good-presentation1- خود را درک کنید و سپس بر سیستم عصبی خود غلبه نمایید.
2- می خواهید با چه کسانی صحبت کنید: یک تمرین مفید برای یک سخنران مبتدی، تمرین در پیش بینی عکس العمل های شنوندگان و جمع آوری اطلاعات درباره آن گروه مخاطب است.
3- خود را آماده کنید: ایجاد یک تأثیر خوب و ایجاد اعتبار و احترام در اذهان شنوندگان ضروری است.
4- آماده سازی سخنرانی: اعتماد به نفس از آماده سازی دقیق و صحیح ناشی می شود. مهم ترین مرحله ایجاد اعتماد در این نظریه پوشش داده شده که تحقیق کنید و صحبت‌های خودتان را خوب آماده کنید. هر چقدر تلاش بیش تری در زمینه آماده‌سازی‌، ترسیم و نوشتن یک سخنرانی انجام شود ذوق و لذت ارائه آن بیش تر خواهد شد.
5- شروع سخنرانی: جمله‌هایی که در شروع سخنرانی مورد استفاده قرار می گیرد از اهمیت ویژه ای برخوردارند زیرا در آنها باید چند مسئله به فوریت به انجام رسد:
الف) باید توجه مستعمین را جلب کنید.
ب) باید کاری کنید که شما را بپدیزند تا این که آنچه می‌گویید مورد قبول واقع شود.
ج) باید نسبت به آنچه می خواهید بگویید علاقه‌مندی ایجاد کنید.
د) باید به مستمعین در مورد آنچه خواهید گفت ایده ای دهید.

6- حفظ توجه : حداکثر زمانی که شنونده‌ای قادر است تمرکز خود را حفظ کند 20 دقیقه است. به منظور جلوگیری از به هم ریختن تمرکز، هر 12 تا 15 دقیقه از موضوع اصلی جدا شوید.
7- اجتناب از عادات نامناسب
8- رعایت دقت
9- یک پیام در یک زمان: به عنوان یک رهنمود کلی شما باید سعی کنید در یک سخنرانی کوتاه کمتر از 5 دقیقه تنها یک یا حداکثر دو نکته اصلی و در یک سخنرانی طولانی تر مثلاً 30 دقیقه ای حداکثر 4 یا 5 اصل مهم را مطرح کنید.
10- داشتن تماس چشمی با مخاطب: قدم زدن در حین سخنرانی ، سکوت کردن برای لحظاتی در بین صحبت کردن، همزمان بودن حرکات دست با گفتار از قدرتمندترین فنونی هستند که می توانند در مخاطب تأثیری عمیق بگذارد.
11- پایان بخشیدن به سخنرانی:  نکات اصلی را خلاصه کنید، به مرور مجدد نکات مهم سخنرانی بپردازید و از مخاطبین بخواهید که شما را همراهی کنند.

بازدیدها: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *