jack-welchوقتی جک ولش مدیریت جنرال الکتریک را به عهده گرفت، جوان‌ترین مدیر اجرایی کل در تاریخ جنرال الکتریک بود و با خود عهد بست که جنرال الکتریک را به قدرتمندترین و رقابتی‌ترین سازمان جهان کند. او یک متفکر استراتژیک، معلم و الگوی مدیریت، و نظریه‌پرداز در زمینه سازمان و مدیریت می‌باشد.اگر رهبری را یک هنر بدانیم، او بی‌شک استاد بی چون و چرای رهبری است.ولش با سبک رهبری منحصربه‌فرد خود در طول دو دهه مدیریت در جنرال، تبدیل به یک شخصیت تاریخی و برجسته در زمینه مدیریت کسب‌وکار شد. او که نویسنده چند کتاب پرفروش در زمینه مدیریت و بنیان‌گذار موسسه مدیریت جک ولش است، اکنون تجربیات درخشان خود را در خدمت محققان و مدیران می‌گذارد و به عنوان مشاور، توصیه‌های خود را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.

در این مقاله توصیه‌هایی از جک ولش در مورد نحوه مدیریت کارکنان ارائه می‌شود. از نظر ولش، مهم‌ترین دارایی هر سازمان و عامل موفقیت و شکست سازمان‌ها را تیم های کاری آن سازمان می‌داند. به نظر او «تمام بازی کسب و کار حول یک محور می چرخد: اگر بهترین تیم را درست کنید برنده اید». علاوه بر این چند توصیه کلی دیگر جک ولش در مورد نحوه مدیرت کارکنان عبارت‌اند از:
۱- کارکنان را نسبت به جایگاه و وضعیتشان مطلع کنید. ولش طرفدار ارزیابی عملکردهای پیوسته و بدون رودربایستی بود. به گفته او «شما هیچ حقی برای رهبری ندارید اگر کسانی که برای شما کار می کنند ندانند جایگاهشان چیست.» او هر سال چهار بار نتایج ارزیابی عملکرد را صراحتاً به کارکنان اطلاع می‌داد و نقاط ضعف آن‌ها که نیاز به بهبود دارد را نیز به آنان گوشزد می‌کرد. به باور او ارزیابی عملکرد مهم‌ترین وظیفه هر مدیر است و او خود ۶۰ درصد زمان خود را صرف منابع انسانی می‌کرد.
۲- از رهبران بخشنده استفاده کنید. از نظر ولش رهبران بزرگ و سرآمد دارای ژن بخشندگی هستند و پیوسته موفقیت و پیروزی زیردستان خود را می‌خواهند. رهبر باید همچون یک مربی دلسوز عمل کند و توصیه‌ها و ابزارهای لازم را در اختیار زیردستان خود قرار دهد.
۳- منطق و دلیل تصمیمات خود را توضیح دهید. اگر می‌خواهید کارکنانتان از تصمیمات شما پشتیبانی کنند و پشت شما بایستند باید دلیل تصمیم اتخاذشده را برای آنان توضیح دهید. کارکنانی که چرایی تصمیمات شما را می‌فهمند، حتی اگر با آن مخالف باشند، از شما حمایت خواهند کرد.
۴- خود را صادقانه مورد نقد قرا دهید. رهبرانی که در رأس سلسله‌مراتب هستند به ندرت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و بنابراین نقد باید از درون صورت بگیرد. ولش می‌گوید وقتی تازه مدیر شده بود گاهی تحمل خود را از دست می‌داد و با کارکنان با بی‌ادبی برخورد می‌کرد ولی فردای آن روز در برابر همه صادقانه به اشتباه خود اعتراف و عذرخواهی می‌نمود.
۵- به افراد انگیزه بدهید که شما را انتخاب کنند. اگر می‌خواهید کارکنان از روی علاقه شما را انتخاب کنند و با شما بمانند باید به آن‌ها نشان دهید که در صورت بودن با شما آینده خوبی در انتظار آن‌ها خواهد بود. با این کار شما حس وحدت هدف را در کارکنان ایجاد می‌کنید و انگیزه و هیجان آن‌ها به اوج می‌رسد.

منابع:
Entrepreneur
Vietnamworks
ترجمه توسط: ایمان حجازی

برگرفته

بازدیدها: 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *