Brain-Social-Mediaشاید شما هم ازجمله افرادی باشید که با وب‌سایت‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر روز و شب خود را سپری می‌کنند و نمی‌توانند چند ساعت را بدون استفاده از این شبکه‌های سر کنند، اگر این شرایط را دارید باید خدمت شما عرض کنیم که شما به پدیده اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی دچار شده‌اید ولی این بیماری چیست و تاثیر آنچه اندازه است، باید بدانید که تحقیقات دانشمندان نشان داده است که تاثیر اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی درست مانند اعتیاد به مواد مخدر است.

 

گروهی از دانشمندان در یک تحقیق جامع به بررسی آثار استفاده بلندمدت از شبکه‌های اجتماعی در افراد مختلف پرداخته‌اند که نتایج بسیار جالبی از آن حاصل ‌شده است. در این آزمایش‌های ثابت ‌شده است که افرادی که به‌طور مدام از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، درون مغز خود یک سلسله رفتار ویژه را بروز می‌دهند که دقیقا مشابه رفتار مغزی نسبت به اعتیاد به مواد مخدر است. این افراد در مغز خود با عدم کارکرد معمولی بخش‌های تصمیم‌گیری، ادراک و احساس روبرو خواهند بود و همین امر می‌تواند به عدم کارکرد صحیح بدن منجر شود.

این تحقیقات نشان داده است که برخلاف باور مرسوم درباره افزایش سرعت پاسخ‌دهی جسم و ذهن در برابر کارکرد با چند وسیله دیجیتالی به‌طور همزمان، عملا سرعت کارکرد ذهن با این کار کاهش چشمگیری خواهد یافت. افرادی که به اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی دچار هستند نیز مانند افرادی که اعتیاد به ابزارهای دیجیتالی دارند، از مشکل ضعیف شدن تدریجی حافظه رنج خواهند برد و همین امر نیز می‌تواند دیگر تشابه میان اعتیاد‌هایی ازاین‌دست و اعتیاد به مواد مخدر باشد.

دیگر مورد بسیار جالب درباره این تحقیق این بود که دانشمندان به دلیل اصلی عکس‌العمل عجیب بدن برای تمایل بسیار بالا به بازگشتن به سراغ شبکه‌های اجتماعی پی بردند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی حجم بالایی از اطلاعات را با کمترین تلاش ممکن، برای افراد مهیا می‌سازند و همین امر موجب می‌شود تا ذهن این افراد برای یادگیری اطلاعات جدید از روش‌های مرسوم، تنبل شود و مدام به فکر گرفتن اطلاعات از این شبکه‌های اجتماعی باشد و همین امر نیز موجب خواهد شد تا به‌طور ناخودآگاه دائما در حال فکر کردن به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر باشید و برای بازگشتن به آن‌ها بی‌قراری کنید که این عمل درست مانند عملکرد مغز در هنگام ایجاد پدیده خماری مواد مخدر است.

دانشمندان همچنین به این نکته اشاره داشتند که در مکالمات مستقیم و روابط اجتماعی مرسوم، هر فرد نزدیک به 40 درصد از محتوای گفتاری خود را بر اساس تمایلات شخصی و نظرهای خود قرار خواهد داد ولی این میزان در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر به 80 درصد خواهد رسید که این نکته موجب خواهد شد ذهن بابت به دست آوردن پیروانی برای عقاید خود، به حس رضایت دچار شود و مدام به فکر حضور در آن محیط بیفتد.

 

برگرفته

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *