما همین کار را بکند. برای کودک حساب کنید اگر از هر ده هزار تومان سه هزارتومان پس انداز کند در یک بازه زمانی مثل یک سال، چقدر پول برای خودش نگه داشته است.
۷ـ برای کودک یک حساب بانکی باز کنید و یک کارت خرید تهیه کنید. ایجاد یک عادت همیشگی برای پس انداز یکی از راه‌های آموزش مدیریت مالی به کودکان است. فقط یادتان باشد هرازچندگاهی اجازه بدهید او با پول هایش کار دلخواهش را انجام بدهد. او قرار نیست با حساب کوچک شخصی و پس اندازهایش در ۱۸ سالگی برای خودش خانه بخرد. اگر چنین اهدافی دارید این حساب شخصی را برای خودتان و با هدف تامین آینده کودک باز کنید. او باید پول هایش را صرف خواسته‌های کودکانه اش کند و حق انتخاب برای خرج کردن داشته باشد حتی اگر در بعضی از موارد این خرج‌ها از نظر شما نامناسب باشد.
۸ـ اگر می‌خواهید کودک انگیزه پس انداز داشته باشد باید پول توجیبی کمی بیشتر از نیاز مالی کودک باشد. اگر هزار تومان به کودک بدهید و او مجبور باشد با این پول خوراکی بخرد، انگیزه و توانایی پس انداز کردن را از او می‌گیرید. با درنظر گرفتن یک مقدار مناسب از پول برای خرج روزانه کمی بیشتر پول در اختیارش بگذارید.
۹ـ کودک را با حراج آشنا کنید. همیشه خریدهای به صرفه کنید و به کودک نشان بدهید چطور یک جنس با کیفیت را با قیمتی پایین تر می‌خرید و سود را محاسبه کنید. در یک رستوران درباره قیمت غذاها‌ بگویید، اسراف نکردن، دور نریختن و درست مصرف کردن را یاد بدهید. وقتی برای خریدن یک اسباب بازی باهم به فروشگاه می‌روید درباره مقایسه قیمت‌ها و کیفیت اجناس حرف بزنید. به او نشان بدهید گاهی لازم است چیزی را با قیمت بیشتر ولی با کیفیت بالاتر بخرید و چرا در بعضی موارد لزومی ندارد یک کالا را گرانتر بــخرید. به او بگویید خرید کردن با برنامه ریزی احساس بهتری ایجاد می‌کند تا بدون فکر و برنامه ریزی چیزی را بخرد و مدام نگران بی‌پولی یا قرض کردن از دیگران باشد.
۱۰ـ به کودکتان اجازه بدهید خودش درباره ی خرج کردن پول هایش تصمیم بگیرد. حتی اگر او انتخاب‌ها و تصمیم‌های اشتباهی بگیرد با این حال فقط به همین شیوه است که می‌تواند فرق بین یک انتخاب خوب و بد را درک کند. هرچه زودتر این آزمون و خطاها را تجربه کند در آینده بهتر تصمیم می‌گیرد.
او را برای انتخاب خوب تشویق کنید اما تصمیم نهایی را به عهده خودش بگذارید. شیوه‌های تصمیم گیری را یادش بدهید. مثلا اینکه باید بین قیمت ها، انواع کالاها و ضرورت خریدن یک چیز مقایسه کند و گزینه‌های بهتر را پیدا کند.

خرید هوشمندانه
۱۱ـ اثر تبلیغات تلویزیونی وتبلیغات شهری را برروی خرید یک کالا برای کودک توضیح بدهید. به او بگویید تبلیغات چه می‌گویند؟آیا آنها همه حقیقت را درباره کاربردهای یک کالا بیان می‌کنند؟آیا حراج یک کالا واقعا یک حراج واقعی است؟آیا همیشه خرید هوشمندانه یعنی خرید ارزانتر؟آیا واقعا آنقدر که درباره یک خوراکی تبلیغ می‌کنند خوشمزه است؟
۱۲ـ کودک را با قرض دادن و پس دادن قرض آشنا کنید. گاهی به کودکتان پول قرض بدهید و از او بخواهید آن را با پول‌های توجیبی اش پس بدهد. اگر خودتان به هر دلیلی وام می‌گیرید متعهد به پرداخت به موقع آن باشید. کودک از شما یاد می‌گیرد چطور پایبند تعهداتش باشد.
۱۳ـ زمانی که از کارت برای پرداخت پول استفاده می‌کنید اجازه بدهید کودکتان با روش کار پرداخت آشنا شود. مثلا در یک رستوران رمز کارتتان را وارد کند. چطور پول‌ها را جمع بزند، تفاوت تومان و ریال را یادش بدهید.
۱۴ـ حتما بعد از اینکه کودکتان توانایی پرداخت و حساب و کتاب پول را یاد گرفت برایش یک کارت بانکی و حساب شخصی باز کنید. کارت پرداخت یک پیام مشخص برای او دارد، «پرداخت کن»اعتماد به نفس و احساس استقلال مهم ترین چیزی است که او به دست می‌آورد.
۱۵ـ با کودکتان و بقیه اعضای خانواده درباره درآمدها و هزینه‌های جاری زندگی و برنامه‌های مالی آینده تان حرف بزنید. کودک باید تا حدودی با دغدغه‌های مالی و نیازهای خانواده اش آشنا شود. این به این معنا نیست که او را از بحران‌ها و نگرانی‌های مالی باخبر کنید. کودک نباید از مسائل مالی بترسد. اما او هم می‌تواند با هزینه‌های روزمره یک خانواده، نیازها و ضرورت‌های مالی یک زندگی خانوادگی آشنا شود و تصویر و درک درستی از پول، خرج کردن و پس انداز کردن به دست بیاورد.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *